مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   تعديل السيارات العــام (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=5)
-   -   طريقة تلميع و تشميع السيارة..(تجربة بالصور) (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=11410)

مهند سالم 16-06-2010 02:16 PM

رد: طريقة تلميع و تشميع السيارة..(تجربة بالصور)

تسلم إيدك جدا

alifathi 25-06-2010 04:58 PM

اولا كل الشكر يا لانسر باشا على موضوعك المميز

بس انا لي استفسارات اولا انا عربيتى لونها اسود و انت عارف اللون الاسود ده التراب بيعمل فيه اية ؟؟

عموما ان العربية لما بتكون مغسولة بتكون تحفة و بتلمع بس مع اقل حركة التراب بيبهدلها و غير كده عندى خدوش كتير بالعربية لانها فابريكة برا و جوا

المهم انا موضوع تلميع العربية ده عجبنى اوووى بس الفكرة انا سامع عن بولش و لا كمبوند و عن شمع

هو الواحد علشان يدارى خدوش دية و علشان يلمع العربية هيكون الشمع كافي او لازم اجيب بولش كمان لو هاجيب بولش هل من نوع معين و هل من طريقة يمكن الواحد يعمله مع نفسة

ارجو الرد و شكرا مبدئيا على مساعدة

lancer.style 26-06-2010 01:05 AM

اولا كل الشكر يا لانسر باشا على موضوعك المميز

لا شكر على واجب و انا تحت امرك

بس انا لي استفسارات اولا انا عربيتى لونها اسود و انت عارف اللون الاسود ده التراب بيعمل فيه اية ؟؟

ربنا يباركلك فيها يا رب

عموما ان العربية لما بتكون مغسولة بتكون تحفة و بتلمع بس مع اقل حركة التراب بيبهدلها و غير كده عندى خدوش كتير بالعربية لانها فابريكة برا و جوا

اة هيا دى المصيبة الواحد بيفكر يقعد يغسل فيها كل يوم لحد متبوش علشان يفضل شكلها حلو

المهم انا موضوع تلميع العربية ده عجبنى اوووى بس الفكرة انا سامع عن بولش و لا كمبوند و عن شمع

هو الواحد علشان يدارى خدوش دية و علشان يلمع العربية هيكون الشمع كافي او لازم اجيب بولش كمان لو هاجيب بولش هل من نوع معين و هل من طريقة يمكن الواحد يعمله مع نفسة

هو موضوع ازالة الخدوش دة صعب شوية
لانى جربت كتير منفعش مش فى عربيتى بس لا عربيات قرايبى كمان
الا لو كانت خرابيش صغير خالص
غير كدة انا عن نفسى منفعتش معايا

بص هو الشمع دة حاجة و البولش حاجة و الكومبوند حاجة

الشمع : بيسيب صبقة ناعمة غير مرئية بس هتحسها بعد متعملة و بيدى لمعة زى ما فى الصور

البولش : دا كريم فى حبيبات خشنة كدة لازالة الخدوش فى السيارة

الكمبوند : كريم تليمع السيارة (بس مجربتوش)

و الشمع هيكفى العربية كلها بتاع 3 او اربع مرات و يمكن اكتر

و بالتوفيق و ابقى قولنا عملت اية و انا تحت امرك فى اى استفسار تانى

alifathi 26-06-2010 10:20 AM

يعنى افهم من كلامك ا الواحد ممكن يجيب بولش يعمل به معالجة للخدوش و بعد كده يجيب شمع يضيف لمعة و حماية ؟؟

و كمان عايز اعرف البولش ممكن الواحد يعملة بنفسة زى الشمع و لا محتاج ناس متخصصة ؟؟ لو ينفع هل احد يعرف الطريقة و تقريبا سعر علبة بولش فى حدود كام

lancer.style 26-06-2010 10:36 AM

يعنى افهم من كلامك ا الواحد ممكن يجيب بولش يعمل به معالجة للخدوش و بعد كده يجيب شمع يضيف لمعة و حماية ؟؟

اة ممكن

و كمان عايز اعرف البولش ممكن الواحد يعملة بنفسة زى الشمع و لا محتاج ناس متخصصة ؟؟ لو ينفع هل احد يعرف الطريقة و تقريبا سعر علبة بولش فى حدود كام

انا اسمع انة ينفع بس الافضل تروح ل اى واحد بتاع دوكو هو بيبقى عندة الصاروخ و بيعيش
بس مجربتش ممكن تشوف لو حد جرب و يقولك على تجربتة

و سعرة مش اكتر من 10 جنية

الساعة الآن 01:40 AM.