مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   السيارات التجارية (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=215)
-   -   نقل ملكية سيارة تاكسى (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=87029)

memo1100 21-05-2012 09:03 AM

نقل ملكية سيارة تاكسى

خطوط نقل ملكية سيارة تاكسى عليها اقساط
مثلا فى عربية تاكسى ب 60 الف والباقى 26*750
بتكون نقل ملكيهتا ازاى
واية الاوراق الى المفروض اطلبها من صاحب التاكسى

memo1100 21-05-2012 09:04 AM

نقل ملكية سيارة تاكسى

خطوط نقل ملكية سيارة تاكسى عليها اقساط
مثلا فى عربية تاكسى ب 60 الف والباقى 26*750
بتكون نقل ملكيهتا ازاى
واية الاوراق الى المفروض اطلبها من صاحب التاكسى

ابو فاروق 21-05-2012 02:44 PM

رد: نقل ملكية سيارة تاكسى

العربية بنك ولا معرض
---
معرض هتروح معاة المعرض هيشيل اسمو ويحط اسمك مكانو وهتمضي علي شيكات وباقي وصولات الامانة
----
بنك .. فهي محظورة البيع من الاساس فلا يحق لة البيع . فبيكون البيع بتوكيل
هيروح يعملك توكيل لا يتم بطلانة ألا بموافقة الطرفين . اني ليك الحق في البيع للنفس وللغير . وفي تخلص الامور البنكة ليها والامور المرورية ليها كالتجديد وكدا يعني . وهوة هنا يحق لية ياخد عليك ورقة ووصلات امانة . بباقي الاقساط . لاني ببساطة لو انت مدفعتش هوة ألي هيدبس مكانك . وكمان لو عملت مصيبة بالعربية هوة ألي هيجاب .
لاني التوكيل دة من الاخر هوة باع العربية ليك بعد الفترة المتبقية لكن حالياً لسا

ممكن يبعلك بتوكيل عام سيارات للنوع والموديل . لكن انا مثلا مش بقدر ابيع بالتوكيل دة لاني عندي اكتر من عربية نفس النوع والموديل . فبالتوكيل دة يحق لية البيع والشراء فيهم جميعاً

عن نفسي انا ببيع بالنظام الاتي :
ابرام عقد . وتوكيل بالسيارة مخصص للبيع للنفس وللغير مع التكليف بامور البنك والمرور .
وبمضي علية شيك بقيمة السيارة + كمبيالات بعدد الاقساط كاملة .
وكل قسط بيدفعو . بديلو كمبيالتو ومع اخر قسط بياخد الشيك . وبيقدر هوة ينقل العربية لنفسو اتوماتك .
لكن الثقة في امري هنا لسبب اني شركة

فنصيحة لك لا تسلك ذالك المسلك مع افراد ابداً . إلا اذا كان معرض ومعروف بتعاملاتة السابقة ...لاني الموضوع دة مع افراد ممكن يحبسك ويسحب العربية منك . تشتري من الافراد بتوكيل من غير شيكات . ولازم يكون في ثقة منك ومنو .

:w6w2005041122473461 بعدين يا ميمي . لما تنزل هظبطك ومش هبعلك هههههههههه :danceW7:

نصيحتي ليك متشتريش اقساط بامانة ربنا يكرمك وهات كاش ولو مستعمل

ahmed_gamal777 21-05-2012 03:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو فاروق (المشاركة 675388)
العربية بنك ولا معرض
---
معرض هتروح معاة المعرض هيشيل اسمو ويحط اسمك مكانو وهتمضي علي شيكات وباقي وصولات الامانة
----
بنك .. فهي محظورة البيع من الاساس فلا يحق لة البيع . فبيكون البيع بتوكيل
هيروح يعملك توكيل لا يتم بطلانة ألا بموافقة الطرفين . اني ليك الحق في البيع للنفس وللغير . وفي تخلص الامور البنكة ليها والامور المرورية ليها كالتجديد وكدا يعني . وهوة هنا يحق لية ياخد عليك ورقة ووصلات امانة . بباقي الاقساط . لاني ببساطة لو انت مدفعتش هوة ألي هيدبس مكانك . وكمان لو عملت مصيبة بالعربية هوة ألي هيجاب .
لاني التوكيل دة من الاخر هوة باع العربية ليك بعد الفترة المتبقية لكن حالياً لسا

ممكن يبعلك بتوكيل عام سيارات للنوع والموديل . لكن انا مثلا مش بقدر ابيع بالتوكيل دة لاني عندي اكتر من عربية نفس النوع والموديل . فبالتوكيل دة يحق لية البيع والشراء فيهم جميعاً

عن نفسي انا ببيع بالنظام الاتي :
ابرام عقد . وتوكيل بالسيارة مخصص للبيع للنفس وللغير مع التكليف بامور البنك والمرور .
وبمضي علية شيك بقيمة السيارة + كمبيالات بعدد الاقساط كاملة .
وكل قسط بيدفعو . بديلو كمبيالتو ومع اخر قسط بياخد الشيك . وبيقدر هوة ينقل العربية لنفسو اتوماتك .
لكن الثقة في امري هنا لسبب اني شركة

فنصيحة لك لا تسلك ذالك المسلك مع افراد ابداً . إلا اذا كان معرض ومعروف بتعاملاتة السابقة ...لاني الموضوع دة مع افراد ممكن يحبسك ويسحب العربية منك . تشتري من الافراد بتوكيل من غير شيكات . ولازم يكون في ثقة منك ومنو .

:w6w2005041122473461 بعدين يا ميمي . لما تنزل هظبطك ومش هبعلك هههههههههه :danceW7:

نصيحتي ليك متشتريش اقساط بامانة ربنا يكرمك وهات كاش ولو مستعمل

تسلم الايادى يا كبير

memo1100 22-05-2012 07:40 AM

:fun_36_1_30[1]::fun_36_1_30[1]::fun_36_1_30[1]:

الساعة الآن 12:53 AM.