مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   جمارك السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=140)
-   -   لو عندك مشكلة مع جمارك السيارات او عاوز تستورد سيارة عندى الرد فى أقل من 24 ساعة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=114123)

mossadzakiy 17-02-2014 08:12 PM

رد: لو عندك مشكلة مع جمارك السيارات او عاوز تستورد سيارة عندى الرد فى أقل من 24 ساعة

هذا للاعضاء اللى كان بيسالوه على طريقة حساب الرسوم الجمركية على السيارات اليكم كل التفاصيل وطريقة حساب رسوم السيارات وفئات السيارات ...
كيفية حساب الجمارك على السيارات بجمھورية مصر العربية 2014جزء اول
كيفية حساب إجمالي الضرائب الجمركية بالجنيه المصري
أولًا: فئات جمارك
السيارات الملاكي :
1- السيارة حتى 1600 سي سي سعة المحرك -
40 % ضريبة جمركية , 15 % ضريبة مبيعات , 3 % رسم تنمية
2- السيارة أكبر من 1600 حتى 2000 سي سي *
135 % ضريبة جمركية , 30% ضريبة مبيعات , 5 % رسم تنمية
3- السيارة أكبر من 2000 سي سي *
135 % ضريبة جمركية , 45 % ضريبة مبيعات , 8.5 % رسم تنمية
ثانيا :حساب إجمالي الضرائب الجمركية ( بالجنية المصري )
أ. حساب القيمة للسيارة :
القيمة فوب للسيارة (بالجنية المصري) = قيمة (cif) سيف سعر صرف ( للعملة الخاصة ببلد إنتاج السيارة ) * × السيارة بسعر المصنع
القيمة سيف للسيارة = القيمة فوب + مصاريف النولون من ميناء الإنتاج + مصاريف التأمين + مصاريف التفريغ
ب- حساب اجمالي الضرائب الجمركية :
نسبة الضريبة الجمركية 2 ضريبة × 1
الضريبة الجمركية = القيمة سيف نسبة ضريبة المبيعات 3 ×
المبيعات = القيمة سيف + الضريبة الجمركية
رسم تنمية الموارد = القيمة سيف + الضريبة الجمركية + ضريبة المبيعات
نسبة رسم التنمية **
إجمالي الضرائب الجمركية= الضريبة الجمركية + × ضريبة المبيعات + رسم تنمية موارد .
ملحوظات :
1- تمنح السيارات
المستعملة التي ترد للاستعمال الشخصي أو الخاص اعتبارا من أول شھر أكتوبر لسنة الموديل خصما قدرة 10 % من القيمة ( فوب ) وذلك حتى نھاية سبتمبر من العام التالي بشرط أن تكون مستوفاة للقواعد الاستيرادية
وتمنح ھذه السيارة التي ترد بعد ذلك التاريخ خصما قدره 5 % عن كل سنه تالية محسوبة اعتبارا من أول شھر أكتوبر من كل عام , ولا يجوز أن تزيد نسب نسبة × الخصم عن 50 %.
– لحساب قيمة خصم الاستعمال = القيمة فوب خصم الاستعمال .
2- ھذه الحسابات لا تشمل جمارك الكماليات والرسوم الأخرى في الميناء وكذلك لا تشمل المصاريف النثرية الأخرى مثل مصاريف ارضيات واكراميات وتخليص جمركي وخلافه .
3- بالنسبة لسيارات الركوب الواردة برسم المرضي والمعاقين : يتم تخفيض ثمن السيارة بمبلغ 20 ألف جنيه إذا كانت الإعاقة إعاقة طبيعية ، أما إذا كانت الإعاقة ناتجة عنإصابة عمل فتخفض ثمن السيارة بمبلغ 25 ألف جنيه ، أما مصابى العملياتالحربية فتخفض بمبلغ 45 ألف جنيه.
4- يختلف جمرك السيارة من وقت لآخر باختلاف سعر صرف عملة بلد إنتاج السيارة.

تامر قوره 06-03-2014 04:58 PM

رد: لو عندك مشكلة مع جمارك السيارات او عاوز تستورد سيارة عندى الرد فى أقل من 24 ساعة

طيب يا استاذ مسعد ممكن للشخص العادى ( غير معوق ) استيراد سيارة مستعمله من دول الخليج ولو ينفع ونسبة الجمارك بتكون قد ايه مع ضرب مثال لأي سيارة يعنى الموضوع كله يتكلف مبلغ قد ايه

sensitivets 08-03-2014 09:01 AM

لو سمحت الله يكرمك عاوز اعرف منك لو حابب اجيب سيارة من الخليج التيما نيسان 2008 اوتوماتيك 2500 ممكن اعرف التكلفة كام بتاعة الجمارك وكل حاجة تانية لحد لما توصل لباب البيت وكم يستغرق الوقت
2-بالله عليك بدون ماتسخر مني انا باشوف ناس زي ميشيل احد مثلا في اسكندرية بيجيب عربيات لامبرجيني وبورش وفيه سيارات تانية مستوردة رياضية ممكن اعرف بتتكلف كام تكلفة جمارك سيارة زي لامبرجيني مثلا وانا سمعت ان سعرها برا مصر ارخص بكتير جدا جدا من السعر المتوقع في مصر وارجو الرد وشكرا ليك

mohamed8s8 21-03-2014 12:09 AM

انا عندي عربية موديل 2002 انا المالك الاول وكنت عايز انزلها مصر السنة دة واجمركها واركب عليها لوحات مصرية ويكون ليها ملف في المرور ...فهل ينفع تنزل وتتجمرك ولا مش ينفع تنزل عشان العربية موديل قديم لان من اربع سنين كدة كنت سمعت ان العربيات الي مر علي صنعها 10 سنين مش ينفع تنزل وبعدين بقي 5 سنين والسنة الي فاتت سمعت انو اتلغي مدام انا المالك الاول للعربية .... فمش بقيت عارف الصراحة ينفع انزل العربية وولا لا

تامر عادل 11-05-2014 10:55 PM

كم جمرك سيارة بروتون جن 2 موديل 2011 1600cc
من السعودية

الساعة الآن 01:49 AM.