مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   المرور والشهر العقارى (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=89)
-   -   هو تصالح سيارات المعاقين قبل 3 سنين لسه شغال ؟ سؤال للخبراء (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=57921)

PIERRE NABIL 26-05-2011 05:14 PM

هو تصالح سيارات المعاقين قبل 3 سنين لسه شغال ؟ سؤال للخبراء

ارجوكم ساعدونى انا حمايه عامل جواب سياره معاقين و اتقبل و احنا دلوقت بنفكر نجيب واحده بالجواب ده اشتريها انا و انا الحمد لله سليم
طبعا انا فكرت فى الموضوع لجوده السيارات و رخصها بس هو ممكن اعمل تصالح ولا لأ وكمان لو مشيت بيها بدون تصالح ايه العقوبه

tham1010 26-05-2011 09:18 PM

رد: هو تصالح سيارات المعاقين قبل 3 سنين لسه شغال ؟ سؤال للخبراء

أولا رخصة العربية مش بتطلع إلا لما المعاق يطلع الرخصة السواقة وبيتكتب على رخصة العربية ( سيارة معاق لا يقودها إلا مالكها)

الرخصة مش بتطلع بدون ما يكون التجهيز راكب فى السيارة.

إذا هتسوق العربية زى اللى سارقها من المعاق ولو أتمسكت بيتقبض عليك لحد ما المعاق نفسة يجى يقول إنه هو اللى سامح لك تسوقها وهنا هو اللى ياخد المخالفة.

العربية دى عليها حظر بيع 5 سنين يعنى لو أتزنقت مش هتعرف تبعها قبل 5 سنين. ولو المعاق مات لا قدر الله تبقى العربية من حق الورثة والله أعلم هيطلع عندهم اصل ويبيعوا العربية ليك سورى بعد 5 سنين.....

لو هتعمل الحوار دة لازم تتأكد من المعاق ومن أنه أمين جدا. وهتمشى وأنت حاطط أيدك على قلبك لمدة خمس سنوات.....

PIERRE NABIL 27-05-2011 02:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 (المشاركة 440850)
أولا رخصة العربية مش بتطلع إلا لما المعاق يطلع الرخصة السواقة وبيتكتب على رخصة العربية ( سيارة معاق لا يقودها إلا مالكها)

الرخصة مش بتطلع بدون ما يكون التجهيز راكب فى السيارة.

إذا هتسوق العربية زى اللى سارقها من المعاق ولو أتمسكت بيتقبض عليك لحد ما المعاق نفسة يجى يقول إنه هو اللى سامح لك تسوقها وهنا هو اللى ياخد المخالفة.

العربية دى عليها حظر بيع 5 سنين يعنى لو أتزنقت مش هتعرف تبعها قبل 5 سنين. ولو المعاق مات لا قدر الله تبقى العربية من حق الورثة والله أعلم هيطلع عندهم اصل ويبيعوا العربية ليك سورى بعد 5 سنين.....

لو هتعمل الحوار دة لازم تتأكد من المعاق ومن أنه أمين جدا. وهتمشى وأنت حاطط أيدك على قلبك لمدة خمس سنوات.....

الف شكر يا كبير

Rania Elhoseny 24-06-2011 01:48 AM

طبعا كلام سليم جدا بس انا سمعت انه بيطلع قرار فك حظر وبيلغوه وكل شوية يطلعوه ويلغوه ممكن تفك الحظر اللى عليها ب 9600 ج وتخلى المعاق يبيعهالك رسمى وكدة تبقى بتاعتك وتريح دماغك خالص

whitevego 24-06-2011 02:23 AM

انا اخويا معاه العربية دي الموضوع كان ظريف لحد ما انتشر ولغوا موضوع المصالحة بس انت علشان تبقي في المضمون بفك الحظر وتدفع حوالي9500 تقريبا وطبعا معاك التوكيل من صاحبها ( المعاق ) ادارة وبيع وتمشي زي الفل لحد ما الـ 5 سنين يعدوا عليك تروح ناقل ملكية بالتوكيل اللي معاك . اهم حاجة علشان محدش يقولك حاجة من المرور والغرامات والكلام اللي ملوش لازمة ده لازم يكون معاك علطول في العربية ورق المصالحة بتاع الجمارك والتوكيل ورخصة العربية .

الساعة الآن 08:59 AM.