مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   جمارك السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=140)
-   -   نسب الاعاقة المطلوبة للحصول على سيارة معاقين (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=97477)

محامي 2 11-09-2012 12:52 AM

نسب الاعاقة المطلوبة للحصول على سيارة معاقين

السلام عليكم
انا عندي استفسار اكون شاكر جدا لو لقيت جواب محدد ونصيحة من حد فاهم كويس
انا محامي ومن محافظة بعيد جدا عن القاهرة
وعندي اعاقة في دراعي الشمال نتيجة كسر وعملية بس هي مش واضحة اوي
هي عبارة عن اعوجاج بسيط في الزراع الايسر مع تغير حركاتة
يعني ما بيترفعش فوق اوي وما بيتفردش اوي يعني حركتة مبقتش طبيعية لانة بقي فيه ملخ في الاعصاب بس هو عامة شكلة العام مش ملفت للنظر الا لما باجي احركة
هل الحالة دي تستحق سيارة ولا ما احاولش واوفر فلوس ومجهود ومشوار وفي الاخر اكون مش مستحق ارجو رد من حد بيكون بيعرف نسب الاعاقة المطلوبة وهيكون ليه جزيل الشكر لانه هيكون اما رحمني من مشوار كبير او طمني اني اتحمل واقدم وانا قلبي جامد وشكررررررررا

Abo-Islam 11-09-2012 01:39 AM

رد: عااااااااااجل جداااااااا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محامي 2 (المشاركة 757955)
السلام عليكم
يعني ما بيترفعش فوق اوي وما بيتفردش اوي يعني حركتة مبقتش طبيعية لانة بقي فيه ملخ في الاعصاب بس هو عامة شكلة العام مش ملفت للنظر الا لما باجي احركة
هل الحالة دي تستحق سيارة ولا ما احاولش واوفر فلوس ومجهود ومشوار وفي الاخر اكون مش مستحق ارجو رد من حد بيكون بيعرف نسب الاعاقة المطلوبة وهيكون ليه جزيل الشكر لانه هيكون اما رحمني من مشوار كبير او طمني اني اتحمل واقدم وانا قلبي جامد وشكررررررررا

رأيي إن اللي يفيدك أكتر في الموضوع ده هو القومسيون الطبي و اللجنه الطبيه لأنه بيحدد نسبة الإعاقه بنسبه مئويه و بناءً على النسبه المئويه دي تقدر تحدد الشريحة اللي تتبع ليها و هل تستحق سيارة معاق أم لا

tham1010 11-09-2012 02:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محامي 2 (المشاركة 757955)
السلام عليكم

حالة حضرتك من الحالات التى تحتمل الرفض أكثر من الموافقة وهذا يتوقف على حسب حالة الزراع والقدرة على إستخدامة. لان إعاقة الزراع الأيسر لا يستحق سيارة لعدم إستطاعته الإمساك بالدريكسيون وفى نفس الوقت أستعمال الفتيس. لهذا ترفض الحالات التى يكون الإعاقة فيها للزراع اليسرى شديدة تمنعه من إستخدامة.و مع هذا فإن الكوميسون الامور بتكون حسب التساهيل يعنى ممكن واحد يعدى وواحد لا حسب الدكتور اللى بيكشف. ولكن بجد اعتقد انك مش هتخسر حاجة كبيرة قوى لو قدمت يا صابت يا خابت حتى ولو كان الرفض هو الغالب

لو حضرتك مش قدمت هتفضل تقول يا ريت كنت قدمت ويمكن كنت عديت من الكشف...

محامي 2 11-09-2012 01:14 PM

انا شاكر جدا للاهتمام والرد بس في نقطة عايز اوزضحها
دراعي ما بيعوقنيش نهائي في القيادة انا بسوق كويس جدا ومعايا رخصة كمان
وبستخدمة كانة طبيعي جدا

AbOnOrA 11-09-2012 01:23 PM

ايوه مانت لو قولت كده او نتيجة القومسيون اثبتت كده مش هيتوافقلك

علشان كده سام بيقولك تحتمل الرفض اكتر

الساعة الآن 09:46 PM.