مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   دايهاتسو Daihatsu (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=30)
-   -   مشكلة في gearbox تريوس 1999 أرجو المساعدة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=116758)

kamalwabaza 23-07-2013 02:54 AM

مشكلة في gearbox تريوس 1999 أرجو المساعدة

السلام عليكم
انا معايا تريوس 1999 أوتوماتيك 1300
لاما أديها بنزين عشان أتحرك بسمع صوت ضخ البنزين بس العربية بتفضل واقفة و بعدين تنط بس بتمشي عادي و بتنقل عادي طول ماهي مشية بس لما أقف و أديها بنزين تاني بسمع صوت البنزين و بتنط بردو
أنا كنت فاكر ان المشكلة حتبقى في حساس البنزين أو رشاش البنزين بس لما رحت للميكانيكي قالب جير بوكس و لازم يتغير أنا مش عارف دلوقتي أعمل ايه و عايز أعرف سعر الجيربوكس
و ياريت لو في ميكانيكي كويس يفهم في الجير بوكس في اسكندرية

شكرا و اسف للاطالة

ramy safwt 23-07-2013 04:15 AM

رد: مشكلة في gearbox تريوس 1999 أرجو المساعدة

معلش ممكن تحدد هل السلوك ده فى الغيار الاول و الغيار بتاع المارشدير ولا فى غيارات تانية كمان

لو المشكلة فى الغيارين دول هتلاقى الموضوع فى ناقل الحركة نفسه لأنها حصلت معايا و طلعت عصاية الفتيس مبوشة و تيش الغيارت من تحت طلع الكاوتشه اللى فيه و بتمسك فى بيضة الغيارات مهرية خالص

لو مطلعتش فى دول شوف الغوايش متفكش الفتيس خالص غير اما تعرف انت هتفكه ليه يعنى الميكانيكى اللى ميحددلكش المشكلة فين بالظبط قبل ما يشتغل فى انه قطعة بالظبط ويقولك ليه باظت و تتأكد ان ده السبب فعلا اعرف ان ده ميكانيكى بيفتى

منتظر اعرف منك تحديد موضوع الغيار الاول و المارشدير و بعدها هقولك تتصرف ازاى بالخطوات و الصور لو تحب

kamalwabaza 23-07-2013 05:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy safwt (المشاركة 905420)
معلش ممكن تحدد هل السلوك ده فى الغيار الاول و الغيار بتاع المارشدير ولا فى غيارات تانية كمان

لو المشكلة فى الغيارين دول هتلاقى الموضوع فى ناقل الحركة نفسه لأنها حصلت معايا و طلعت عصاية الفتيس مبوشة و تيش الغيارت من تحت طلع الكاوتشه اللى فيه و بتمسك فى بيضة الغيارات مهرية خالص

لو مطلعتش فى دول شوف الغوايش متفكش الفتيس خالص غير اما تعرف انت هتفكه ليه يعنى الميكانيكى اللى ميحددلكش المشكلة فين بالظبط قبل ما يشتغل فى انه قطعة بالظبط ويقولك ليه باظت و تتأكد ان ده السبب فعلا اعرف ان ده ميكانيكى بيفتى

منتظر اعرف منك تحديد موضوع الغيار الاول و المارشدير و بعدها هقولك تتصرف ازاى بالخطوات و الصور لو تحب

أولاً: شكرا على الرد
ثانياً: العربية أوتوماتيك فأنا لما بجيب الفتيس على ال D عشان أطلع بيحصل الحوار ده أني بدوس بنزين و أسمع صوت البنزين بس العربية بتفضل واقفة و بعد كده تنط كأني عملت kickdown بس بتمشي عادي و بتنقل عادي طول ما أنا ماشي بس لو هديت أو وقفت في اشارة و اتحركت تاني بتعمل الحركة دي بردو
بس هي عادية في المارشدير !!

ramy safwt 23-07-2013 10:47 AM

مش هقدر افيدك فى الاوتوماتك لأنى متعاملتش معاه قبل كده تحياتى

كان في عضو عامل موضوع عن اصلاح اعطال الفتيس الاوتوماتك تواصل معاه هيفيدك

sayif 28-07-2013 06:46 PM

عزيزي

يوجد شيء اسمة فالف بودي بة صمامات مسئولة عن تغيير السرعة

الصمامات عندك تالفة تحتاج الى تغيير

هل كنت تغيير زيت الفيتس مع الفلتر دائما

مع التقدير