مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   برايد Pride (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=136)
-   -   مشكلة جديدة في البرايد ... الدركسيون بيحدف يمين وشمال لوحده (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=72885)

engineer05 27-11-2011 10:12 PM

مشكلة جديدة في البرايد ... الدركسيون بيحدف يمين وشمال لوحده

السلام عليكم..

مشكلة جديدة في البرايد .. لما بكسر الدركسيون خفيف جداً بحس أنه بيكسر زيادة لوحده , أقصد أنه أكنه عايز ياخد إيدي ويكمل في نفس اتجاه الكسرة الأولى...
أحياناً برضه بلاقيه بيحدف لوحده مع التسريع والتبطيئ والحدفة في الحالة دي بتبقى غالبا على الشمال..

إيه رأيكم في القصة دي؟؟

alpopm 04-01-2013 12:33 AM

رد: مشكلة جديدة في البرايد ... الدركسيون بيحدف يمين وشمال لوحده

نفس المشكله عندى
برجاء الرد من ذو الخبره الكرام فى المنتدى الكبير

AbOnOrA 04-01-2013 04:37 AM

بصو يا شباب فيه احتمالين الاولانى ان فيه مشكلة فى السكاترا (علبة الدريكسيون)
او فيه مشكلة فى العفشه (مقصات جلب ) حاجة مرحلة عايزة ظبط زوايا او العربيه من تحت يعنى ... اللى يحدد اكتر عفشجى مضمون او ميكانيكى حافظ العربية او بتاع زوايا مضمون
اللى عايز اقولة انك ممكن تبداء بزيارة لبتاع الزوايا وهو هيقولك لو فيها حاجة تروح للعفشجى يعالجها وبعدين ترجعله تانى يظبط زوايا

بس المهم اى حاجة فى الدريكسيون او علبة الدريكسيون والتيشات والعفشه عموماً خطير جداً لا قدر الله ولازم تبص عليها دايماً وتعالجها اول ما تلاقى اى حاجة ولو بسيطة

محمد سامي محم 30-12-2015 09:03 PM

عندي مشكله في الكيا السيبا 2006
السيارة بتاكل زيت مش عارف ليه ومفيش دخنه من الشكمان وكل ما بغير الزيت ملاقيش في العربيه غير كيلو زيت غيرة زيت شل وموبيل 5000 ولكن بغيرة علي1900 بس بيكون مر عليه اكثر من ثمانية شهور وعلي فكره ذهبت للمكانيكي وطلبت منه ان يفك الماتور لكي اطمن وفك راس الماتور امامي وجده زي الفل ركب شمبر ياباني جديد وجوان وش السلندر ورجع العربيه زي ماكان ولكن الزيت ينقص كل مرة مش عارف الحل ايه وعلي فكرة لمبة الزيت مش بتنور مع نقص الزيت والعربيه مش بتسخن وورتها لاكثر من ميانيكي يقولو الماتور كويس وبعرق ميه من الشكمان

AbOnOrA 31-12-2015 03:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سامي محم (المشاركة 1037894)
عندي مشكله في الكيا السيبا 2006
السيارة بتاكل زيت مش عارف ليه ومفيش دخنه من الشكمان وكل ما بغير الزيت ملاقيش في العربيه غير كيلو زيت غيرة زيت شل وموبيل 5000 ولكن بغيرة علي1900 بس بيكون مر عليه اكثر من ثمانية شهور وعلي فكره ذهبت للمكانيكي وطلبت منه ان يفك الماتور لكي اطمن وفك راس الماتور امامي وجده زي الفل ركب شمبر ياباني جديد وجوان وش السلندر ورجع العربيه زي ماكان ولكن الزيت ينقص كل مرة مش عارف الحل ايه وعلي فكرة لمبة الزيت مش بتنور مع نقص الزيت والعربيه مش بتسخن وورتها لاكثر من ميانيكي يقولو الماتور كويس وبعرق ميه من الشكمان

من كلامك واضح ان مفيش مشكله ميكانيكه في الموتور تسبب النقصان ده 'بالتالي الاحتمال الباقي هو وجود تسريب ... جرب تركن العربيه علي ارض نظيفه وسيبها كذا ساعه وشوف تحتها نقطه زيت فين

الساعة الآن 08:31 PM.