قديم 17-03-2010, 12:36 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future
افتراضي رد: تعديل البولونيز

واضح ان سعادتك تقصد الصيانة و ليس التعديل ،،،

لأن كلمة تعديل يعني فوانيس و جنوط و اسبويلرات و حاجات معظمها تدور حول الشكل الخارجي ،، و النقاط اللي حضرتك قولتها ( عفشة و سخونة ) تندرج تحت بنود الصيانة ،،، فاذا كنت تقصد الصيانة لاسترجاع حالة العربية لوضعها الاصلي بقدر الامكان فانصحك بالتالي:

العفشة
بص علي البيض و الجلب و المساعدين و بارات الدركسيون ،،، و انا اعتقد ان البلونيز فيها مشاحم فياريت لو تشحمها

التبريد و نعمومية الموتور
ريداتير الماني 3 ماسورة يستحسن ان تضبط مقاساته علي وش العربية كله + ضبط تاكيهات (هيساعد كثير جدا في السخونة بل و سيقضي عليها و هيخلي صوت الموتور ناعم شويه و مرتاح + طقم كاتينة بلية شداد و "جنزير" لو كانت العربية كاتينة حديد )

العدادات
لست اعرف بماذا انصحك ؟ مش عارف ايه من العربيات الثانية ممكن مقاس التابلوه بتاعها يبقي مناسب للبلونيز ؟؟ ممكن التمبرا مثلا ،، بس في الغالب هتبقي دربكة كبيرة في الضفيرة و التثبيت و هتضطر تغير كمان القطمة و مش عارف بعد كده هتكون حلوة و لا لأ ؟؟ ، مش عارف ،،، بس انا اعتقد انه ممكن مع غسلة حلوة للعدادات و استكمال اللمبات كلها واضائة لمبات الكنسول كلها و ممكن كمان تغييرالمبات باخري ذات اضائة بالوان متعددة مع شوية فسفوري كدع علي الامبيرات (مؤشر السرعة و البنزين و الحرارة و الار بي ام ) ممكن الشكل يتغير نوعا ما و تحس بفرق
كمان ممكن طارة دركسيون اسبور و مقبض للفتيس و غطاء دواسات اسبور يساعد في تغير شكل الصالون

أما ان كنت تقصد التعديلات الرياضية للمظهر
فالجنوط الغطس فيها اشكال حلوة كثير في السوق و اسبويلر رقيق اعلي الشنطه الخلفية و ذيل شكمان و شماسة فاميه للزجاج الامامي و فوانيس رنجات من الامام و التعديلات اللي قولتها لك في الصالون و العدادات اعتقد هيبقي شكلها لطيف و عصري و مش هتكلفك كثير و هتحس انها اصبحت عربية جديدة ،،،

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون