مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   جمارك السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=140)
-   -   استيراد انصاص عربيات (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=26963)

lover4ever8989 29-05-2010 02:37 AM

استيراد انصاص عربيات

السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
عندى استفسار عن استيراد انصاص او قطم عربيات من الخارج ممكن اعرف ايه هيا الاجرئات وهستورد منين والتكلفه العامه للمشروع هتكون كام
وشكرا

Saif eldien 29-05-2010 01:54 PM

رد: استيراد انصاص عربيات

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lover4ever8989 (المشاركة 189996)
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
عندى استفسار عن استيراد انصاص او قطم عربيات من الخارج ممكن اعرف ايه هيا الاجرئات وهستورد منين والتكلفه العامه للمشروع هتكون كام
وشكرا

اولا عندك خبرة بالموضوع دة يعنى عندك طريقة تبيع العربيات ال هتجبها ولا لسة
ثانيا عايز تشتغل فى عربيات اية الكورى ولا الالمانى ولا اية حدد ما تريد العمل بة
ثالثا رتب هتسافر ولا هتراسل ناس ولا هتعتمد على مين
رابعا عند بطاقة استرادية ولا لا واسال على مستخلص كويس وحدد هتجيب بضاعتك على ميناء اية وشوف الجمارك هتكون تقديرتها ازاى
خامسا اسال عن شركة شحن كويسة وشوف ليها من وكيل فى مصر علشان تتعامل معها وتستلم منها ورق الشحن بتاع البضاعة
سادسا هتعمل تحويل فلوس عن طريق بنك ولا لا ولا هتعمل اعتماد
امور كثيرة ومتشعبة بس انت لازم يكون عندك دراية او معاك حد خبير او حد مجرب الموضوع
انت اشتغلت فى الموضوع دة قبل كدة ولا اول مرة ولا اشتغلت فى الاستراد ولا لا

lover4ever8989 30-05-2010 03:29 AM

شكرا على ردك يا استاذ سيف انا عندى خبره فى طريقه البيع والشرا علشان انا بشتغل فى عربيات الحوادث لاكن الى مفهمش فيه ازاى تستوردها والجمارك والامور دى ممكن حضرتك تساعدنى فيها انا راس مالى750000 وممكن توصل 900000 هل دى تنفع ولا مش كفايه انا عاوز اشتغل فى الكورى واليبانى لان دى اكتر فئه الشعب المصرى بيحبها وفيها شغل كويس ممكن اسافر انا
انا من المنيا وتقريبا مافيش حد بيستورد قطع غيار فى المنيا خالص كله بيجيب من بورسعيد وتقريبا ده حال الصعيد كله فانا عاوز ابتدى فى المشروع ده وعاوز رايك الشخصى هل هينفع ولا لا
وشكرا

lover4ever8989 31-05-2010 09:13 PM

يعنى مردتش عليا يا استاذ سيف

Saif eldien 01-06-2010 02:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lover4ever8989 (المشاركة 190502)
شكرا على ردك يا استاذ سيف انا عندى خبره فى طريقه البيع والشرا علشان انا بشتغل فى عربيات الحوادث لاكن الى مفهمش فيه ازاى تستوردها والجمارك والامور دى ممكن حضرتك تساعدنى فيها انا راس مالى750000 وممكن توصل 900000 هل دى تنفع ولا مش كفايه انا عاوز اشتغل فى الكورى واليبانى لان دى اكتر فئه الشعب المصرى بيحبها وفيها شغل كويس ممكن اسافر انا
انا من المنيا وتقريبا مافيش حد بيستورد قطع غيار فى المنيا خالص كله بيجيب من بورسعيد وتقريبا ده حال الصعيد كله فانا عاوز ابتدى فى المشروع ده وعاوز رايك الشخصى هل هينفع ولا لا
وشكرا

نبداء ازاى
اول خطوة انصح بها انك تجلس مع ناس بتجيب شغل من برة علطول وتحاول تشترى منهم بيعة او كونتنر مقفول بحالة وهتاخد منهم بسعر كويس مش افضل من ال برة بس افضل من القطاعى فى شغل زى دة
ثانيا نرتبلك السفر على برة تجيب شغل ونسال ونعرف فى مصر الجمارك مشية ازاى ونتفق مع مستخلص كويس ونعرف شريحة الجمرك قد اية
ونتفق تجيب على بطاقة استرادية بتاعت حد وبكدة تبداء تسافر وتختار ال انت عيزة وتبعت شغلك ويكون المستخلص هنا يخرج البضاعة والشركة ال انت جايب عليها الشغل تخلص الاجراءات مع البنك وباقى الورق وكدة تكمل الموضوع وتدور العجلة والشغل
للاستفسار السريع
0125485222

الساعة الآن 12:26 PM.