مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   منتدى السيارات العام (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   سؤال عاجل لعشاق فيات ... دوبلو كلاسيك 2015 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=142610)

nilesmile 03-12-2015 11:13 AM

سؤال عاجل لعشاق فيات ... دوبلو كلاسيك 2015

السلام عليكم ..
السادة الافاضل فى مصر موتورز ...عندى سؤال مهم جدا بالنسبة لى ..برجاء الرد
انا شفت امبارح فيات دوبلو 2015 كلاسيك فى الطارق مول العرب و عجبتنى جدا جدا ...لانى عايز عربية عائلية مساحتها كبيره جدا من الداخل و لكن عندى شويه استفسارات
1- الموتور 6 صبابات 1.4 يولد 77 حصان على حجم العربية مش عارف كويس و لاه و هل هوه نفسه موتور البونتو ؟؟ لو هو هو يبقى الموضوع سهل فى قطع الغيار
2-هل اى حد يعرف اى حاجه عن العربية دى ؟؟؟ كويسه وحشه
3- اهم نقطه قطع الغيار ... و هل التوكيل كويس حد جربه قبل كدا لان التوكيل القديم اومترا كان زباله ... التوكيل بتاع فيات دلوقتى النيل الهندسيه ..هل حد يعرف عنهم اى حاجه
و شكرا

محمد فيصل 05-12-2015 02:11 PM

رد: سؤال عاجل لعشاق فيات ... دوبلو كلاسيك 2015

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nilesmile (المشاركة 1034968)
السلام عليكم ..
السادة الافاضل فى مصر موتورز ...عندى سؤال مهم جدا بالنسبة لى ..برجاء الرد
انا شفت امبارح فيات دوبلو 2015 كلاسيك فى الطارق مول العرب و عجبتنى جدا جدا ...لانى عايز عربية عائلية مساحتها كبيره جدا من الداخل و لكن عندى شويه استفسارات
1- الموتور 6 صبابات 1.4 الموتور 16 صباب يولد 77 حصان على حجم العربية مش عارف كويس و لاه و
ل هوه نفسه موتور البونتو ؟؟ لو هو هو يبقى الموضوع سهل فى قطع الغيار
2-هل اى حد يعرف اى حاجه عن العربية دى ؟؟؟ كويسه وحشه
3- اهم نقطه قطع الغيار ... و هل التوكيل كويس حد جربه قبل كدا لان التوكيل القديم اومترا كان زباله ... التوكيل بتاع فيات دلوقتى النيل الهندسيه ..هل حد يعرف عنهم اى حاجه
و شكرا

الشكر لله فى البداية
السيارة على قدر الامكانيات المذكورة ممتازة
قطع الغيار سوف تكون فى التوكيل ومحتكرة حتى تنتشر السيارة
شركة النيل الهندسية لها سمعه طيبة سابقة مع فيات
وايضاً هم وكلاء هوندا فى مصر مشاركة مع الفطيم
ووكلاء بريدجستون
توكل على الله واستخر الله فى هذا الامر إذا كانت مواصفات السيارة وشكلها مناسب لإستخدماتك

nilesmile 06-12-2015 02:50 PM

شكرا على الرد يا باشا .. و لكن الموتور 8صباب و ليس 16 ... و هو هو نفسي موتور جراند بونتو يولد 77 حصان و لكن حجم العربية كبير على الموتور ...و هل موتور البونتو 1.4 كويس و بيشد و لا ضعيف و اخبار تكييف فيات عامه ايه كويس و لا زى الاوروبى تكييف تعبان ...المهم حستخير و ربنا ييسر الحال ...لو حد يعرف اى حاجه عن العربية ياريت يفيدنى ..

محمد فيصل 06-12-2015 11:15 PM

مواصفات الموتور اخى الكريم من موقع الشركة الام 1.4 /16 صباب / 90 hp
راجع التوكيل للتأكد من الفرق بين موقع الشركة وما هو مذكور فى العرض التجارى
اما السيارة نفسها فتعمل 2 منها لدى مكتب سياحة ورأيهم ممتازة زلكن العيب فى احتكار قطع غيارها فى التوكيل وعدم التواجد خارج التوكيل

nilesmile 07-12-2015 10:33 AM

أ/محمد فيصل شكرا على ردك و الاهتمام و لكن التوكيل ما بيردش على تليفونات خالص و مبيعاتهم سيئه جدا جدا و اكتشفت مفيش غير واحد بس مبيعات هناك...المهم انا رحت الشركة فى العبور عند كارفور و سألت و عصرت الوحيد اللى هناك sales ....
الموتور نفس موتور الجراند بونتو و نفس موتور موديل جديد اسمه فيات كوبو و نفس موتور الدوبلو كلاسيك 8 صبابات يولد 77 حصان و قدرته 1400 cc و انا بنفسى فتحت كابوت ال3 عربيات و شوفت الموتور
اما 1600cc يولد 95 حصان دى فعلا برضه فيات دوبلو.
..بس اسمها دوبلو ماكسى(7 مقاعد موتور 1600 يولد 95 حصان على 16 صباب)
...مش دوبلو كلاسيك (5 مقاعد موتور 1400 يولد 77 حصان على 8 صبابات) ....
و ده الفرق ..
اما العربيات الفان هيا نفس موتور الكلاسيك 77 حصان 1400 cc

حضرتك بتقول انك تعرف شركة سياحه عندها العربية ممكن تتاكد حضرتك موتورها 1400 و سؤالى الله يكرمك هل تكييفها كويس و لا تعبان و الموتور كويس على البودى الكبير ده و لا لاه و شكرا لزوقك

الساعة الآن 12:05 PM.