مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   رينو لوجان Logan (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   مشاكل رينو لوجان واسعار قطع الغيار (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=13966)

POP EL GAMED 03-11-2009 10:51 AM

رد: مشاكل رينو لوجان واسعار قطع الغيار

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة engziada (المشاركة 94247)
أولا : شكرا على الرد
ثانيا : إزااااااااااااااااااي

يا جماعة أنا كنت عاصر دواسة البنزين ...
هو ممكن يكون في حاجة غلط عندي في العربية و لا ممكن يكون لسه الماتور مطبعش ...
عاوز اعرف إنتوا لما جيبتوا السرعة اللي فوق ديه كنتوا عاملين كام بالعربية ؟

عربيات رينو لو بصيت فى المانيوال اللى مع العربيه هتلاقى فيه انها مش هتديك افضل اداء غير بعد 5000 كم ونفس الكلام على صوت الموتور هيهدى على رينج ال5000
والكلام ده برضه على استهلاك البنزين برضه على ما توصل ال5000 هتلاقيه قل عن المعدل الاول ليه
ويا باشا براحه على العربيه وهتلاقيها بتسحب معاك غير كده لو عايز تخلى العربيه تسحب والار بى ام يعلى تعليه من الغيار الاول او التانى ده لو انت حابب نظام السباقات
تضغط لغايه ال5000 RPM وتنقل للغيار اللى بعده وهكذا هتلاقى العربيه جمعت جامد وسحبت وبرضه وجهه نظرى المتواضعه انك متقرصش على العربيه فى الاول كده يعنى حتى حس بزهوتها دى لسه جديده وملحقتش تخلص تليين
استمتع بعربيتك يا باشا وبراحه عليها فى الاول لغايه ما تطبع الموتور وخد بالك من مووضع ال5000 كم لانها برضه اول صيانه واول صيانه مش معموله على 1000 كم ولا ايه يا باشا

engziada 03-11-2009 12:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED (المشاركة 94260)
عربيات رينو لو بصيت فى المانيوال اللى مع العربيه هتلاقى فيه انها مش هتديك افضل اداء غير بعد 5000 كم ونفس الكلام على صوت الموتور هيهدى على رينج ال5000
والكلام ده برضه على استهلاك البنزين برضه على ما توصل ال5000 هتلاقيه قل عن المعدل الاول ليه
ويا باشا براحه على العربيه وهتلاقيها بتسحب معاك غير كده لو عايز تخلى العربيه تسحب والار بى ام يعلى تعليه من الغيار الاول او التانى ده لو انت حابب نظام السباقات
تضغط لغايه ال5000 RPM وتنقل للغيار اللى بعده وهكذا هتلاقى العربيه جمعت جامد وسحبت وبرضه وجهه نظرى المتواضعه انك متقرصش على العربيه فى الاول كده يعنى حتى حس بزهوتها دى لسه جديده وملحقتش تخلص تليين
استمتع بعربيتك يا باشا وبراحه عليها فى الاول لغايه ما تطبع الموتور وخد بالك من مووضع ال5000 كم لانها برضه اول صيانه واول صيانه مش معموله على 1000 كم ولا ايه يا باشا

طيب هوه اللي عملته ده ممكن يأثر على العربية بعد كده و لا إيه ؟
ربنا يستر

POP EL GAMED 03-11-2009 12:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة engziada (المشاركة 94280)
طيب هوه اللي عملته ده ممكن يأثر على العربية بعد كده و لا إيه ؟
ربنا يستر

هو مش هيأثر على العربيه ولا حاجه دى لسه جديده انما من رأى اننا نلتزم بتعليمات المصنع
والتعليمات دى انك متضغطش على العربيه لغايه ما تعدى ال5000 كم وانك متزودش جامد فى ال RPM عن 3500 ل4000 عشان العربيه تلين كويس والموتور يطبع براحته ولما تعدى ال5000 هتلاقى العربيه نفسها هديت جامد من ناحيه صوت الموتور ومن ناحيه استهلاك البنزين
والف مبروك وربنا يباركلك فى عربيتك يا باشا
بس متنساش لفتى بقى :HAPPY_~211:

engziada 03-11-2009 01:13 PM

يا باشا أنا ليه الشرف بس عالله إنت تيجي بس الإسماعيلية و أنا هظبطك .

POP EL GAMED 03-11-2009 01:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة engziada (المشاركة 94289)
يا باشا أنا ليه الشرف بس عالله إنت تيجي بس الإسماعيلية و أنا هظبطك .

ربنا يكرمك يا باشا وعايزين نشوفك فى المقابله الجايه ياريت تحاول تيجى عشان نجمع اكبر عدد من عصابه الفرنساوى:HAPPY_~211:

الساعة الآن 09:32 AM.