مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   جمارك السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=140)
-   -   كما وعدت (الأختصارات الجمركيه لطرق الشحنEXW, FCA, CPT, CIF,DAT, DAP, DDP, FOB) أخر تعديل للقانون الدولي للشحن incoterms-2010(ممنوع الأقتباس لأي منتدي بدون أذن أداره مصر موتورز) (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=80927)

Marlborooo 01-03-2012 11:11 PM

رد: كما وعدت (الأختصارات الجمركيه لطرق الشحنEXW, FCA, CPT, CIF,DAT, DAP, DDP, FOB) أخر تعديل للقانون الدولي للشحن incoterms-2010(ممنوع الأقتباس لأي منتدي بدون أذن أداره مصر موتورز)

والله العظيم انت برنس ، وبجد والله الموضوع حلو وجامد وفيه كلام مينفعش يترجم عربي ، فانا هقولك علي اقتراح انت ممكن تكتب الموضوع بالانجليزي عشان الناس اللي مش زي حالاتي

وبعدين تكتب تلخيص بالعربي عشان الناس اللي زي حالاتي

وبجد تسلم علي الموضوع والف شكر ليك :010104~171::010104~171:: CONGRA~238::CONGRA~238:

Felefel Ahmed 01-03-2012 11:38 PM

رد: كما وعدت (الأختصارات الجمركيه لطرق الشحنEXW, FCA, CPT, CIF,DAT, DAP, DDP, FOB) أخر تعديل للقانون الدولي للشحن incoterms-2010(ممنوع الأقتباس لأي منتدي بدون أذن أداره مصر موتورز)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة atgps (المشاركة 625637)
الله ينور عليك
بس CIF معناها تسليم البضاعة فى ميناء المشترى شاملة التأمين عليها وده الفرق بين الـ CIF والـ C&F
ففى حالة C&F التسليم فى ميناء المشترى بدون تأمين على البضاعة

تسلم يا باشا
ده ألي انا قولته بس بطريقه مبسطه خالص لغير المتخصصين
CIF
بالنسبه للبائع = أسلم البضاعه علي حسابى حتى ميناء المشتري المتفق عليه
بالنسبه للمشتري = التسليم فى ميناء المشتري وملوش دعوه بالشحن والكلام ده

ال I تعنى Insurance تأمين فطبعا غير المتخصص مطلوب انه يشتغل CIF أفضل من CF علشان مخاطر النقل
وغير كده CIF أفضل للبائع أكتر من المشتري علشان كده كده شروط السداد بتكون تحويل الأموال للبائع بعد فحص الشحنه بميناء المشتري
يعنى لو أنا شاري حاجه CIF أو CF ولقيتها بيظه أو مكسوره في الجمرك كل ألي هعملوه أنى اخطر البائع وأروح بيتى وفلوسي فى جيبى
بس البائع لو شغال CF هيلبس علشان مفيش تأمين أنما لو شغال CIF هيلاقى تأمين زي ال FOB

شكرا لمرورك

Felefel Ahmed 01-03-2012 11:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو الشوق كاديلك (المشاركة 625640)
والله العظيم انت برنس ، وبجد والله الموضوع حلو وجامد وفيه كلام مينفعش يترجم عربي ، فانا هقولك علي اقتراح انت ممكن تكتب الموضوع بالانجليزي عشان الناس اللي مش زي حالاتي

وبعدين تكتب تلخيص بالعربي عشان الناس اللي زي حالاتي

وبجد تسلم علي الموضوع والف شكر ليك :010104~171::010104~171:: CONGRA~238::CONGRA~238:

والله يا أبو الشوق انا بحب تعليقاتك وبستناها وبتابع موضوعاتك
شكرا يا باشا
ممكن اكمل الأنجليزي علشان العربي تمام كده انا كتبت ألي أي واحد ممكن يستخدمه أو واحد عايز يبدأ تجاره ويفهم
شكرا ليك تاني أو تات يا كبير

Marlborooo 01-03-2012 11:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Felefel Ahmed (المشاركة 625657)
والله يا أبو الشوق انا بحب تعليقاتك وبستناها وبتابع موضوعاتك
شكرا يا باشا
ممكن اكمل الأنجليزي علشان العربي تمام كده انا كتبت ألي أي واحد ممكن يستخدمه أو واحد عايز يبدأ تجاره ويفهم
شكرا ليك تاني أو تات يا كبير

يا عم انت تكتب باللغة اللي انت عايزها ، وبعدين انت بتكتب في موضوع متخصص فأكيد اللي بيتابع فاهم انت عايز تقول ايه ، وانا عن نفسي ترجم شوية علي جوجل عشان انا بحب اخد فكرة عامة عن اي حاجة متاحة قدامي
وفوق كل ده انت كفاية انك بتفيد الناس فكتر الف خيرك وربنا يجازيك خير :010104~171::010104~171:: 010104~171::010104~171:

وبعدين كون انك تتابع تعليقاتي او موضع انا كتبته ، فأكيد طبعا ده شرف ليا انا ، وانا فعلا قرأت ليك كذا تعليق وعجبني جدا و بالذات انك فاهم بتقول ايه

وشكرا ليك مرة تانية:CONGRA~238::CONGRA~ 238::CONGRA~238::CONGRA~2 38::CONGRA~238:

atgps 01-03-2012 11:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Felefel Ahmed (المشاركة 625656)
تسلم يا باشا
ده ألي انا قولته بس بطريقه مبسطه خالص لغير المتخصصين
CIF
بالنسبه للبائع = أسلم البضاعه علي حسابى حتى ميناء المشتري المتفق عليه
بالنسبه للمشتري = التسليم فى ميناء المشتري وملوش دعوه بالشحن والكلام ده

ال I تعنى Insurance تأمين فطبعا غير المتخصص مطلوب انه يشتغل CIF أفضل من CF علشان مخاطر النقل
وغير كده CIF أفضل للبائع أكتر من المشتري علشان كده كده شروط السداد بتكون تحويل الأموال للبائع بعد فحص الشحنه بميناء المشتري
يعنى لو أنا شاري حاجه CIF أو CF ولقيتها بيظه أو مكسوره في الجمرك كل ألي هعملوه أنى اخطر البائع وأروح بيتى وفلوسي فى جيبى
بس البائع لو شغال CF هيلبس علشان مفيش تأمين أنما لو شغال CIF هيلاقى تأمين زي ال FOB

شكرا لمرورك

ملحوظة: البائع ليس مسئولا عن التأمين على البضاعة ولكن مبلغ التأمين يدفع لشركة الشحن وهى المسئولة عن أى تلفيات قد تحدث للبضاعة ومسئولة عن مبلغ التعويض وليس البائع.

الساعة الآن 02:09 AM.