مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Hyundai Elantra - النترا (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=134)
-   -   عيوب النترا2012 بكل صراحه (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=68536)

ابو سيف 6664 25-09-2011 04:34 PM

عيوب النترا2012 بكل صراحه

بصراحه ومن غير اى تذويق
العربيه بتاكل بنزين يعنى المشوار اللى النترا القديمه تاخد فيه 18 لتر تاخد هى 26 لتر
جهاز الانذار مش بيشتغل الا عند قفل العربيه بالريموت وبعد كده تفتحها بمفتاح يعنى تقريبا مفيهاش
النترا القديمه بمجرد متمشى بالعربيه بتتقفل لوحدها علشان الاطفال دى مفيهاش لازم انت تقفلها بنفسك
النترا القديمه بتاخد 3 لتر زيت ماتور والجديده بتاخد 3ونص لتر تقريبا
:fun_rofl:
بس والله المميزات اكتتتتتتتتتتتتتتتتتتر بكتتتتتتتتتتتتتتتتير من العيوب وبصراحه عربيه محترمه وتستاهل التكاليف الزياده دى

AbOnOrA 25-09-2011 04:40 PM

رد: عيوب النترا2012 بكل صراحه

هو استهلاك البنزين بس اصبر عليه شوية لما يثبت وتقدر تحكم عليه وده بعد الصيانة الاولى ان شاء الله بس موضوع الانذار ده ممكن يكون فيه مشكلة ومحتاج يتظبط

ابو هيما 25-09-2011 11:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو سيف 6664 (المشاركة 520374)
بصراحه ومن غير اى تذويق
العربيه بتاكل بنزين يعنى المشوار اللى النترا القديمه تاخد فيه 18 لتر تاخد هى 26 لتر
جهاز الانذار مش بيشتغل الا عند قفل العربيه بالريموت وبعد كده تفتحها بمفتاح يعنى تقريبا مفيهاش
النترا القديمه بمجرد متمشى بالعربيه بتتقفل لوحدها علشان الاطفال دى مفيهاش لازم انت تقفلها بنفسك
النترا القديمه بتاخد 3 لتر زيت ماتور والجديده بتاخد 3ونص لتر تقريبا
:fun_rofl:
بس والله المميزات اكتتتتتتتتتتتتتتتتتتر بكتتتتتتتتتتتتتتتتير من العيوب وبصراحه عربيه محترمه وتستاهل التكاليف الزياده دى

أولأً : مبروك على العربية وبعدين لأ تقلق من موضوع البنزين ده أنا شاء الله هايتظبط ده حتى المفروض أن العربية دى متصممة بنظام جديد لأستهلأك كل قطرة بنزين وتكون أقتصادية , بس يا ترى أيه أخبار نظام الفرامل فى العربية .. يعنى الأستجابة كويسة ولأ نص نص .. وهل هى فعلأً بتززحف جامد مع أى فرملة لأن الكلأم ده قرأته فى أكثر من منتدى عن نظام الثبات وتعليق الفرامل وديه مشكلة كانوا كتير من اللى جابوها بيتكلموا فيها ... ثانياً كنت عاوز أعرف وأنت سايق وأنت بتركن أبعاد العربية مسببة مشكلة ولأ عادى كلها متشافة كويس . ويا ترى سحب العربية أيه أخباره وصوت الماتور عامل أيه عالى ولأ هادى , وهل التقفيل كويس والكابينة منعزلة تمام ولأ نص نص .. أحنا محتجين منك تقرير مفصل ودعم بالصور وجزاك الله خيراً

mustafa811 27-09-2011 02:17 AM

بالنسبة للانذار هتلاقي علبة تحت على شمال طارة القيادة و هي علبة الفيوز بوكس .. هتلاقي فيها زرار on و off خليه على ال on .. هيشتغل معاك تمام

البنزين جوه البلد طبعا بتاكل اكتر و كمان في الاول بتاكل اكتر.. بس لما تقارنها بالسيراتو تلاقيها بتقعد مره و نص اكتر .. و بعدين بالنسبة لفئتها كل الشركات اجمعت بره انها بتوفر مووت في البنزين تقريبا 6.7 لتر في ال 100 كيلو بس انا لسه موصلتش للرقم ده و يمكن علشان انا ابتديت اسحب بيها .. لكن لو ماشي بيها براحة بيتهيألي ممكن ال 100 كيلو ياخدوا 7 لتر

اما سعة الموتور بالنسبة للزيت مش عيب يعني

و ال قفل للابواب مش عارف .. بس انا باحس لما باعدي ال 60 كيلوا او ال 100 كيلو اني باسمع تكة في العربية

mustafa811 27-09-2011 02:38 AM

العيوب ال لاقيتها : صوت زنة من السماعة الخلفية الشمال و طلعت عيب في تربيط الباب و راحت الزنة
بعد التربيط الكويس مع اني حاسس مع المطبات باسمع صوت رجة في الباب خفيفة بس من خفتها مستحيل
حد ياخد باله غيري .. تاني عيب التابلوه منقط على خفيف كده و لازم يتدقق فيه .. ال mp3 فيه شوية حاجات
غبية كده .. الصمغ مكان مابيلزقوا ورقة الجمرك في الزجاج مش راضي يطلع .. العربية ناعمة بس لما الطريق
يخشن بتحس بيه بس عادي اظن ده في كل العربيات .. بس الحمدلله حاجات خفيفة كلها

الساعة الآن 04:25 PM.