مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   كهرباء السيارة (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=149)
-   -   ايه اسباب أستهلاك البطاريه وانتهاء عمرها الأفتراضى (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=122863)

ahmedraafat00 06-01-2014 01:59 AM

ايه اسباب أستهلاك البطاريه وانتهاء عمرها الأفتراضى

السلام عليكم

كنت عايز اعرف يا جماعه ايه اسباب استهلاك البطاريه وانتهاء عمرها الافتراضى ؟
هل المشى الكتير بالعربيه ؟ ولا انى احمل عليها كتير كاسيت وتكيف مثلا ؟

يعنى انا البطاريه اللى معايا دلوقتى داخله فى تلات سنين اهيه وحالتها تعتبر جيده مع العلم انى مش بمشى بالعربيه كتير ممكن مره فى الاسبوع ولما بزيد اوى بيبقى تلات مرات فى الاسبوع اينعم النهارده لقيتها نايمه واطريت اطلع بالعربيه زق بس ده لانى متحركتش بالعربيه اسبوع كامل مع الركنه والسقعه فده منطقى

لكن كنت عايز اعرف بصفه عامه ايه اللى يخلى البطاريه ينتهى عمرها الافتراضى ؟

AbOnOrA 06-01-2014 06:29 AM

رد: ايه اسباب أستهلاك البطاريه وانتهاء عمرها الأفتراضى

جودة البطارية نفسها + تاريخ انتاجها + حالة الدينامو المسئول عن شحنها + حالة الوصلات الكهربائيه

وطبعاً لو موصل جهاز انذار او اى جهاز على البطارية مباشرة بيستهلك منها حتى والعربيه مش دايرة

ahmed_eng2001 06-01-2014 11:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedraafat00 (المشاركة 942460)
السلام عليكم

كنت عايز اعرف يا جماعه ايه اسباب استهلاك البطاريه وانتهاء عمرها الافتراضى ؟
هل المشى الكتير بالعربيه ؟ ولا انى احمل عليها كتير كاسيت وتكيف مثلا ؟

يعنى انا البطاريه اللى معايا دلوقتى داخله فى تلات سنين اهيه وحالتها تعتبر جيده مع العلم انى مش بمشى بالعربيه كتير ممكن مره فى الاسبوع ولما بزيد اوى بيبقى تلات مرات فى الاسبوع اينعم النهارده لقيتها نايمه واطريت اطلع بالعربيه زق بس ده لانى متحركتش بالعربيه اسبوع كامل مع الركنه والسقعه فده منطقى

لكن كنت عايز اعرف بصفه عامه ايه اللى يخلى البطاريه ينتهى عمرها الافتراضى ؟

استاذ احمد ....
اخبار حضرتك ايه ؟ و اخبار استهلاك عربيتك للبنزين ايه ؟ اتظبطن شوية و لا لسة ؟؟

البطارية عاملة زى خزان المياه تقريبا ..... بمعنى انها بتخزن الطاقة الى بيزودها الدينامو ... ده بالاضافة الى ان البطارية تنتج الطاقة بصورة مبدئية ...

اهم اسباب تلف البطارية :-

1- شحن الدينامو مش منتظم ... و فى الواقع ... شحن الدينامو الزيادة ..
ده بيخلى مياه البطارية ممكن تغلى و تتبخر .... و هناك بعض الوقائع من الصنايعية ان البطارية ممكن تنفجر

2- جفاف مياه البطارية .... و ده بيبوظ البطارية و بيفقدها قدرتها على الشحن و التفريغ ... نتيجة تعرض الالواح الداخلية للهواء و بالتالى تغيير تركيبها الكيميائى

3- التحميل الزائد على البطارية .... زى اجهزة السنتر لوك و الانذار و بقية الاوبشنز الى بتشتغل على طول الوقت .... ده بيقلل عمر البطارية
تحميل كاسيت و تكييف على العربية و هى شغالة .. مفيهاش مشكلة

ahmedraafat00 06-01-2014 12:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA (المشاركة 942487)
جودة البطارية نفسها + تاريخ انتاجها + حالة الدينامو المسئول عن شحنها + حالة الوصلات الكهربائيه

وطبعاً لو موصل جهاز انذار او اى جهاز على البطارية مباشرة بيستهلك منها حتى والعربيه مش دايرة

تماااااااام شكرا يابونورا عالرد والافاده

ahmedraafat00 06-01-2014 12:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 (المشاركة 942517)
استاذ احمد ....
اخبار حضرتك ايه ؟ و اخبار استهلاك عربيتك للبنزين ايه ؟ اتظبطن شوية و لا لسة ؟؟

البطارية عاملة زى خزان المياه تقريبا ..... بمعنى انها بتخزن الطاقة الى بيزودها الدينامو ... ده بالاضافة الى ان البطارية تنتج الطاقة بصورة مبدئية ...

اهم اسباب تلف البطارية :-

1- شحن الدينامو مش منتظم ... و فى الواقع ... شحن الدينامو الزيادة ..
ده بيخلى مياه البطارية ممكن تغلى و تتبخر .... و هناك بعض الوقائع من الصنايعية ان البطارية ممكن تنفجر

2- جفاف مياه البطارية .... و ده بيبوظ البطارية و بيفقدها قدرتها على الشحن و التفريغ ... نتيجة تعرض الالواح الداخلية للهواء و بالتالى تغيير تركيبها الكيميائى

3- التحميل الزائد على البطارية .... زى اجهزة السنتر لوك و الانذار و بقية الاوبشنز الى بتشتغل على طول الوقت .... ده بيقلل عمر البطارية
تحميل كاسيت و تكييف على العربية و هى شغالة .. مفيهاش مشكلة

أهلا أزيك يا أستاذ احمد
انا بخير والحمدلله بس العربيه مش بخير :(
للأسف أستهلاك البنزين زفت زى ما هوه امبارح حطيت بنزين اخدت اكتر من 40 لتر على 81 كيلو !!!!!!!!!!!! خلاص انا يأست وسلمت للأمر الواقع -_-
وشكرا يا باشا عالمعلومات والأفاده بخصوص استهلاك البطاريه

الساعة الآن 01:45 PM.