مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Hyundai Matrix - ماتريكس (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=135)
-   -   عندى استفسار عن العربيه الماتريكس الكورى الى اسمها لافيتا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=20410)

miroseba 14-02-2010 12:22 AM

عندى استفسار عن العربيه الماتريكس الكورى الى اسمها لافيتا

بسم الله الرحمن الرحيم

يا جماعه انا روحت بورسعيد المنطقه الحره بالتحديد لاقيت عربيه اسمها هيونداى لافيتا الى هيا الهيونداى ماتريكس بس فيها بعض الاختلافات اولا العربيه ديه جايه من كوريه العربيه نضيفه جدا ومفهاش عيب موديل 2001 عداد الكيلو متر الى قطعتها العربيه دجيتال العربيه عامله 65 الف كم لونها فضى فبريقه انا شوفت العربيه لاقيتها ممتازه بس انا عايز اعرف من الناس الى ساقتها يقولو حكايه الاتزان والسرعه والقوه العربيه فى الجرى والراحه اولا الاختلاف بنها وبين المصرى انها عربيه اتوماتيك كامله فيها فرامل abs و 2 air bag وفوج لايت وسبويلروتكيف وكاسيت العربيه ومتورها 1500 مش 1600 العربيه استعمال كورى ونضيفه جدا ياريت تقولو رايكم فى ثبتها وايه مشاكلها ولاحظو انها كورى مش مصرى واتوماتيك

miroseba 15-02-2010 02:14 AM

رد: عندى استفسار عن العربيه الماتريكس الكورى الى اسمها لافيتا

محدش سمع عن العربيه الماتريكس قبل كده ولا ايه

corsair 15-02-2010 07:41 AM

الماتريكس فعلا ثباتها جميل جدا وعربية محترمة وكمان انتا متقرنش الكوري بالمصري علشان انتا كدا ظلمت العربية ديه اوي وتوكل علي الله لو قلبك مرتحلها خلاص الموضوع انتهي ومتخليش حد يلعبلك فيها من الحيتان اللي عندنا بس يا ريت تشوف التوكيل كدا الاول عندنا وتسئله هل الاساسيات بتاعتها زي اساسيات الماتريكس المصري علشان لو لا قدر الله حبيت تعملها اي صيانة او اي حاجه ميقولكش منعرفكش ودورلها علي حاجه شبها تنفعها

miroseba 15-02-2010 04:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair (المشاركة 135577)
الماتريكس فعلا ثباتها جميل جدا وعربية محترمة وكمان انتا متقرنش الكوري بالمصري علشان انتا كدا ظلمت العربية ديه اوي وتوكل علي الله لو قلبك مرتحلها خلاص الموضوع انتهي ومتخليش حد يلعبلك فيها من الحيتان اللي عندنا بس يا ريت تشوف التوكيل كدا الاول عندنا وتسئله هل الاساسيات بتاعتها زي اساسيات الماتريكس المصري علشان لو لا قدر الله حبيت تعملها اي صيانة او اي حاجه ميقولكش منعرفكش ودورلها علي حاجه شبها تنفعها

هيا هيا الماتركس بتاعت مصر بس الفرق شويه كماليات وماتورها 1500 ومختلفه فى الاسم والشكل من جوه والشبكه الاماميه وطبعا ناعمه فى كل حاجه عن المصرى انا شوفت العربيتين فرق شاسع ما بنهم انا بس عايز ابيع عربيتى واكمل عليه واجبها عربيه لقطه بصراحه ده الراجل الكورى صاحبها نسى صوره فيها هههههههههههههههههههههه وكمان لاقيت 10 قرش كورى فى العربيه ههههههههههههههههههههههههه ه تسلم ياباشا

Mr.Mamo 15-02-2010 05:12 PM

يا جماعة
أولا مفيش ماتريكس مصري
لأن الماتريكس يتم تقفيلها بتركيا - معرفش هي المعلومة دي جديدة ولا ايه -
المهم بالنسبة لموضوع الاسم
كل العربيات الهيونداي في مصر توكيل غبور له الحق في تعديل أو تغيير اسمها
فهتلاقي الفيرنا في الدولة التانية اسمها اكسنت
واسم الماتريكس لافيتا و...هكذا

والعربية اللي انت شوفتها اللي هيه الماتريكس 2001 رائعة للغاية والحق اشتريها

الساعة الآن 02:54 AM.