مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   فيات FIAT (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=22)
-   -   ماذا فعلت حين تعطلت بك السياره على الطريق ارجو الاجابه من اصحاب التجارب واصحاب الخبره (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=51735)

مهند النجار 09-04-2011 03:05 AM

رد: ماذا فعلت حين تعطلت بك السياره على الطريق ارجو الاجابه من اصحاب التجارب واصحاب الخبره

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نبيل عبدالرحمن (المشاركة 395003)
أول سيارة ركبتها فى حياتى كانت سيارة سيات 133 موديل 82 وورتنى الويل ، فى مرة كنت رايح بيها الشغل فى الكيلو 23 على الطريق الصحراوى وإذا بالسير بتاع المروحة يتقطع والعربية تسخن فتحت كبوت العربية ( اللى هو شنطتها ) لقيت سير مستعمل بس حالته كويسة ومعاييش أى عده ، بس كنت شفت واحد بيركب سير لغسالة عادية بين طارتين رحت عامل زيه ودورت العربية ودارت وكملت على الشغل

pasra
بصرة انا وانت سيا 133ت كان عندك كام سنة لما جبتها
اوعي تقولي 18:THUMBS~220:

zamanan2000 27-04-2011 08:06 PM

رد: ماذا فعلت حين تعطلت بك السياره على الطريق ارجو الاجابه من اصحاب التجارب واصحاب الخبره

انا معايا128 وبعيد عن السامعين كل يوم والتانى تعمل حاجة شكل
فلو تسمحولى انا هحكيلكم على كام موقف وعلاجهم بس خلوا بالكم دى علاج مؤقت لحد ما توصل للميكانيكى او الكهربائي
يعنى مرة وانا ماشي فجاءة لاقيت دواسة الدبرياج على الارض عرفت ان سلك الدربياج قطع رحت مبطل ومعشق الاول ودور نطت نطتين ومشيت جيت على التانى رحت ساحب عصاية الفيتيس وحاططها علىاول الغيار وامبلهين بنزين وهوب راح الغيار ساقط
وعلى كدة فى التالت المشكلة الوحيدة انى كل ما اجى ادوس فرامل لازم امور الفتيس وارجع اعيد من تانى لحد اقرب ميكانيكى غيرلى سلك الدبرياج
ودى من الحاجت اللى بتحصل كتير فى ال128 على فكرة

مرة تانية اجى ادور العربية فيها كهربا بس المارش مبيلقطش شمال يمين مبيلقطش ارميها اشيلها انزلها مفيش شافنى واحد طيب معدى شاورلى على سلشكة شكلها غريب قالى امن عليها طلعت اسمها سلك اللقط ودى بتتوصل فى المارش وكتير بتقع مع المطابات كل الموضوع انك تقرص على الجاك سنة صغيرة اوى
وتركبه فى مكانه وخلاص

بالنسبة للكهربا بقى مش هقولكم انا لوزة ( ده اسم عربيتى ) بتحب عم عبد المجيد الكهربائي اوى كل يومك والتانى عنده
المهم مطلوش عليكم
من كام يوم واقف تحت البيت ومشغل الانتظار ورحت اجيب حاجة رجعت لاقيت العربية زرار الانتظار قافش وكمان ايه
لما بدورها تدور متبطلش اشيل المفتاح ودى حلفت ماهى مبطلة
عرفت انا بقى بالفكاكة ان ال28 فيها تحت الدركسيون علبة فيوز
اول فيوز ده بتاع كهربا الصالون ولو فيه تلميسة بيخلى كهربة الكونتاكنت متفصلش
رحت شايله
وبقيت متابع الفيوز الرابع من ناحية الباب بتاع السواق لان ده فيوز كهربا الكونتاكت الاساسى تشيله متدورش لما تعمل ايه ونصيحة لكل من عنده 128 هات طقم فيوز 10 فيوزات ولا حاجة خليهم فى التابلوه بتاعك لانك هتحتاجها كتير اوى ومش غالين ده الواحد بربع جنيه بس بينفعوا اوى اوى
وربنا يكفى الجميع شرها وينولهم خيرها يارب

طارق ابوذيد 08-05-2011 08:36 PM

اشكر كل من شارك فى الموضوع وجزاكم الله خيرا

khaled/t 09-05-2011 06:04 AM

لسه جايبها من اسبوع 128 مو 86 وطبعا عطلت منى بس الحمد لله كان قبل البيت بحولى 500متر وطبعا وصلناها ذق للبيت ودى كانت اول مره اكون فى الموقف دا :hd:

طارق ابوذيد 15-05-2011 12:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled/t (المشاركة 422063)
لسه جايبها من اسبوع 128 مو 86 وطبعا عطلت منى بس الحمد لله كان قبل البيت بحولى 500متر وطبعا وصلناها ذق للبيت ودى كانت اول مره اكون فى الموقف دا :hd:

الف مبروك على السياره الجديده وان شاء الله يكفيك شرها ويعطيك خيرها واشكرك على المشاركه .

الساعة الآن 11:49 AM.