مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   موضوعات متميزة (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=122)
-   -   الغاااااء الدعم على البنزييين والرضوخ لصندوق النقد الدولى (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=97488)

borio1704 12-09-2012 01:45 AM

رد: الغاااااء الدعم على البنزييين والرضوخ لصندوق النقد الدولى

على فكرة ... انتو عمالين تسخنو في نفسكو وخلاص، ومحدش بيبص إلا تحت رجليه

خلينا نتفق الأول على إن فكرة الدعم في بلد ضعيفة اقتصاديا زينا فكرة فاشلة بكل المقاييس... الله يخرب بيتك يا عبدالناصر...

الدعم يعتبر مسكن لمشاكل الناس.. مش حل عشان الناس تعيش كويس

وأنا مقتنع إن الدعم هيجيله يوم ويتشال... إن آجلا أو عاجلا... الموضوع عامل زي لما تبقى عيان وتاخد دوا مر.... مش عايزين ناخد الدوا ... بس لازم يتاخد

وانا مقتنع في نفس الوقت إن عشان تعمل حركة زي دي يبقى لازم كمان الضرايب والجمارك والرسوم والدمغات ... وكل صور الاستغلال الحكومي لازم هي كمان تتشال

حد عارف إن الجمارك على العربيات الـ1600 قيمتها حوالي 70% زيادة عن سعرها الحقيقي؟؟؟

أنا عن نفسي أوافق إن البنزين يبقى بـخمسة جنيه مقابل إن العربية أم 140 ألف جنيه تبقى بـ80 ألف بس

وبالنسبة للعربيات القديمة... ممكن مثلا ياخدو بنزين مدعم بقيمة الجمرك... إيه رأيكو؟؟

...

زينه*** 12-09-2012 02:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 (المشاركة 758748)

خلينا نتفق الأول على إن فكرة الدعم في بلد ضعيفة اقتصاديا زينا فكرة فاشلة بكل المقاييس... الله يخرب بيتك يا عبدالناصر...

وأنا مقتنع إن الدعم هيجيله يوم ويتشال... إن آجلا أو عاجلا... الموضوع عامل زي لما تبقى عيان وتاخد دوا مر.... مش عايزين ناخد الدوا ... بس لازم يتاخد

وانا مقتنع في نفس الوقت إن عشان تعمل حركة زي دي يبقى لازم كمان الضرايب والجمارك والرسوم والدمغات ... وكل صور الاستغلال الحكومي لازم هي كمان تتشال

حد عارف إن الجمارك على العربيات الـ1600 قيمتها حوالي 70% زيادة عن سعرها الحقيقي؟؟؟

أنا عن نفسي أوافق إن البنزين يبقى بـخمسة جنيه مقابل إن العربية أم 140 ألف جنيه تبقى بـ80 ألف بس

وبالنسبة للعربيات القديمة... ممكن مثلا ياخدو بنزين مدعم بقيمة الجمرك... إيه رأيكو؟؟

...

حضرتك سورى غلطااااااان الحكومه مش مالى عنيها الفلوووس المتلتله اللى بتاخدهااا من ضرايب السيارات لكن هى عايزه كمان دخل من البنزين وحسبى الله ونعم الوكيل

AbOnOrA 12-09-2012 02:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 (المشاركة 758748)

...

ايوه يا باشا ما هو ده اللى بنقوله محدش عايز الدعم ولا الحال دلوقتى صح كلها اوضاع مقلوبه بس مصلحهاش بوضع غلط تانى

احنا بنقول الضرائيب تبقى معقولة والمخالفات والرسوم وغيره يبقى فى المعقول ونشوف قيمة اللى بندفعة فى الطريق والخدمة العامة ويشيل الجمارك ويشيل الدعم

AbOnOrA 12-09-2012 02:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wassof (المشاركة 758697)
هما الناس دول هوبل ولا ايه
انا نفسي اقول كلمه بس مش هينفع اقولها
يعني موصلات زحمه يعني لو فكرت تركب ميني باص او اتوبيس هتتشعبط في حزام الي متشعبط في بنطلون الي متشعبط وقافش في في الحديده بتاعت الاتوبيس من فوق
تاني حاجه خد عندك بقا غلاء العيش غلاء الاجره في الموصلات الي مش موجوده اصلآ
سعتها لو ركبت تاكسي ابيض اول فتحه للعداد مش اقل من 10 جنيه وكل كيلو بتاع 3 جنيه ولا حاجه
ده محسسني انهم بيبعوه العربيات رخيصة وشيلين الجمرك من عليها اش حال ال128 الي لسه عايشه في بلدنا بتتباع في وقتنا هذا بي 20 الف جنيه مصر اقولك ايه تيييييييييييييت
مابلكم ان لغايه 100 الف ميجبوش غير عربيه صيني بعد 100 عربيه ها شغاله
مع انك لو معاك 20 الف ونزلت السعودية ولا اي دوله عربيه هتجيب عربيه محترمه
دي بلد قزرة خلاص نفسي سدت منها

انا مقدر وحاسس احباطك طبعاً بس حرام نقول البلد كلها البلد فيها خير كتير وناس كويسين اكتر

abo-salama 12-09-2012 02:13 AM

كيف يكون هذا دون استطلاع راى المواطنين

الساعة الآن 10:41 PM.