مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   رينو لوجان Logan (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   فرع التوكيل في العامرية بوظللي العربية (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=104473)

ayman_kamal 10-12-2012 05:47 PM

فرع التوكيل في العامرية بوظللي العربية

فرع التوكيل في العامرية بوظللي العربية
عربيتي لوجان اتو عاملة حوالي 4200 كم ... مشكلة بدأت تظهر في العفشة ناحية الشمال و بأت احس بخشونة في الامام شمال ميكانيكي قالي ده المساعد الشمال قدام بدأ يحجر و اليمين طري رغم اني محسوك و حريص جدا على المطبات و الحفر جدا لدرجة اني بشل اللي ماشي ورايا.. المهم قولت احجز صيانة الخمسة و اروح طلبت الحجز يكون في فرع العامرية على اساس كلام الناس هنا ان هما الافضل في اسكندرية و احسن من فرع سموحة رحت امبارح الصبح و سلمت العربية الساعة 8:45 الصبح و فلتهم على مشاكلي
1-حاسس ان العفشة الحنب الشمال بقى ناشف و بيهبد شوية (المشكلة الرئيسة)
2-بدال الفرامل مريح شوية و الشوط بتاعه طويل سنة
3-لما اجي اجيب الفتيس لل (p) اسمع تكة كده بعد ماشيل رجلى من على الفرامل
استلمه العربية وم/ هبة قالتلي 3 ساعات و تجهز المهم اعدت في مكان الاستفبال و بما اني مدخن فكان كل شوية اطلع برة اخد سيجارة و ارجع على الساعة 10:45 قلت اخد لفة في المكز طلعت لغاية المغسلة اللي في اخر الفرع لاقيت عربيتي واقفة هناك و داخلة الغسيل ولاقيتهم بيغسلوا المواتير بالمياه قلت اكيد بقى التوكيل و عارفين هما بيعملوا ايه و حايداروا ايه في الموتور و كدا
المهم استلمت العربية على 12:00 الظهر و طلعت بيها المهم اللي لاحظته و اللي قاله عليه الاتي
1-تم ضبط خلوص البوجيهات لتوفير استهلاك البنزين
2-تم ربط العفشة و عمل تشيك اب كامل على العربية
اللي انا لاحظته ان
1-العربية رجعت زي ماكانت جديدة ماسكة نفسها و دريكسيون بقى تقيل زي الاول و المساعد الشمال فك
2-بدال الفرامل اتظبط
3-تكة الفتيس راحت
رجعت عند الجراج الشغل اللي بركن فيه لاقيت ان المساعد الشمال زي ماهو حجر تاني و المصيبة ان العربية بترعش جامد وبتقطع !!!!! رغم انه نفس البنزين اللي انا ماشي بيه بقالي 5 ايام و التانك لسه فيه التلت... العربية بتقطع و بترعش كأن كهربا العربية وطيت و حاتبطل مني او الرشاشات مسدودة و تفضل كده لغايت قرب سرعة 60 كم وبعد كده ماتحسش بحاجة..اجي افرمل و اقف تزيد الرعشة قوي كأن العربية حاتبطل وانا على (d) او (r) على (n) رعشة خفيفة ... حاتجن هو مش المفروض ان الصيانة تضبط العربية و تفوقها امال في ايه تاني اشد من التوكيل يتعمل عنده صيانه العربية كانت فلة شمعة منورة قبل الصيانة دلوقتي بقيت زبالة مش عارف اعمل ايه و و مش عارف ايه السبب المشكلة دي اصلا هل الغسيل و لا ضبط البوجيهات و لا ايه ؟؟!!

screamseko 10-12-2012 06:13 PM

رد: فرع التوكيل في العامرية بوظللي العربية

استاذ ايمن ممكن حضرتك تروح تحجز تاني بالشكوي اللي عند حضرتك وتقولهم ان ي بعد مطلع العربيه بقت بالشكل ده
واطلب تغيير المساعد لان دي تاني شكوي والرعشه هم حيظبطوها اكيد هم بجد توكيل وفرع محترم جداا وحيتفهموا الموضوع ان شاء الله ومتزعلش نفسك ربنا مبيجيبش حاجه وحشه

ayman_kamal 10-12-2012 07:48 PM

انا فعلا اتصلت النهاردة و اشتكيت و و حجزت ميعاد تاني في سموحة وربنا يسهل

ayman_kamal 10-12-2012 07:49 PM

انا لسه نازل عند العربية و شميت من الشكمان ريحة بنزين ناي

jojojojojo 10-12-2012 08:08 PM

الرعشه اعتقد انها من غسيل الموتور عشان المفروض ميتغسلش بالمياه نهائي وان شاء الله ممكن تكون فيشه بوجيه مش واصله او بوجيه دخله مياه ومحتاج يتغير عشان حصلت معايا اقبل كده اما بخصوص المساعد فلو حضرتك من السهل الكشف عليه بسهوله لو فيه اثار زيت عليه او الجنب اللي فيه حسيت انه نازل عن بقيه الجوانب او حسيت بخبط في المطبات فهيبقي تقريبا من المساعد واطلب يغيروه غير كده يبقي طبيعي وهتحتاج تظبط ضغط الكاوتش وان شاء االله خير

الساعة الآن 05:30 AM.