مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   سيارات مستعملة للبيع (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   متوسط اسعار المستعمل هذا الاسبوع (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=6189)

waelalfe 20-05-2009 09:15 AM

رد: متوسط اسعار المستعمل هذا الاسبوع

صباح الفل
اشكرك عزيزى الدكتور تامر واشكر جميع الاعضاء على معلوماتكم القيمة التى تفيد جميع اعضاء هذا المنتدى العظيم
انا كنت سألت حضرتك على سيارة فيرنا من كام يوم ......
يا جماعة ممكن حد يساعدنى
انا قدامى عربية فيرنا 2007
فبريكه.نصف كامله +زجاج كهربائى للابواب الاماميه وسنتر عداد 35000 كم لون سيلفر 1500 cc راشة رفرف امامى واكصدام فى التوكيل عاوز اعرف تمنها كام فى السوق انهردة علشان اخلص فيها لأن صاحبها مستعجل لو العربية لقطة تبقى بسعر كام واعلى تمن ليها كام ومبقاش اتغلبت فيها
وكمان هى الفيرنا 1500 cc موديل 2007 عامة هى عربية كويسة تستحمل ولا هتتعبنى وقطع غيارها اخبارها ايه

ذهبت بالامس لمعاينة السيارة واخذتها للتوكيل وتم فحصها بجهازين وتم فحصها ظاهريا من الخارج من قبل المهندس
كان التقرير كالتالى :
السيارة سليمة من الاسفل وتم رشها حزام واكصدامات من الخارج للنظافة فى التوكيل وكان يوجد بها خبطات خفيفة فى الرفرف اليمين وتم رده ورشة مع السيارة ولم توثر هذه الخبطات على شئ بالسيارة وبالنسبة للزجاج المامى تم تغييرة فى التوكيل لوجود شرخ به وبالنسبة للموتور بعد فحصة انه لا يوجد به اخطاء فى دائرته الكهربائية وحالته 85%
السيارة منظرها بعد صيانتها كانها فابريكة ( ولكنها راشة بره ) مع وجود شرخ فى الزجاج الخارجى للفانوس الامامى شمال
صاحبها طلب 52000 ومصر على المبلغ وانا اوصلتها لمبلغ 48000 وانتهى النقاش والفصال مع اصرارة على الا يقل المبلغ عن 52000 ولا يريد فصال نهائيا وانا فى حيرة شديدة جدا جدا جدا !!!!!!!! ارجو من سيادتكم نصحى وافادتى بما تراه مناسبا من واقع خبرتك فى مجال السيارات
هل اتمم الصفقة ولا ابعد عنها؟ ولغاية كام يكون سعرها مع العلم انها ليست فابريكة بالكامل ؟

alref 20-05-2009 09:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د0تامر محمد (المشاركة 46136)
مرفوعة عشر سنين ؟! كانت فى المتحف؟ptmnlo123per1127
العداد 37000؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!

غريبة شوية
على اية حال=20000 لو حالتها ممتازة 00بالمرة

و الله يا باشا دا اللي سمعته و نازل اشوفها ان شاء الله
بس هاخد معايا واحد حريف يكشفلي عليها و يجيبلي قرارها..و لو حلوة هدوس فيها ان شاء الله
بس هو طالب 24 الف..هحاول انزل معاه..طبعا دا لو كانت حالتها زي مابيقول

د0تامر محمد 20-05-2009 09:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelalfe (المشاركة 46175)
صباح الفل
اشكرك عزيزى الدكتور تامر واشكر جميع الاعضاء على معلوماتكم القيمة التى تفيد جميع اعضاء هذا المنتدى العظيم
انا كنت سألت حضرتك على سيارة فيرنا من كام يوم ......
يا جماعة ممكن حد يساعدنى
انا قدامى عربية فيرنا 2007 فبريكه.نصف كامله +زجاج كهربائى للابواب الاماميه وسنتر عداد 35000 كم لون سيلفر 1500 cc راشة رفرف امامى واكصدام فى التوكيل عاوز اعرف تمنها كام فى السوق انهردة علشان اخلص فيها لأن صاحبها مستعجل لو العربية لقطة تبقى بسعر كام واعلى تمن ليها كام ومبقاش اتغلبت فيها
وكمان هى الفيرنا 1500 cc موديل 2007 عامة هى عربية كويسة تستحمل ولا هتتعبنى وقطع غيارها اخبارها ايه
ذهبت بالامس لمعاينة السيارة واخذتها للتوكيل وتم فحصها بجهازين وتم فحصها ظاهريا من الخارج من قبل المهندس
كان التقرير كالتالى :
السيارة سليمة من الاسفل وتم رشها حزام واكصدامات من الخارج للنظافة فى التوكيل وكان يوجد بها خبطات خفيفة فى الرفرف اليمين وتم رده ورشة مع السيارة ولم توثر هذه الخبطات على شئ بالسيارة وبالنسبة للزجاج المامى تم تغييرة فى التوكيل لوجود شرخ به وبالنسبة للموتور بعد فحصة انه لا يوجد به اخطاء فى دائرته الكهربائية وحالته 85%
السيارة منظرها بعد صيانتها كانها فابريكة ( ولكنها راشة بره ) مع وجود شرخ فى الزجاج الخارجى للفانوس الامامى شمال
صاحبها طلب 52000 ومصر على المبلغ وانا اوصلتها لمبلغ 48000 وانتهى النقاش والفصال مع اصرارة على الا يقل المبلغ عن 52000 ولا يريد فصال نهائيا وانا فى حيرة شديدة جدا جدا جدا !!!!!!!! ارجو من سيادتكم نصحى وافادتى بما تراه مناسبا من واقع خبرتك فى مجال السيارات
هل اتمم الصفقة ولا ابعد عنها؟ ولغاية كام يكون سعرها مع العلم انها ليست فابريكة بالكامل ؟

تمسك بسعرك
واذا اصر اصرف نظر
ونصيحة اعتقد ان الفيرنا ال1600 افضل

د0تامر محمد 20-05-2009 10:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة totoelgen (المشاركة 46156)
أنا عربف اني بتقل عليك و ان الاسله كثير بس انا كنت سالتك علي الBmw الe30 الشارك يعني تعمل كام لو حاله كويسه جدا مش محتاجه مصاريف و رايك ايع في العربيه دي بالنسبه لسعرها يعني تمنها فيها ولا الواحد يشوف حاجه تانيه

عربية ممتازة طبعا
47000 مو 87

mohammedmoustfa 20-05-2009 12:40 PM

معلش يا باشا بتقل عليك
كنت عاوز اسال علي اللانسر ديسمبر 2006 سوبر اكشن عامله 31000 فابريكه دواخل و خوارج
و لونها فيراني تساوي كام
و هيا كويتي كمان مش مصري
و ربنا يكرمك يا رب
ptmnlo123per122

الساعة الآن 08:16 AM.