مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   BYD (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=129)
-   -   سؤال في صيانات F3 - 2014 مانيوال 1600 موتور الميتسوبيشي . (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=142322)

eng_atmh 13-11-2015 05:13 AM

سؤال في صيانات F3 - 2014 مانيوال 1600 موتور الميتسوبيشي .

السلام عليكم .... إسمحولي "أصدعكم" بالبوست الطويــــــــــــــــــــ ـل دا ، أنا آسف .....
مقبل - إن شاء الله - على شراء F3 2014 مانيوال بموتور 1600 - الميتسوبيشي - عاملة حوالي 30 ألف كيلو ، و حابب أسألكم عن الصيانات الواجب عملها "أول" ما أستلم العربية . أ

**ملحوظة** الصيانات دي هتكون بره التوكيل علشان أنا مش من القاهرة**

1- تغيير زيت الموتور ( ترشحولي نوع إيه - كام ألف ) ؟
-----------------------------------------------------------------------------
2- تغيير فلتر الزيت .
3- تغيير فلتر البنزين .
4- تغيير فلتر الهوا .

5- تغيير سير الكاتينة .
6 - تغيير سير الباور .
7- تغيير سير الدينامو .
8- تغيير سير التكييف .
9- بلية كاتينة (ولا ملهاش لازمة ؟ ) .
10- طرمبة ميه (ولا مش لازم ؟ ) .
في قطع الغيار السابقة ، أظن كلها تخص اللانسر ، بس معرفش بالظبط أطلب أقول إيه ... "لانسر أي نوع و أي موديل ؟" و هتكون بكام ؟ و لا أطلب قطع غيار البي واي دي عند محلات قطع غيار الصيني ؟
--------------------------------------------------------------------------------
11- تغيير زيت الفرامل (أي نوع مناسب للعربية ؟ )
--------------------------------------------------------------------------------
12- ميه خضرا .
-------------------------------------------------------------------------------
13- بوجيهات (أي نوع مناسب أكتر ؟ ) .
---------------------------------------------------------------------------------
14- التشييك على زيت الفتيس (إزاي يتشيك عليه صح ؟ ولا أغير علطول من غير تشييك ؟ مع العلم إني لما جربت العربية ، كان الفتيس مش وحش و عضته بسيطه أوي ... و أغيره بنوع إيه ؟) .
15- هل فيه فلتر لزيت الفتيس ؟ أغيره و لا لأ ؟ و هل تغييره أو عدم تغييره بيعتمد على إذا كنت هغير زيت الفتيس أصلاً و لا مش شرط ؟
-----------------------------------------------------------------------------------
16- التشييك على تيل الفرامل و تنظيفه و التشييك على الطنابير . في حالة التغيير أجيب تيل الكورولا و لا البي واي دي ؟ و لو الكورولا ، أطلب بتاع أنهي موديل ؟ و لو حد عنده فكرة بكام ؟
------------------------------------------------------------------------------------
17- تغيير الكاوتش (إيه أفضل الأنواع ؟ بكام ؟ ) .
------------------------------------------------------------------------------------
18 - هل فيه حساسات معينة بتتنضف ؟ أو بيستحسن تغييرها ؟
----------------------------------------------------------------------------------------------
19- هل الرشاشات بتتنضف ؟

eng_atmh 13-11-2015 12:33 PM

رد: سؤال في صيانات F3 - 2014 مانيوال 1600 موتور الميتسوبيشي .

صباح الفل عليكم و جمعه مباركه ...
معقوله 40 مشاهدة و محدش رد عليا ، ده أنا بسأل عن حاجات يفترض إن أي واحد بيجي عربية مستعمله بيعملها .

eng_atmh 13-11-2015 05:25 PM

خير يا جماعة ! هة المنتدى بيقفل الجمعه و لا حاجة ؟ طيب أعدي في يوم تاني ؟ طيب حتى حد يبل ريقى بالرد على نقطة من ال(19) إللي أنا كاتبهم :)

eng_atmh 14-11-2015 08:30 AM

إيه يا رجالة !!!!!!!!!!!!!!!!

هو إحنا متخاصمين ولا حاجة ؟؟؟؟؟

الساعة الآن 12:49 PM.