مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   بيكانتو Picanto (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=138)
-   -   تقييم البيكانتو بعد 1000 كيلو (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=5231)

MoSHaX 14-02-2009 08:37 AM

تقييم البيكانتو بعد 1000 كيلو

اولا باركولى ptmnlo123per122 يا رجالة انا جبت البيكانتو اتوماتيك جميع الكماليات فضى ... بـ 72000 ..ptmnlo123per154
ودة التقييم الخاص للسيارة...
اولا هنتكلم على المظهر الخارجى العربية كشكل تعتبر من افضل السيارات المينى فى الفئة السعرية دى ... ودة من وجهة نظرى الشخصية
الاداء : يعتبر اداء السيارة جيد بالنسبة لسعة المحرك وكونها اتوماتيك
انا اول يوم ركبتها وكان معايا 4 افراد و كمان شغلت التكييف .. ولقيت الاداء كويس جدا انا كنت مقلق من حكاية 1100 سى سى دى بس طلعت كويسة الحمد لله
المحرك : 1100 سى سى بيخرج قوة 65 حصان عند 2900 ار بى ام ... ودى اجمل حاجة فى المحرك انة بيخرج القدرة بدرى
نعومة السيارة : السيارة ناعمة على الطريق
صوت المحرك والعزل : عزل السيارة جيد ولاكن صوت الموتور بيبقى مسموع جوة العريبة لما العداد يوصل 3 ار بى ام او تستخدم زر OD-OFF فى الاتوماتيك ... ودة فى اعتقادى الشخصى لان الكبوت صغير واجزاء من المحرك تعتبر تحت التابلوة او قريبة قوى من الركاب الامامين
التكييف : جيد جدا وتاثير قليل على سحب العربية بالرغم من ان سيارتى اتوماتيك
وزن السيارة : السيارة تعتبر خفيفة الى حد ما
الاستهلاك : طبعا استهلاك العربية جيد جدا انا رحت من القاهرة لسوهاج 500 كيلو كلفتنى 50 جنية حوالى 25 لتر وشغلت التكييف بعض الوقت
الفرامل : الفرامل جيدة ولو قارنتها بالانوس هتبقى افضل بكتير (الانوس عربيتى التانية علشان كدة بقارن بيها)
الباور : الباور كهربائى وخفيف جدا جدا على السرعات البطيئة وبيتقل على السرعات العالية بس عيبة انة مبيردش كويس بعد الملفات
العفشة : جيدة ولاكن مش هقدر اقيمها كويس لانى لسة العربية جديدة والعربية بيظهر فيها صوت طقطقة فى البداية ودة عادى ناس كتير معاها بيكانتو وقالولى كنا بنسمع الصوت دة فى البداية وبعد 1000 كليو راح الصوت
العربية عامتا علية عن الارض وكمان المسافة بين العجلتين قريبة ومتخليش العربية تحك فى المطبات
كماليات السيارة : فيها 2 زجاج كهربائى وسنترال لوك وباور كهربائى وتكييف واكصدمات ومرايات بلون السيارة العربية مفهاش كاسيت
المظهر الداخلى : المظهر الداخلى حميل جدا وكمان العدادات البرتقالى حلوة جدا اما عن الفرش يعتبر جيد والقعدة عامتا فى العربية مريحة جدا للركاب الامامين ومستوى الروئية حلو
اما الركاب الخلفيين فالقعدة مناسبة ولاكنها متعبة فى المسافات الطويلة (الكنبة الخلفية مش طويلة يعنى توصل تحت الكتف او عند الكتف ودة هيسبب الم للركاب الى ورا على المسافات الطويلة) .. ويمكن طى الكنبة الخلفية بس العربية واسعة من ورا ومن قدام انا مكنتش اتوقع كدة الصراحة لعربية بالحجم دة وكمان طويلة لفوق يعنى مش هتضايق فى مستوى الراس ابدا
الشنطة : مساحة الشنطة سيئة ومتكفيش غير شنطة واحدة ولازم تفتحها بمفتاح
الاتزان : معقول بالنسبة للسيارة بس انا مش عارف بقلق لما ازود السرعة مكنتش بحس بكدة فى الانوس ..( ممكن علشان لسة متعودتش على العربية )
التوكيل : التوكيل سمعتة سابقا وطبعا كويس بس انا لسة متعاملتش معاة فى الصيانة
الجير : الاتوماتيك P , R , N , D ,2 ,L وفيها زرار OD لتقليق الغيارات من 4 الى 3 علشان تزود مدى التسارع على حد قول شخص من التوكيل لاكن انا مستخدمتهوش.
وانشاء الله هعملكم تقييم بالصور بعد 5000 كيلو ...

AbOnOrA 14-02-2009 07:55 PM

رد: تقييم البيكانتو بعد 1000 كيلو

تقرير ممتاز يا مشاكس كالعادة والف مبروك على العربية وربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها
ونهنىء انفسنا على انضمامك للعائلة الكياوية ptmnlo123per122 فى انتظار الصور والتقرير بعد 1000 كم

AHMEDCAR 14-02-2009 10:07 PM

الف الف مبروك يا مشاكس

بجد تقييم رائع جدا جدا و بيدل على انك خبره جيده فى عالم السيارات و الف مبروك عليك الكيا الجديده و هيه بجد عربيه تستحق الاحترام و منتظر الصور و التقييم التانى مع ابو نورا

Mohamed Dahab 15-02-2009 11:36 PM

الف الف مبروك يا مشاكس و ربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها بصراحه تقرير وافىptmnlo123per112

Nour_peugeot 16-02-2009 12:44 AM

مبروووك يا باشا و عقبال ما تكمل ال 20 الف

الساعة الآن 03:08 PM.