مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   المرور والشهر العقارى (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=89)
-   -   مرور العربية غير المرور اللى انا تبعه (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=33333)

ABD_CHEMIST 26-08-2010 05:42 PM

مرور العربية غير المرور اللى انا تبعه

السلام عليكم
يا جماعة لو انا اشتريت عربية مرورها غير المرور اللى انا تبعه وكانت رخصتها سارية وميعاد فحصها لسة بدرى , ففى الحالة دى اعمل ايه ؟ممكن امشى بالرخصة القديمة والعقد
طيب لو كان ميعاد الترخيص او الفحص قريب هيكون ايه العمل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الرجاء افادتى ضرورى

ahrambc 27-08-2010 02:17 AM

رد: مرور العربية غير المرور اللى انا تبعه

الرجاء الأطلاع على هذا الموضوع

نقل ملكية سيارة و ترخيصها فى وحدة مرور غير المرخصه به .

أما بخصوص السير بالسياره فالرسمى ممكن تمشى بالسياره اذا كان بها رخصة ساريه و توكيل بالأداره

اما رخصه سارية و عقد مسجل فلا يسمح لك بالسير بها و لكن يسمح لك بنقل رخصتها باسمك .

مع الأخذ فى الأعتبار ان صلاحية العقد المسجل هى شهر من تاريخه اذا وقع المشترى عليه .

ABD_CHEMIST 27-08-2010 03:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahrambc (المشاركة 235059)
الرجاء الأطلاع على هذا الموضوع

نقل ملكية سيارة و ترخيصها فى وحدة مرور غير المرخصه به .

أما بخصوص السير بالسياره فالرسمى ممكن تمشى بالسياره اذا كان بها رخصة ساريه و توكيل بالأداره

اما رخصه سارية و عقد مسجل فلا يسمح لك بالسير بها و لكن يسمح لك بنقل رخصتها باسمك .

مع الأخذ فى الأعتبار ان صلاحية العقد المسجل هى شهر من تاريخه اذا وقع المشترى عليه .

الف شكر ليك بس التوكيل بالادارة ه بيتعمل ازاى؟؟؟

ahrambc 27-08-2010 08:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ABD_CHEMIST (المشاركة 235113)
الف شكر ليك بس التوكيل بالادارة ه بيتعمل ازاى؟؟؟

عندما تشترى سياره فأمامك طريقتين لأثبات ملكيتها

الطريق القوى و الصحيح :

هو تسجيل عقد البيع بالشهر العقارى و نقل ملكية السياره بالمرور الذى تتبعه

عيب هذا الطريق هو انك ستدفع مصاريف التسجيل فورا و ميزة هذا الطريق هو انك ستضمن ان السياره اصبحت ملكك و لا ينازعك فيها احد .

الطريق الأسهل و الأخطر

هو أن يقوم المالك القديم بعمل توكيل لك فى الشهر العقارى يكون مكتوب فيه هذه الجمله

" و له حق البيع لنفسه و للغير و تجديد الترخيص و التعامل فى وحدات المرور .و لا يلغى هذا التوكيل الا بحضور الطرفين " .

هذا التوكيل يتكلف حوالى 35 جنيه و يسمح لك بعمل كل شىء من قيادة السياره أو ترخيصها باسم مالكها أو ترخيصها باسمك ( بعد دفع رسوم التسجيل فى الشهر العقارى )

لكنه لا يحفظ حقك فى ملكية السياره .

و اشهر مشكله يقع فيها المشترى هو وفاة البائع

ففى هذه اللحظه يصبح التوكيل لاغيا و من حق الورثه الأبلاغ عن سرقة السياره و استعادتها منك , و طبعا لن يكون معك الا التوكيل ( الذى اصبح لاغيا بمجرد وفاة الموكل ) و عقد البيع الأبتدائى و الذى يستحيل اثبات صحة توقيع البائع المتوفى عليه .

hazem_khidr 27-08-2010 03:45 PM

لا يجوز ترخيص السياره في المرور الا بحضور مالكها الاساسي او علي الاقل وجود البطاقه الشخصيه له مع توكيل عام بالسياره و ذلك لاثبات محل الاقامه التابع للجه المروريه الموجه اليها.
لذلك عقد الاداره لا يجوز لك ترخيص السياره باسم المالك الا في حاله وجوده او وجود البطاقه الشخصيه .

الساعة الآن 07:21 PM.