مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   ملاكى اسكندرية (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=142)
-   -   هو أنا لازم ألبس نظارة ليلية عشان أسوق في اسكندرية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=56759)

borio1704 21-05-2011 04:56 AM

هو أنا لازم ألبس نظارة ليلية عشان أسوق في اسكندرية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سؤال محيرني

أنا أول ما أسوق عربيتي بالليل بانور النور الوسط بتاع العربية... وسواء الشارع منور أو مضلم.. النور منور وما بطفيهوش... ومجرد ما أمشي في الشارع وتجيلي عربية مقابلة ألاقي الرعاش اشتغل في عنيه لحد ما اتعمي، وبعدين أسمع شتيمة... الأول كنت برد عليهم... بعدين كبرت، لإني لو ماعملتش كدة حتعارك كل يوم مرتين على الأقل

تاني..... أنا مش منور النور العالي.... الوسط بس، ومتأكد إنه مضبوط ومش جاي في عين اللي قدامي.

لما بنزل القاهرة بلاقي كل العربيات منورة النور بتاعها، اسكندرية كل العربيات مطفية نورها حتى لو كان الشارع كحل.....

مش عارف....هو أنا لازم ألبس نظارة ليلية عشان أسوق في اسكندرية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولاهو نور العربية في اسكندرية عيب ولا حرام؟؟؟؟

طارق ابوذيد 21-05-2011 05:00 AM

رد: هو أنا لازم ألبس نظارة ليلية عشان أسوق في اسكندرية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اخى الكريم عليك بئضائه النور الضعيف ثم اذا دخلت الى مكان معتم اشعل الوسط او العالى والله يوفقق

NicEgypt 21-05-2011 03:39 PM

حضرتك علشان مش بتسوق بقالك فترة فمتعرفش .. بس دة عادى
انا اول مسقت كنت بسمع الفاظ وفهمت الاسباب .. كل ما ف الامر ان النور بيضايق الناس
واحيانا بمشى ف الضلمة علشان مضايقش اللى قدامى .. لان الاضاءة عندى مبهرة فعلا
وليا سوابق مع الاكمنة .. لسة من اسبوعين تقريبا مشغل الصغير وداخل الكمين والظابط مش مقتنع ان دة النور الصغير
عموما حاول تطفي النور لما يقرب منك المقابل بس .. لان الناس اخلاقها بقت مش مظبوطة
ياراجل اللى يخلي توك توك يركب 4 فوانيس زينون وينورهم ف عينك يعميك عشان متشغلت النور المتوسط
بطفي طبعا النور حتى المتوسط ف حالة ان العربية جاية ف المقابل واول ميعدي ترجع نورك عادي

didos 22-05-2011 06:37 AM

فعلا اغلب اسكندرية هنا بيمشوا على النور السهارى وبيعتمدوا على الرعاش لرؤية المطبات اما النور العالى فى الشوارع الجانبية بس !!

احمد على 1999 22-05-2011 09:51 AM

انا عن نفسى بعمل زيك و الصبح كمان بنور النور الوسط او الشبورة علشان اتشاف و الصبح كل الدنيا بتزعقلى طفى النور و انا بتبسط لانى بتاكد انى متشاف الكلام بعمله من ساعة ما تاكسى حدف عليا فجأه و حلفلى انه مكنش شايفنى ده غير انه مكتوب فى كتيب المرور ان فى ظروف الرؤية المتوسطة زى الصبح بدرى و العصرية بالذات لما تكون الشمس وراك بيبقى وش العربية مضلم خالص حتى المشاه ممكن ميشوفكش فالنور بيبن العربية

اما باليل فانا معظم الوقت منور الوسط برضه الا لو حد رعشلى فده معناه انه مضايقه فعلا فساعات بطفيه لو انا شايف كويس و لو مش شايف بخاف اطفيه

و كذا مرة شكيت فى العربية مع انى ملعبتش فى الفوانيس من ساعة ما جبتها و كنت بنزل امشى بعيد قدام العربية و ابص الاقيه مش مضايقنى و بيبقى الفانوس اليمين طبيعى اعلى من الشمال

الساعة الآن 08:19 PM.