قديم 08-12-2009, 10:47 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا اسف بس حسيت اني لازم انقل الموضوع ده

شكرا يا صقر باشا على المتابعة

بالنسبة للزجاج الامامى انا مش شايف مشكلة بصراحة انه يكون خرج منه حتى لو من جهة الراكب الامامى لان العربية كانت بتلف و بتتقلب ,, فا عادى جدا انه يخرج من اى جزى من الزجاج بسبب قوة الاندفاع....
اما حتة ان الزجاج مكسور للداخل أو الخارج فا منقدرش نجزم بيها لسببين ....
1- ان الزجاج الامامى يحتوى على طبقة بلاستيكية فى منتصفه بين طبقتين من الزجاج طبعا للحماية و فى الوضع اللى العربية متصورة فيه ده لازم الزجاج يبقى باين انه واقع لتحت مش لفوق زى ما تمسك اى حاجة منرنة فى ايدك هتميل لتحت مش لفوق فا احنا مانعرفش ايه اللى حصل ساعت الحادث ....
2- ممكن انقلاب العربية بعد ما الرجل خرج منها يكون غير حاجات كتير فى ملامحها بعد لحظة خروجه ..

اما بالنسبة للايرباج اللى فتح .. مكن تكون الغطة فى العربية نفسها... و ده غير مستبعد .. لو دورت فى المنتدى هتلاقى موضوع عن حادثة هيونداى جينسس كوبيه اول ما نزلت و الايرباج مش مفتوح بالرغم من ربط السائق للحزام .. فا عادى يعنى انه تحصل اخطاء فى العربيات دى ..... و ممكن تكون غير كدة الله اعلم....

بالنسبة لعدد القلبات .. انا فاهم كويس طبعا ان العربية لازم يكون فيها طاقة حركة كبيرة علشان تتقلب عدد كبير من المرات و فى النقطة دى يا ريت تشوف حضرتك مرة تانية الفيديو اللى حطه استاذ سامح رمزى sam ram فى مشاركته فى الموضوع و تشوف السرعات اللى ماشية عليها العربيات و عدد مرات الانقلاب فى كل مرة

و فيه عربيات فى نفس الفيدو طالعة ببعض الزجاج السليم تماما .... ركز فى الفيديو بس و هتلاقى ان ده ممكن يحصل عادى .....

و على فكره اقنتاعى بالعربية من عدمه ملوش علاقة بالموضوع .... احنا بس بنتناقش فى اسئلة انت طرحتها
و بالرغم ان المرسيدس مثلا هى اكثر السيارارت قربا الى قلبى و طبعا من اكثر السيارات امانا فى العالم الا انى شفت مرسيدس عيون مقسومة نصين ...و انا مش بامدح ولا بذم ... عادى يعنى ده قدر ربنا ...

بس كل حادثة بيبقى ليها ظروفها و ربنا وحده القادر على حفظ من هو بداخل السيارة بغض النظر عن اى حاجة
احنا بس بنحاول نقر الحقائق عن العربية و عن ظروف الحادث

حتى الراجل نفسه اللى عمل الحادثة بيحاول يقر الحقائق و مش مجرد تشويه لصورة العربية لصالح حد بعينه ... احنا كل اللى عاوزينه مصلحة الناس مش مصلحة التجار
و لك منى كل تحية

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!