مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   رينو لوجان Logan (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=13926)

a7lahamada 20-11-2009 11:50 AM

رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

مبروووك عليك مقدماااا بس خليك في اعلي فئة علشان فيها امكانيات كتيرة

_amr.mostafa_ 20-11-2009 01:05 PM

شكرا جدا على الموضوع المتميز والرائع

محمد مجدى رينوهاوى 21-11-2009 04:57 AM

شكراا على المعلومات عن اللوجان
اما بالنسبة لقطع الغيار فالعربية لسة بتنتشر فالازم تكون قطع الغيار قليلة شوية بس لازم بتوع قطع الغيار هايشتغلوا فيها طبعاا بعد ما العربية دى بتنتشر بالسرعة وقطع غيارها مش غالية
ولو حد فاكر اللانوس لما نزلت مصر كان فى حد بيشتغل فيها؟؟ دة الميكانيكية كانوا بيخافوا منها وشوفوا بقى دلوقتى اى صبى عند اى ميكانيكى حافظها كلها عن تجربة ثلاث سنوات موديل 99
وبعدين اللوجان بسيطة مش عربية معقدة اساساا دى صيانتها سهلة

auto5truck 24-11-2009 06:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yassin samir (المشاركة 100539)
شكرا علي الردود كده انا ان شاء الله ناوى احجز واحده علي اخر الشهر

توكل على الله دى عربية تحفة

أنا لسة مستلم Logan MCV جميلة جداً و سبحان الله لما سوقتها من المعرض للبيت حسيت أنى سايق أتوبيس مع أنى مش أول مرة أركب عربيات كبيرة

auto5truck 24-11-2009 07:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED (المشاركة 100123)

احب اقول لحضرتك كلام الميكانيكى ده مالوش اى اساس من الصحه ثم هو فيه ميكانيكى بيقسم المكن بأوروبا الشرقيه والغربيه معتقدش بصراحه
غير كده انا اديت لحضرتك مثال وهو اللادا اللى ماشيه بتحفر فى الارض من سنين كل العربيات اللادا دى مواتيرها بتتعمر كل شويه
بلاش لادا حضرتك لو شفت الداتشيا ال1310 اللى هى نفس شكل الرينو 12 هتلاقيها شغاله تاكسى ومفحوته طول النهار هل برضه دى كمان مش معمره اعتقد ان هى دى العربيه اللى اتاخدت من رينو ومن داتشيا عشان تشتغل تاكسى فى مصر يعنى الشعب متأكد منها ولا ايه رأيك؟؟؟؟
وبالنسبه لوجود حاجه اللوجان استيراد احب اقولك حاجه اللوجان نزلت من حوالى سنه انما اللانوس موجوده رسمى فى مصر من سنه99 يعنى طبيعى انك تلاقى منها استيراد واللانوس كانت موجوده بره موديل 96 ودى عربيه كنت شفتها بعينى نازله معاقين
اقدم حاجه فى اللوجان بره هى موديل 2004 يبقى هل فيه مجال للمقارنه؟؟؟؟؟؟
لو عايز تلاقى حاجه اللوجان استيراد استنى عليها سنه ولا سنتين كمان وهتلاقيها موجوده وهتلاقى قطع الغيار الجديده ارخص بكتير وهتلاقى ميكانيكيه يشتغلوا فيها كمان بس العربيه لسه جديده يعنى نديها فرصه

هو طبعاً الأخوة الميكانيكية مع الأحترام الشديد لهم كثير منهم يفتى بدون علم و قلة منهم هى التى على علم لذا يجب الحذر من المعلومات المأخوذة منهم.

بخصوص الفرق بين اليابانى و الأوروبى عموماً بدون شرقى و غربى فالمحركات اليابانى معمرة قد يصل عمر المحرك بالزمن 5 ألى 7 سنوات حال الأستعمال الخفيف و بالمسافة 600 أو 700 ألف كم حال الأستعمال الكثير و لكن بعدها تبدأ المحركات فى الأنهيار التام بدون مقدمات و قد تصل حالتها للتلف التام الذى يتوجب تغييرها بالكامل.

أما المحركات الأوروبية بجميع أنواعها فهى تستمر بالعمل بشكل جيد مدة 6 سنوات متتالية أو 400 ألف كم و فى حالة العمرة تعيش نفس الزمن و لكن بشرط جودة العمرة و أجزائها تتحمل كل أجراءات العمرة من خرط و تجليخ لذا يمكن لهذا المحرك أن يتم له عمرة و أثنتين و ثلاثة قبل أجراء أء تغيير فى أجزائة التى تم خرطها من قبل مثل الكرنك أو كراسى الكرنك أو أذرع البيلات.

الساعة الآن 07:01 AM.