مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   رينو لوجان Logan (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   يارب تفيدونى عشان أنا محتار (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=50583)

abdoooo 26-03-2011 02:23 AM

يارب تفيدونى عشان أنا محتار

بدايه أنا بشكر كل أعضاء المنتدى الكرام اللى كان ليهم الفضل أننى أقرر أشترى اللوجان
أنا الحمد لله ربنا كرمنى وأشتريت اللوجان وهى عربيه ممتازة صراحة وناعمه وعاليه عن الأرض , ولكن لى عده ملاحظات صغيرة أرجو أن يتسع صدوركم لشرحها

1/لاحظت أن هناك إختلاف شديد بين الأعضاء عن طريقة تليين اللوجان فقررت إتباع الاتى أول ألف rpm 2.5 تانى ألف rpm 3 تالت ألف rpm 3.5
(يا ريت تقولولى رأيكم)

2/ملاحظه غريبه بعض الشئ السيارة أنى لما أمشى على سرعه عاليه بغيار عالى مثلا سرعه 80 على الرابع (لأنى فى التليين )وأنزل مرة واحد لسرعة 20 وأنا برضوا ع الرابع العربيه مبتكركرش عكس عربيات أخرى , بس السؤال أيهما أفضل لو هزود تانى بسرعه والطريق مفتوح من 20 ل 80 , أستمر على الغيار الرابع زى ما هو وأزود بنزين لبضع لحظات لغايه ما السرعه ترجع 80 ولا دة خطر على الموتور ويفضل أنى أنقل ع التانى ثم التالت ثم الرابع على الرغم إن الطريق مفتوح وتغيير السرعه من 20 ل80 لن يستغرق سوى لحظات

3/لما بقفل سنتر اللوجان أو الموسوجر بتاع العربيه البابين الأمامى مينفعش حد يفتحهم من برة بس بيتفتح بكل سهوله من جوة ودة خطر جدا لأن ممكن أى طفل راكب أدام يفتح باب السيارة من الداخل والعربيه ماشيه

لكم جزيل الشكر

MOUSTAFA_SAAD 26-03-2011 07:53 AM

رد: يارب تفيدونى عشان أنا محتار

1) انت ماشى ومتعقدشى نفسك اوى فى موضوع التلين ده المواتير بتنزل متلينه اصلا يعنى كفايه اوى اول الف كيلو بس على ار بى ام 3 وخلاص بعد كده افتح زى مانت عايز
2) انقل على التانى احسن
3) الاطفال المفروض يركبوا ورا مش ادام وكل العربيات نظامها كده لكن الابوابالخلفيه ممكن تقفلها بقفل الاطفال وتمنع فتحها من جوه

الكشفى 26-03-2011 09:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moustafa_saad (المشاركة 382520)
1) انت ماشى ومتعقدشى نفسك اوى فى موضوع التلين ده المواتير بتنزل متلينه اصلا يعنى كفايه اوى اول الف كيلو بس على ار بى ام 3 وخلاص بعد كده افتح زى مانت عايز
2) انقل على التانى احسن
3) الاطفال المفروض يركبوا ورا مش ادام وكل العربيات نظامها كده لكن الابوابالخلفيه ممكن تقفلها بقفل الاطفال وتمنع فتحها من جوه

اتفق مع اخونا مصطفى فى كل اللى قالة خصوصاً فى موضوع الغيارات

abdoooo 27-03-2011 07:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moustafa_saad (المشاركة 382520)
2) انقل على التانى احسن

شكرا مصطفى
بس مفيش أى طريقة أمنع بيها فتح البابين الامامى من الداخل (طب وأيه لازمة الموسوجر كدة)

tarek elbadry 27-03-2011 09:00 PM

حضرت ممكن تركب انزار هايمنع الباب يفتح والعربية ماشية
موضوع التلين انا اتفق مع الاستاذ مصطفى
موضوع انك وانتى على الرابع وتنزل بسرعة وترجع تعلى تانى على الغيار دة غلط ريح الموتور حضرتك مبتحسش بفرق علشان الموتور لسة جديد ها يفرق معاك قدام
الف مبروك عليك العربية ربنا يديك خيرها ويكفيك شرها
:14369D~149:

الساعة الآن 02:40 AM.