مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   رينو لوجان Logan (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   لكل اللى بيقول ان اللوجان غاليه (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=112526)

elbagory2020 24-04-2013 12:42 PM

لكل اللى بيقول ان اللوجان غاليه

أخواتى فى الله
السلام عليكم جميعا
مش عارف ليه الكل بيهاجم اللوجان من غير ميعرفها الغريب ان العربيه فيها اوبشن مش موجود فى عربيات تانى كتير و سعرها أغلى كمان من اللوجان و الناس بتجرى ورها للأسف أحنا شعب بينساق وراء الاشاعات و التفاهات الغير حقيقيه و نيجى نحكم على السيارات

أزاى مثلا أدفع فى عربيه صغيره جدا موتور 1100 سى سى و أول فئه و بـــ 81 ألف أزاى
أزاى مثلا أدفع فى عربيه صغيره جدا موتور 1200 سى سى و أول فئه و بـــ 82 ألف أزى

عارفين الغلط فى ايه العربيه دى لو كانت نزلت من الاول بدون تخفيض جمركى كان الناس هتشتريها و سعتها هيقول دى بالشىء الفلانى للأسف بنتجه للأسوء دائما أنتشار السيارات الصينى بطريقه غريبه و فى رأى الشخصى هيا سيارات ميدفعش فيها فلوس و كمان لو الصينى زاد تمنه برضوا الناس بتشترى و يقولوا اصلها عربيه حلوه.
أللى سافر بره مصر هيعرف الكلام ده بس للأسف أحنا هنا فى مصر

وعجيبه يا بلدى

عمرو عبد الحميد الجندى 25-04-2013 12:54 AM

رد: لكل اللى بيقول ان اللوجان غاليه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elbagory2020 (المشاركة 876706)
أخواتى فى الله
السلام عليكم جميعا
مش عارف ليه الكل بيهاجم اللوجان من غير ميعرفها الغريب ان العربيه فيها اوبشن مش موجود فى عربيات تانى كتير و سعرها أغلى كمان من اللوجان و الناس بتجرى ورها للأسف أحنا شعب بينساق وراء الاشاعات و التفاهات الغير حقيقيه و نيجى نحكم على السيارات

أزاى مثلا أدفع فى عربيه صغيره جدا موتور 1100 سى سى و أول فئه و بـــ 81 ألف أزاى
أزاى مثلا أدفع فى عربيه صغيره جدا موتور 1200 سى سى و أول فئه و بـــ 82 ألف أزى

عارفين الغلط فى ايه العربيه دى لو كانت نزلت من الاول بدون تخفيض جمركى كان الناس هتشتريها و سعتها هيقول دى بالشىء الفلانى للأسف بنتجه للأسوء دائما أنتشار السيارات الصينى بطريقه غريبه و فى رأى الشخصى هيا سيارات ميدفعش فيها فلوس و كمان لو الصينى زاد تمنه برضوا الناس بتشترى و يقولوا اصلها عربيه حلوه.
أللى سافر بره مصر هيعرف الكلام ده بس للأسف أحنا هنا فى مصر

وعجيبه يا بلدى

بس حضرتك عارف ان فى سيارا ت 1100 سى سى و 1200 بس اقوى من اللوجان صحيح ان اللوجان 1600 سى بس اضعف فى السحب و التسارع و عموما انا معايا اللوجان و اللى مضاينى فيها حجتاين : الصاج الضعيف اللى مش لقيوه حل .
ساعات بتعوم منى فى المنعطفات

mr_astra 25-04-2013 01:25 AM

وبعدين قطع الغيار بتمثل النصيب الاكبر فى قرار الشراء
الموضوع مش بس سعة لترية زى ما حضرتك بتقول الموضوع اشمل من كدة بكتير
وخلى بالك
ما فيش عربيات بتخلى من العيوب

jojojojojo 25-04-2013 02:36 AM

اكيد حضرتك اقصدك ب 1200 سي سي البيكانتو بس لعلم حضرتك ان العربيه ديه رائعه جدا ومن افضل العربيات الميني اللي نزلت في فئتها وسحبها ممتاز جدا غير شكلها المميز ومع صغر حجمها وسعها من جوه وسحبها ممتاز وعيوبها تكاد تكون منعدمه وانا شايفها افضل من اللوجان بمراحل وعربيه ممتازه جدا وتقفيلها متميز وعمرنا مشفنا ان بوابه البنزين بتاعتها بلاستك او الرفرف الشمال بيطبق لو حد سند عليه او لقينا حد بيشتكي من سحب العربيه او علو صوت الماتور او تعليق دواسه البنزين ده طبعا عيوب اللوجان مع احترامي لحضرتك ولكا ملاك العربيه بس ده وجهه نظري في العربيه وعدم مناسبه امكانيتها مع سعرها المرتفع جدا علي عربيه سيدان متوسطه لا ترقي امكانيتها للسعر الجديد ولا تعتبر صفقه مربحه نهائي

sherifabden 25-04-2013 08:42 AM

اللوجان عربية ممتازة وكويسة وانا شخصيا اعتراضي على السياسات السعرية اللي عاملها التوكيل لكن انا مش اعتراضي على اللوجان كعربية
بالعكس دي عربية ممتازة واثبتت كفائتها ولو كانت البيكانتو افضل منها كان زمانها انتشرت دلوقتي انما انا مشفتش البيكانتو غير مرتين تلاتة انما اللوجان انتشرت جدا
لكن انا مش مقتنع ابدا ان عربية يكون سعرها 70 الف وبعد كام شهر سعرها يوصل ل86 الف جنيه (دا غير انها لما نزلت اول مرة في 2010كان سعرها 50 الف ) دا نصب وجشع من التوكيل لكن دا مش معناه ــ للمرة التانية بقولها ــ ان العربية وحشة بالعكس التوكيل بيستغل اقبال الناس الشديد على العربية في انه يغليها

الساعة الآن 08:14 PM.