قديم 24-01-2010, 05:00 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ** للمتزوجين فقط - الشجعان منهم **

شكرا يا جماعة علي جميع الردود

نحلل كده الاجابات ،،

الجزء اللي شايف نفسه هيكون سعيد مع تعدد الزوجات

طبعا مشرحشي اسبابه مش خوف بس شئ منطقي

فيه حد ميحبش لو عنده فيلا يبقي عند اربعة ،، أو لو عنده عربية يبقي عنده أكثر من عربية

يمكن طمع و جشع يمكن حاجات نقصاه و عايز يكملها ،،، يمكن و يمكن

الجزء اللي شايف انه مش هيكون سعيد ليه سببين

أولا و ده الأغلبية شايف أن كفاية عليه واحدة بمشاكلها و زنها و متطلباتها

ثانيا و ده أقلية جدا بيحي زوجته جدا لدرجة أنه ميقدرشي يجوز عليها

طبعا الأخوة غير المتزوجين منورينا أكيد

بس هما بيكلموا عن غير تجربة

أكثر رأيين حيروني لأنهم بيحاولوا يبصوا للموضوع من منظور ديني و مع ذلك متنقاضين جدا

رأي أ/ إسلام جلال و رأي أ / Maxx

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MaXx مشاهدة المشاركة

ينهار ,,, اكتر من زوجة ,,, هههههههههههههههه هو الواحد بيبقي قادر علي صداع واحدة لما يروح يتجوز اكتر من واحدة ؟

انا لسه ما اتجوزتش بس مش شايف حد اعرفه متجوز اكتر من واحدة ...

و بعدين الموضوع مش مستحب علشان صعب جدا او يكاد يكون مستحيل ان الواحد يعدل ما بينهم و بيبقي التعدد ده في حالات خاصة و في حدود ضيقة مش مجرد مزاج يعني ... ده اللي انا فهمته عن التعدد ,,, حتي الصحابة ما اعرفش ان في حد منهم اكثر من زوجة سوى عثمان بن عفان ,,,

هو انا مش شيخ بس انا بتكلم من اللي فاهمه عن ديني ,,,

و صحيا غلط ,,, الستات نكديين بطبعهم خصوصا المصرييات ههههههههههههه تخيل بقي اكتر من واحدة ,,,

اخيرا اللي قادر علي الكحل يتكحل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islam_galal مشاهدة المشاركة

فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ

الإستثناء هنا للإفراد و بالتالي الحث هو علي التعدد أما ما عدا فلا تعليق

ثقافة المجتمع الحالي لا تسمح و لكن أجدادنا قل منهم المفرد في الزواج و لم تكن هناك أي مشاكل

ثقافة المجتمع تغيرت و أصبحت الزوجة الثانية أسوأ من الراقصة و هو مناف للدين الإسلامي تماما بل العكس فالزوجة الثانية لا تقل أبدا عن الأولي و إلا فأين العدل
و نتج من هذه الثقافة انتشار الزني و العنوسة و ارتفاع سن الزواج

بعيدا عن القافية و لأن هذا الموضوع أأخذه مأخذ الجد الشديد لانتشار سوء الفهم فيه
أنا شخصيا لا أمانع في التعدد لأنه شرع الله و لو أني لا أفكر فيه حاليا لأن زوجتي من نوع نادر
هي لي كالسيدة خديجة لرسول الله صلي الله عليه و سلم مع الفارق الرهيب بين كلا الزوجين من البشر و لكن رسولنا الكريم ظل وفيا لذكراها طوال حياته و لم يعدد في حياتها
فالرسول صلي الله عليه و سلم تزوج مفردا و عدد و تزوج البكر و الثيب و الجارية و العجوز و الصغير فلا حرج . . . لا حرج

أنا شخصيا زي أ / Maxx كنت فاكر زي ما بنسمع من الإعلام إن تعدد الزوجات رخصة للضرورة

مش مكرمة زي م / إسلام شايف ،،

عموما أنا شايف أن ده من عظمة الدين اللي عارف إن مش كل الناس تصبر علي زوجة واحدة و كل واحد و رؤيته و الرخصة معاه

أما رأيي الشخصي

فأنا قلته في الاستطلاع

الغريب أن مفجر فكرة الموضوع مشاركشي اساسا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

امرأة واحدة لا تكفى

وائل باشا ،،

هل تقبل إن زوج المستقبل إن شاء الله لنورا ( تعيش و تشوفها أجمل عروسة ) يكون بنفس المبدأ