مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   منتدى الصيانة العام (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=4)
-   -   الريداتير ونصيحة لوجة الله ارجوكم ساعدونى (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=64980)

memodina1 08-08-2011 07:23 PM

الريداتير ونصيحة لوجة الله ارجوكم ساعدونى

انا معايا فيرنا 2007 المهم الريداتير محتاج يتسلك رحت للراجل فك الفيبر اللى فوق وسلك الريداتير كويس وطلع صدا بالهبل ركب وشغل الاقى نقط مية بتطلع من فوق مكان ما فك العمة اللى فوق بتاعت الريداتير اللى بيركب فيها الغطاء رحت تانى قام فاكك وجاب مادة جيل قوية كدة وانا اللى جبتها على فكرة وحط منة وطبعا الجوان الكاوتش وسع مش عارف لية بقى كبير على الريداتير المهم قطع منة جزء وظبطة بالظبط على الفتحات وحط ما بين القطع المقطوعة من الجوان الجيل دا وركب جرب لحد الان بقالى 5 ساعات مفيش تسريب ظاهر انا بقى خايف من المادة تفك مع السخونة على فكرة المادة دى اللى بتتحط على وش السلندر والجوان بتاعة تقريبا المهم اية رايكم الحوار دا نافع ولا اية وهل لو فية خرم ابرة حتى مش كاتم بلاقى نقص فى المية برضة ولو مش منفس مية ومنفس هوا مثلا المية تقل برضة بالله عليكم طمنونى لانى اول مرة افك الريداتير اساسا حد يطمنى بس بالصح مش يطمنى وخلاص nonononoانا عارف انى غلطان كنت سبتة مسدود احسن ما انا قلقان كدة يا جماعة حد عمل الموضوع دا قبل كدة وجل وكدة ولا اية هو لونة رصاصى الجيل ومرسوم علية وش شلندر وجوانات وكدة ومكتوب بالانجليزى يتحمل 750F
Heeeeeeeeeeelp me

NASERELFHHAM 08-08-2011 07:41 PM

رد: الريداتير ونصيحة لوجة الله ارجوكم ساعدونى

ده اسمه سيليكون حرارى علشان يمنع التهريب للمياه عند سخونتها وبيكون طبقه مثل الجوان ما تخافش ما دام ما فيش تهريب لبخار الماء

يعنى طالما نسبه المياه سليمه ولا تنقص لا داعى للقلق

وابقى حطلها مياه خضراء أو حمراء علشان ما تصديش تانى

Viva4ever 08-08-2011 07:42 PM

متقلقش مش كل انواع الحام بتفك من الحرارة ولو فرضنا انه فك رغم ان ده صعب هتسمع صوت
التسريب يعنى مش هتمشى والعربية مفهاش مياه .انشاء الله خير ومتقلقش

محمد فيصل 08-08-2011 07:50 PM

من الممكن ان يتم غلق اى خرم بتلك المادة
الافضل ان تقوم بتنظيفة باستخدام ماكينة التنظيف فى اى محطة موبيل محترمة
بدل كل ما سبق عليك واستعمال الماء الاخضر ولن تجد اى صدأ ابداً بالاضافة ان الماء الاخضر مفيد للنظومة الخاصة بالتبريد كاملة

memodina1 09-08-2011 12:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NASERELFHHAM (المشاركة 491348)
ده اسمه سيليكون حرارى علشان يمنع التهريب للمياه عند سخونتها وبيكون طبقه مثل الجوان ما تخافش ما دام ما فيش تهريب لبخار الماء

يعنى طالما نسبه المياه سليمه ولا تنقص لا داعى للقلق

وابقى حطلها مياه خضراء أو حمراء علشان ما تصديش تانى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Viva4ever (المشاركة 491350)
متقلقش مش كل انواع الحام بتفك من الحرارة ولو فرضنا انه فك رغم ان ده صعب هتسمع صوت
التسريب يعنى مش هتمشى والعربية مفهاش مياه .انشاء الله خير ومتقلقش

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فيصل (المشاركة 491351)
من الممكن ان يتم غلق اى خرم بتلك المادة
الافضل ان تقوم بتنظيفة باستخدام ماكينة التنظيف فى اى محطة موبيل محترمة
بدل كل ما سبق عليك واستعمال الماء الاخضر ولن تجد اى صدأ ابداً بالاضافة ان الماء الاخضر مفيد للنظومة الخاصة بالتبريد كاملة

والله يا جماعة طول عمرى بحط مياة خضراء ومش عارف بقى صدا ازاى تعفوا والله سالت علية فى التوكيل كان باكثر من 900 جنية والله العظيم
حزنت جدا قلت انا عبيط انى افكة اساسا هههههه دا غالى اوى
المهم انهاردة جريت بالعربية وتكيييف وحوار الحرارة مظبوطة الحمد لله وبصيت على الخرطوم اللى فوق جايب من الريداتير من قوف كدة لقيتة منفوخ وكابس يدوب 5 دقايق لقيتة بيهدى ويطرى يعنى زى بيفسى نفسة هل دا طبيعى ولا اية ولا كدة بينفس فى الريداتير من مكان الجيل وكدة وللعلم انا مش ملاحظ نزول مياة من اى حتة من اى مكان محطوط فية الجل دا وهل انى لما قطع الجوان عشان يظبطة وحط مكان القطع جيل يبقى كدة تمام والجيل هيعوض القطع ولا اية معلش وشكرا اوى اوى على المشاركات والله انتم اكتر ناس محترمة ومنتدى موثوق

الساعة الآن 03:38 PM.