مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   ﻻنوس (دايو - شيفروليه) (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=153)
-   -   ارجو الافاده فى استهلاك شيفورليه لانوس 2012 للبنزين (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=84578)

sayed_alsayyad 17-04-2012 11:24 AM

ارجو الافاده فى استهلاك شيفورليه لانوس 2012 للبنزين

انا اشتريت سياره شيفورليه لانوس من اسبوع فقط بعد ما خدتها من الصاله ماكنش فيها بنزين روحت البنزينه ومليت التنك بنزين 90 والغريب ان العربيه بعد 300 كيلو فقط البنزين خلص والله العظيم
مش عارف حل المشكله دى ايه والعربيه لسه جديده يعنى المفروض تعمل 750 كليلو مش 300

ارجوا الرد ولكم جزيل الشكر والتقدير

Mohamed Elhasafy 17-04-2012 11:30 AM

رد: ارجو الافاده فى استهلاك شيفورليه لانوس 2012 للبنزين

جرب تانى مع 92 من بنزينة محترمة ... أنا لسه حاصل معايا الموضوع ده الإسبوع الجارى مع العلم إن العربية ساجا عاملة 20000 و بقالها سنة و معملتش كده معايا إلا فى أزمة البنزين اللى فاتت ... البنزين اليومين دول غريب قوى: إستهلاكه عالى و سحبه سئ :shyy:

sayed_alsayyad 17-04-2012 11:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Elhasafy (المشاركة 653907)
جرب تانى مع 92 من بنزينة محترمة ... أنا لسه حاصل معايا الموضوع ده الإسبوع الجارى مع العلم إن العربية ساجا عاملة 20000 و بقالها سنة و معملتش كده معايا إلا فى أزمة البنزين اللى فاتت ... البنزين اليومين دول غريب قوى: إستهلاكه عالى و سحبه سئ :shyy:

شكرا لحضرتك على الاهتمام .. يعنى ممكن يكون من البنزبن .. ممكن يكون الكلب بتاع البنزينه حطلى 80 وقالى 90
اصل العربيه لما طلعتها من المعرض كان صوتها واطى بعد ما حطيت بنزين العربيه صوتها بقى عالى اوى

هو البنزين 80 اللى اتحط فيها ممكن يأثر عليها؟ .. انا اسف تعبت حضرتك معايا .

moca_moca 17-04-2012 12:13 PM

ياجماعه من المعروف ان العربيه بتاخد فتره في الاول تقريبا 5000 كيلو او اكتر شويه مش متاكد استهلاك البنزين فيها بيكون مش ثابت الفتره دي بتكون فتره التليين
انصح الاخ اللي عنده عربيه 2012 يبحث عن مواضيع استهلاك البنزين عشان يعرف ازاي يلين موتور عربيته بالطريقه اللي تحافظ علي عمر الموتور وتخلي استهلاك البنزين في المستقبل مثالي
ياريت تقولنا العربيه عامله كام كيلو

عموما الاستهلاك حاليا هيكون متفاوت يعني مره عالي ومره منخفض وارجو انك تبحث عشان فيه مواضيع بتشرح شرح وافي كل حاجه بالتفصيل من خبراء عشان العربيه تعيش معاك وتريحك :Wkiss5:

sayed_alsayyad 17-04-2012 01:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moca_moca (المشاركة 653917)
ياجماعه من المعروف ان العربيه بتاخد فتره في الاول تقريبا 5000 كيلو او اكتر شويه مش متاكد استهلاك البنزين فيها بيكون مش ثابت الفتره دي بتكون فتره التليين
انصح الاخ اللي عنده عربيه 2012 يبحث عن مواضيع استهلاك البنزين عشان يعرف ازاي يلين موتور عربيته بالطريقه اللي تحافظ علي عمر الموتور وتخلي استهلاك البنزين في المستقبل مثالي
ياريت تقولنا العربيه عامله كام كيلو

عموما الاستهلاك حاليا هيكون متفاوت يعني مره عالي ومره منخفض وارجو انك تبحث عشان فيه مواضيع بتشرح شرح وافي كل حاجه بالتفصيل من خبراء عشان العربيه تعيش معاك وتريحك :Wkiss5:

العربيه عامله دلوقتى 430 كيلو بس بس انا مش مصدق ان العربيه تستهلك كل البنزين ده وموتورها 1500 سى سى
ولسه جديده ..

شكرا على اهتمامك

الساعة الآن 10:11 AM.