مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   جمارك السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=140)
-   -   لو عندك مشكلة مع جمارك السيارات او عاوز تستورد سيارة عندى الرد فى أقل من 24 ساعة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=114123)

atia_3000 22-07-2013 06:45 AM

رد: لو عندك مشكلة مع جمارك السيارات او عاوز تستورد سيارة عندى الرد فى أقل من 24 ساعة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انوى ان شاء الله شراء سيارة بيجو 301 1600 cc موديل 2013 من السعودية ثمنها 50000 ريال وكنت احب اعرف اجمالى جماركها فى نفس السنة
السؤال الثانى هل الخصم على السيارات الاوروبى يشمل العاملين بالخارج يعنى المفروض جماركها 40% لكن بعد الخصم المفروض الجمارك تكون 32% فهل يطبق هذا الخصم على هذه السيارة مع العلم ان مصنعها فى اسبانيا

mossadzakiy 22-07-2013 06:38 PM

رد: لو عندك مشكلة مع جمارك السيارات او عاوز تستورد سيارة عندى الرد فى أقل من 24 ساعة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة atia_3000 (المشاركة 905098)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انوى ان شاء الله شراء سيارة بيجو 301 1600 cc موديل 2013 من السعودية ثمنها 50000 ريال وكنت احب اعرف اجمالى جماركها فى نفس السنة
السؤال الثانى هل الخصم على السيارات الاوروبى يشمل العاملين بالخارج يعنى المفروض جماركها 40% لكن بعد الخصم المفروض الجمارك تكون 32% فهل يطبق هذا الخصم على هذه السيارة مع العلم ان مصنعها فى اسبانيا

سوف يقدر الثمن على اجمالى الفاتورة المقدمة و ما يعادلها بالدولار يصل اجمالى الجمارك 40% من ثمن السيارة

ا
يطبق الخصم بس ليس فى كل الموانئ

ابو نورهان 22-07-2013 10:58 PM

الاخ المحترم مسعد
يا ريت حضرتك بلاش الكلام العام لان كل من يبحث علي الانترنت عايز كلام واضح و صريح
بمعني
سياة سكودا يتراوح جمركها بين.... و ......... و هكذا
لو حضرتك متابع هاتعرف بيختلف الجمرك علي نوع السيارة و سنة الموديل لكن تقول علي حسب الفاتورة ما كانش حد غلب ما نجيب فاتورة ببلاش بقي او نشحت عربية من المانيا
ويا اخي بلاش استخفاف بقي كفاية اللي بيحصل حولينا

salmonkalou 23-07-2013 01:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salmonkalou (المشاركة 904997)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ::
اولا :انا كنت ببحث عن ناس كويسين زيكم من فترة ع النت او مكان اخر علشان موضوع استيراد سيارة
ثانيا: نخش ف المفيد العربية (اللي عايز استوردها) عربية نص نقل تويوتا موديل 1987 بنزين اربعة شنكل (متقطعة 3 اجزاء يعني قطع غيار سيارات ،كابينة وصندوق وشاسيه) من السعودية
ثالثا:انا محتاج ال3اجزاء بتاعت العربية حتي لو الشاسيه اتقطع جزئين مش مشكلة
رابعا:اللي عايز اعرفه العربية حتتكلف كام شحن ونقل من ميناء بالسعودية حتي وصولها الي مصر بما فيها تكاليف الشحن الجمركي في كلا المينائين ف مصر والسعودية
الموضوع فيه تفاصيل كتييييييييييييير فارجو الرد علي هذه الاستفسارات ، واحنا ممكن نتعامل ف كذا عربية بهذا الشكل انا الموضوع دا واخده قطع غيار سيارات وحيمشي معايا بسرعة لا تتوقعها بس محتاج المعلومات دي ضروري

حضرتك مجاوبتش علي استفساراتي ارجو الرد للاهمية لانو الموضوع دا فيه فايدة ليك وليا لو سمحت الرد
السريع

mossadzakiy 24-07-2013 12:39 AM

تحياتى اليكم
الشحن من السعودية من اى ميناء فى جدة يتراوح من 700-750 دولار الى حاوية 20 قدم
و لو عاوز نقوم بعملية أرسال الحاوية الى مكان البضاعة ممكن بس دة يتحدد على حسب المكان

الحاوية 40 قدم
1300-1500 دولار

دة هيدخل تحت بند قطع الغيار السيارات و الموضوع دة عاوز أجراءات تانية خالص
من حيث بطاقة استيرادية الى جانب دفع الجمارك على قطع الغيار المستعمل و دى صعب احددها اليك لان الماتور لى جمرك معين و الكبينة اليها سعر

الساعة الآن 12:41 PM.