مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   ميكانيكا السيارة (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=148)
-   -   كل واحد بيغير زيت عربيتو يغيرو نوعة اية وعامل اية الزيت معاة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=78002)

محمود زيزوو 24-01-2012 05:43 PM

كل واحد بيغير زيت عربيتو يغيرو نوعة اية وعامل اية الزيت معاة

الموضوع دة هنحاول نشوف الزيوت عاملة اية مع كل اوحد منكم يعنى اللى بيستخدم موبيل اية اخبارة واللى يستخدم شل اية اخبارة واللى بيستخدم ليكوى مولى اية اخبارة واللى بيستخدم كاسترول ايدج اية اخبارة واللى يستخدم فيسكو اية اخبارة وطبعا يقول الزيت بيقعد كام كيلو وينزل كويس ولا محروق وصوت الموتور كويس ولا عالى والسحب اية اخبارة وبعد كام كيلو اداء العربية عاملة اية من نحية السحب والصوت علشان نحاول نوصل لزيت كويس كل اللى عايز يغير نوع زيت يعرف اية نظامة بالضط وشكرا

محمود زيزوو 24-01-2012 05:50 PM

رد: كل واحد بيغير زيت عربيتو يغيرو نوعة اية وعامل اية الزيت معاة

وانا هداء بنفسى انا حطيت كاسترول ايدج صراحة كان ممتاز لحد بالضط حولاى 3000 كيلو صوت الموتور عالى جدا السح بقى وحش جدا جدا وطعا نتاوى اغير ومش هحطو تانى وقبلو كنت حط زيت مويل xhpبصراحة سئ جدا جدا بس بصراحة كان ينزل لزوجة مش بطالة لانى اصلا كنت بغيرو على 4500 كيلو اكتر من مابيتغير بس السحب والصوت مش عجبنى بردة كنت بستخدم بردة قبليهم من زمان موبيل وان بصراحة كان جميل بس المشكلة عندى انى استخدامى للعربية قليل جدا وفغيرت وخايف ارجع تانى بيقولو بقى وحش فبصراحة خايف اغيرة دى تجربتى مع 3انواع من الزيوت وشكلى كدة هجرب ليكوى مولى ياريت تقولو تجاربكم علشان كلنا نستفيد

mr_astra 24-01-2012 06:47 PM

الاخ الكريم "cars admire" بيوصى بزيت موبيل دلفاك mx مع علبة زيت ابرو
وبمنتهى الامانة انا بثق فى الراجل دة جدااااا وكلامة دائما موثق بختم النسر
اما انا فكنت بحط شل hx3 مع علبة زيت ابرو والسحب كان عالى اوى والصوت بينعدم تماما لكن هاغير بناء على كلام اخونا الفاضل "cars admire"

khaabas 24-01-2012 07:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra (المشاركة 602284)
اما انا فكنت بحط شل hx3 مع علبة زيت ابرو والسحب كان عالى اوى والصوت بينعدم تماما لكن هاغير بناء على كلام اخونا الفاضل "cars admire"

فعلا فيه ناس بتحط موبيل دلفاك بالرغم انه مبيحطهوش الا بتوع العربيات النقل
بس هل بعد الموبيل دلفاك يتحط الابرو لان الدلفاك لزوجته اصلا عالية اوى ياريت كار ادمير يجاوبلنا على السؤال :Wkiss5:

محمود زيزوو 24-01-2012 07:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra (المشاركة 602284)

بس يا mr_astra دلوقتى الزيت دة بتاع العربيات النقل هل ينفع للعربيات البنزين بصراحة انا اول مرة اعرف الموضوع دة بس نشوف كدة يا جماعة اللى عندة تجارب مع الزيوت ياريت يقول علشان كلة يستفيد من الموضوع دة اكبر استفادة

الساعة الآن 10:39 AM.