قديم 11-01-2010, 05:05 PM
ahmadyusuf ahmadyusuf غير متواجد حالياً

ahmadyusuf is a jewel in the roughahmadyusuf is a jewel in the roughahmadyusuf is a jewel in the rough
افتراضي رد: اختبار قياده و ملاحظات على النيوسيراتو أول 700كم

حلقة جديده مميزه و مفصله لبرنامج التقييم , شكرا يا دكتور على مجهود حضرتك

ولسه مش عارف ايه السبب انه لما تشغل أو تقفل التكييف بينتقل عمل الدوره أوتوماتيكيآ

الى الدوره الخارجيه والتى تدخل هواء دافىء للسياره لذلك دائمآ أنظر اليها فاذا وجدتها نورت ! أضغط على الدوره

الداخليه !
انا لاحظت نفس الموضوع ده عندى برضه بس الكلام ده كان لسه امبارح لانى مشتغلتش المكيف خالص قبل صيانه الالف و انا لسه عاملها امبارح الحمد لله بس اعتقد ان الموضوع ده بيحصل لما يكون المكيف مظبوط على Auto و بالتالى هو بيختار من نفسه ان الهوا يكون من بره بس لسه متحتاج اتاكد

يوجد فى منتصفه تمامآ عند التقائه بالزجاج انتفاخ يشبه البليه الكبيره شويه ( حساس درجة الحراره بالخارج ) ! لذلك

ينصح بعدم وضع أى أشياء عليه
ال Sensor ده و الله اعلم يا دكتور بتاع النور مش بتاع درجه الحراره, حضرتك لو اخدت بالك حتلاقى فى دراع النور التكه التالته اسمها Auto و ده معناه ان النور ينور لوحده لما الدنيا تضلم و يطفى لما الدنيا تنور بس هو الحقيقه مش فعال او لانه حساس لضوء الشمس مثلا , يعنى انا جربته لقيته لما بنكون بليل بيفضل النور منور على طول حتى لو دخلت فى شارع منور مثلا اما الصبح بينور لوحده لما ادخل نفق مثلا او اعدى من تحت كوبرى و لما اطلع يطفى تانى لوحده بس حسيت انه ملوش فايده اوى