مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   بروتون PROTON (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=40)
-   -   أخر كلام.... جين 2 (2011) ولا لأ؟!!!!! (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=68998)

na7nology 01-10-2011 10:43 AM

أخر كلام.... جين 2 (2011) ولا لأ؟!!!!!

السلام عليكم شباب....
ده أول موضوع ليا فى المنتدى و أنا مبسوط انه معاكو هنا فى منتدى بروتون
يا جماعة انا عاوز اجيب البروتون جين 2 من فترة وركبت عربيات تانية كتيير وبرده كانت فى دماغى ولما خلاص قررت ونويت عليها لقيت مشكلة قطع الغيار ...
من فضلكم حد من مالكى الجين2 يرد عليا
هل قطع الغيار العادية اللى زى فلتر البنزين وفلتر الزيت و تيل الفرامل فعلا مش متوفرة خالص كده؟!
وأذا كانت متوفرة هل أسعارها مبالغ فيها اوى ؟!
طيب بالنسبة للصيانات 1000 لو 10000 او ال 20000 بتتكلف حوالى أد أيه ؟!
يا جماعة بعد أذنكم ردودكم هتفرق فى قرار شراء العربية فأرجو الرد وبأمانة
شكر ليكوا وأسف للأطالة

AbOnOrA 01-10-2011 02:46 PM

رد: أخر كلام.... جين 2 (2011) ولا لأ؟!!!!!

للاسف العربيه مش معايا بس ممكن حضرتك تبحث فى ارشيف موضوعات القسم هتلاقى تجارب لاعضاء كثير بخصوص قطع الغيار والصيانات
انا بس حبيت اقول لحضرتك ان اى عربيه متميزة (مش منتشرة كتير) طبيعى ان قطع الغيار والصيانات تكون اكثر كلفة لكن بالنسبة للبرو تون الحاجة مش نادرة موجودة فى التوكيل واسعارها غالية فعلا بس مش فلكية برضو
لكن فى المقابل عربيه محترمة واداء مميز وكماليات وعوامل امان مش موجودة فى اى عربيه بالسعر ده

na7nology 01-10-2011 04:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa (المشاركة 524412)
للاسف العربيه مش معايا بس ممكن حضرتك تبحث فى ارشيف موضوعات القسم هتلاقى تجارب لاعضاء كثير بخصوص قطع الغيار والصيانات
انا بس حبيت اقول لحضرتك ان اى عربيه متميزة (مش منتشرة كتير) طبيعى ان قطع الغيار والصيانات تكون اكثر كلفة لكن بالنسبة للبرو تون الحاجة مش نادرة موجودة فى التوكيل واسعارها غالية فعلا بس مش فلكية برضو
لكن فى المقابل عربيه محترمة واداء مميز وكماليات وعوامل امان مش موجودة فى اى عربيه بالسعر ده

أنا مش عارف أقول لحضرتك أيه ... بس شكرا جزيلا فعلا على ردك أنا رأييى من رأييك برده والواحد هيحس ببركة الفلوس فيها عن عربيات تانية كتير فى نفس الفئة وأغلى بكتيييير
ويا رب يوفقنا جميعا للخير...
شكرا جزيلا على الرد مرة تانية

fineart607 23-10-2011 11:21 PM

متابع ومهتم جدا لردود ماليكها :fun_36_1_39[1]:

tamer Osman 10-12-2011 09:19 PM

اسعار الفلاتر رخيصة ، فلتر الزيت الاصلى فى التوكيل ب 45 جنيه و فلتر زيت اللانسر بيركب على الجين 2 و كمان طلمبة بنزين النوبيرا

تيل الفرامل البوش الالمانى فى التوكيل ب 800 جم بس تيل الفيات البترا بيركب على الجين 2 و ممتاز جدا و ب حوالى 180 جنيه .( فى بدائل للتيل مصرى و ماليزى فى التوكيل من اول 120 جنيه بس تعبانة)

قطع الغيار مش متوفرة فى التوكيل ، يعنى لو حد فى الضمان هيتعب جدا

قطع الغيار متوفرة جدا خارج التوكيل و باسعار رخيصة و فى تجار بتستورد عربيات متقطعة

العربية ادائها عالى جدا بالمقارنة بسعرها و ادائها اعلى من الكورى بكل موديلاته بمراحل و ثباتها اعلى من السيراتو و الالنترا الجديدة

قوة التسارع و الثبات تقارن باليابانى ( السيفيك و المازدا 3)
و الالمانى فقط و حرام تقارن بالكورى

العربية دى لو كان ماسكها توكيل محترم كانت اكتسحت

الساعة الآن 10:04 PM.