قديم 26-01-2010, 10:10 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اخيرا تم الكشف عن حقيقة السيارة المصرية ايجى تك.

وانا اللي كنت فاكر ان توكتوك يعني عربيه ب 3 عجلات
طلع موتوسيكل ب 4 كراسي ptmnlo123per1127

لا بجد
التوك توك اساسا مركز ثقله ضايع في البعد الفراغي خارج نطاق سيطره القاعده ( مش بتاعت بن لادن .. بتاعت بن توكتوك )
وده سبب ان التكاتك بتقلب و تعمل شقلباظات و حركات
برغم ان اغلب التكاتك بيقى كرسي واحد ادام في النص و الكابتن قائد المركبه سواق بشمهندز اخره 18 سنه او 60 كجم ايهما اقرب ... وبالتالي وزنه داخل حدود قاعده توزيع الوزن .. وبرغم من كده بيقلب نتيجه الملفات السريعه أو الطرد المركزي او الزلطه المفاجئه بعد النقره المستتره

يبقى ازاي بقى يبقى في كرسيين قدام يمين و شمال العجله الوحيده اللي تقريبا مكانها تحت الكونصول
يعني الاتنين اللي قاعدين قدام يعتبرو فعليا راكبين الهوا وقاعدين في الفضاء الخارجي بعيدا عن نطاق جاذبيه كوكب التوكتوك

طيب العربيه دي تحافظ على اتزانها و توازنها ازاي في الملفات حتى لو على سرعه 20 كم / س
مركز الثقل او ال CG حيبقى بره حدود مثلث الاطارات يعني المركبه دي حتقلب لا محاله واللي راكبينها باي باي
ودون الدخول في تفاصيل او استغلال احتياج غالبيه الشعب المصري لوسيله انتقال ادميه ... ptmnlo123per144
مرضاش اجيبها لعبه لولادي حتى لو كانت ب 100 جنيه .... هو انا لاقيهم في الشارع ptmnlo123per160

الرحمه من عندك يا رب ... الطف بعبادك ...

لا .... بس جامد الاستخراع ده ... ptmnlo123per1147

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &