مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   منتدى الصيانة العام (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=4)
-   -   اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=113809)

romeoalmansour 29-07-2013 12:33 AM

رد: اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedadel740 (المشاركة 907025)
هو الفتيس عند اتوماتيك كل يومين او تلاته يفصل و مينقلش خالص لازم تفوق الفتيس و تركب كده سوسته بتكون متحركه من مكانها فتوصلها بعصا الفتيس بس كد و العربيه تمشي بس المشكله انها بتعمل كده عالطول و رحت لكذا ميكانيكي يقولي مش بشتغل في الامريكي هيا العربيه نيون 2000 و يارب يكون عند حد حل ليها

سيدي الفاضل فية ناس شغالة في الامريكاني كتير في الحرفيين انت عارف المشكلة فين بس المهم الميكانيكي الجيد اللي يقدر يركبها صح

romeoalmansour 30-07-2013 01:33 AM

دي احد مشاكل الاعضاء حبيت انقلها هنا
المشكلة
السلام عليكم
انا معايا تريوس 1999 أوتوماتيك 1300
لاما أديها بنزين عشان أتحرك بسمع صوت ضخ البنزين بس العربية بتفضل واقفة و بعدين تنط بس بتمشي عادي و بتنقل عادي طول ماهي مشية بس لما أقف و أديها بنزين تاني بسمع صوت البنزين و بتنط بردو
أنا كنت فاكر ان المشكلة حتبقى في حساس البنزين أو رشاش البنزين بس لما رحت للميكانيكي قالب جير بوكس و لازم يتغير أنا مش عارف دلوقتي أعمل ايه و عايز أعرف سعر الجيربوكس
و ياريت لو في ميكانيكي كويس يفهم في الجير بوكس في اسكندرية

شكرا و اسف للاطالة

والرد ان شاء الله كان

شكرا للأخ رامي لثقته الغالية
الموضوع بسيط ان شاء الله وخطوات الحل كالاتي
1- ضبط منسوب الزيت جيدا والتاكد منه
2- ضبط كابل الكنترول (control cable) الكابل الواصل بين عصاية الفتيس والفتيس نفسة
3-يفضل الميكانيكي يعملها - افصل فيشة الكنترول بتاع الاتوماتيك وامشي بالعربية مانيوال لو النقلات كويسة -يبقي تشيك علي فرده الكهرباء الخاصة بكنترول الفتيس - طب لو النقلات مش مضبوطة خلي الميكانيكي يغير الاولسيل بتاع الفلتر الخاص بالفتيس (بيهرب زيت) - واعتقد ان دي مشكلتك
4- الفتيس علي (N) خليه يضبط الـ (range switch)
5- لو كل دا مجبش نتيجة خلية يفحص السلونويد رقم 2 دا المسئول عن الغيار الاول في العربية
والله اعلي واعلم

محسن خضير 03-08-2013 01:07 AM

معى عربية نوبيرا 2 اتوماتك اوربى المشكلة ان السيارة وهى ماشية فجأه تنتش وبعد كده لمبة البور تنور وسرعة السيارة تقل
وبعد كدة اركن وادور العربيه من اول وجديد غيرت زيت الفتيس وغيرت حساس كرنك ومفيش فايدة نفس العيب
برجاء المساعدة وشكرا لسيادتكم

romeoalmansour 03-08-2013 01:31 AM

هي دي مشاكل العربية النوبيرا
مكنش في داعي لتغيير الكومبيوتر
ياريت حضرتك تشم زيت الفتيس لو فيه ريحة حاجة محروقة (زيت محروق) يبقي للاسف فيه مشكلة داخلية - وانصح بتغيير الفتيس مش اصلاحة --- السعر من 1300-1700 حسب الفتيس
والله اعلي واعلم

romeoalmansour 03-08-2013 01:33 AM

سيدي الفاضل العيب دا مشهور في العربية وانصح بعدم الاصلاح لان الاصلاح ممكن يكلفك اكثر من سعر الفتيس الاستيراد واي حل هيبقي صرف فلوس مش في مكانها
والله اعلي واعلم

الساعة الآن 09:59 PM.