مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   برليانس Brilliance (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=130)
-   -   هام جدا بخصوص البريليانس frv (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=12882)

waelbaha 13-09-2009 09:40 PM

هام جدا بخصوص البريليانس frv

الاخوة اعضاء المنتدى الكرام
ارجو ان تستفتوني في هذا الموضوع لاني عاوز اشتري العربية دي بصراحه لانها عاجباني بس لسه محتار شوية وعندي شوية استفسارات وياريت اللي عنده خبرة في العربيات واللي اشترى العربية دي يفيدني بخبرته

1- هل اشتري الموديل اللي نازل جميع الكماليات 1600 سي سي ابو 90000 جنيه ولا اشتري اللي من غير كماليات واركبها انا بعد كده؟
2- هل العربية ظهر فيها عيوب كبيرة تخللي الواحد يغير رايه عنها ولا مشاكلها عادية ويمكن علاجها في التوكيل؟
3- اذا كان فيها عيوب ظهرت مع الجماعه اللي اشتروها بالفعل ممكن يتكرموا ويقولولنا عليها وعن طريقة معالجتها وعن العيوب اللي مالهاش علاج لحد الوقت حتى في التوكيل
4- ايه هي العربية الموجوده في السوق وتعتبر في نفس مستوى او احسن من البريليانس frv
5- عاوزين راي ناس متخصصه يعني واحد مهندس سيارات يقولنا هل فعلا الموتور ميتسوبيشي ولا تكنولوجيا بس وايه الفرق بين الكلمتين؟ وبرده العفشه والكهرباء وكده يعني - باختصار يقولنا مكونات العربية محترمه وتستاهل ولا مجرد كلام دعايه؟
6- ياريت برده اي حد متخصص في كيفية فحص اي عربية قبل الشراء يقولنا لما الواحد يروح المعرض علشان يشتري اي عربية ايه الحاجات اللي يدقق في فحصها وتجربتها علشان مايلبسش في الحيط بسبب عدم خبرته في الفحص
ودي نقطه مهمه جدا ياريت حد يشرحهالنا بالتفصيل ويبقى جزاه الله خيرا
7- بالنسبة لموضوع التقسيط هل اشتري العربية من البافاريه نفسها ولا من معرض سيارات؟ وهل البافارية بتقسط ؟ وهل عندهم نظام تقسيط بعيد عن البنوك؟

واخيرا احب اشكر كل من سيقدم لي النصيحه في هذا الموضوع وجزاكم الله خيرا

pro mada 15-09-2009 07:09 AM

رد: هام جدا بخصوص البريليانس frv

1- الافضل انك تجيبها بكماليتها الاصلي ( اصلها هتفرق اوي ما كله صيني )ptmnlo123per172
2- العربيه لسه جديده و محدش يقدر يحكم عليها ( لسلها 25 سنه ولا حاجه عشان تنتشر )ptmnlo123per111
3- معرفش حد جايبها والله ( انا مبعرفش ناس بتركب صيني هههههه )
4- في نفس الفئه السعريه لانوس ب 70 الف كامله عاده ......... فيرنا 1600 ب 68 الف عاده برضه ......... فيات بونتو 1200 سي سي ( مش 1300 ) ب72 الف كامله عاده (في حاجات تانيه كتير بس ده اللي جاي في دماغي دلوقتي )
5- تكنولوجيا يعني اشراف من شركه ميتسوبيشي خلال تصنيع المحرك بس الخامات صيني اما كلمه محرك ميتسوبيشي من غير كلمه تكنولوجيا يعني شارين المحرك من ميتسوبيشي و حطينه في العربيه ( يعني تكنولوجيا و خامات ياباني ) و العربيه دي تكنولوجيا ميتسوبيشي و بس ( خامات وتصنيع صيني )ptmnlo123per1106
6- الشاسيه مفيهوش خربشه او خبطه و التابلوه يكون سليم و فرش الشنطه تمام و تجرب كل حاجه فيها ( المحرك والتكييف و الازاز الكهربا و كل حاجه ) و طبعا المساحات الخ الخ الخ وتاخد معاك حد بيفهم في العربيات (هااااااااام جدا )
7- لو هتشتري يبقي تشتري من التوكيل احسن و موضوع التقسيط اسال عليه هناك بس طبعا لو قسط معاهم يبقي ميه ميه:HAPPY_~211: ( الفايده 4 % بس )
انا معرفش حاجه تانيه ومن الواضح في ردودي اني منصحكش تجيب حتي موبايل صيني
و لا تنسي صلاه الاستخاره

خطوه لأعلى 15-09-2009 04:40 PM

اقتباس:

<hr style="" size="1">

انا عرفه انها جديدة ومبقلهاش فى مصر بتاع 3 سنين بس الناس بتشكر فيها من حيث الامكانيات والشكل .. وبتقول ان ليها مستقبل ف مصر

POP EL GAMED 15-09-2009 04:48 PM

حضرتك ممكن تنتظر رأى الاستاذ خالد
وهو معاه العربيه ال1300 ووالده معاه ال1600
يعنى يقدر يحكملك على الاتنين واكيد اللى بيمتلك عربيتين من نفس الموديل اكيد هيواجه اى مشكله وهيبقى اوضح فى كلامه
وانا هحاول اخليه يجاوب حضرتك فى اقرب فرصه

waelbaha 15-09-2009 08:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED (المشاركة 76121)
حضرتك ممكن تنتظر رأى الاستاذ خالد
وهو معاه العربيه ال1300 ووالده معاه ال1600
يعنى يقدر يحكملك على الاتنين واكيد اللى بيمتلك عربيتين من نفس الموديل اكيد هيواجه اى مشكله وهيبقى اوضح فى كلامه
وانا هحاول اخليه يجاوب حضرتك فى اقرب فرصه

الف شكر ليك يا استاذ بوب وفي انتظار رد الاستاذ خالد

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mada pro (المشاركة 76030)
1- الافضل انك تجيبها بكماليتها الاصلي ( اصلها هتفرق اوي ما كله صيني )ptmnlo123per172
2- العربيه لسه جديده و محدش يقدر يحكم عليها ( لسلها 25 سنه ولا حاجه عشان تنتشر )ptmnlo123per111
3- معرفش حد جايبها والله ( انا مبعرفش ناس بتركب صيني هههههه )
4- في نفس الفئه السعريه لانوس ب 70 الف كامله عاده ......... فيرنا 1600 ب 68 الف عاده برضه ......... فيات بونتو 1200 سي سي ( مش 1300 ) ب72 الف كامله عاده (في حاجات تانيه كتير بس ده اللي جاي في دماغي دلوقتي )
5- تكنولوجيا يعني اشراف من شركه ميتسوبيشي خلال تصنيع المحرك بس الخامات صيني اما كلمه محرك ميتسوبيشي من غير كلمه تكنولوجيا يعني شارين المحرك من ميتسوبيشي و حطينه في العربيه ( يعني تكنولوجيا و خامات ياباني ) و العربيه دي تكنولوجيا ميتسوبيشي و بس ( خامات وتصنيع صيني )ptmnlo123per1106
6- الشاسيه مفيهوش خربشه او خبطه و التابلوه يكون سليم و فرش الشنطه تمام و تجرب كل حاجه فيها ( المحرك والتكييف و الازاز الكهربا و كل حاجه ) و طبعا المساحات الخ الخ الخ وتاخد معاك حد بيفهم في العربيات (هااااااااام جدا )
7- لو هتشتري يبقي تشتري من التوكيل احسن و موضوع التقسيط اسال عليه هناك بس طبعا لو قسط معاهم يبقي ميه ميه:HAPPY_~211: ( الفايده 4 % بس )
و لا تنسي صلاه الاستخاره

اشكرك يا استاذ مادا على ردك ومعلوماتك القيمه

الساعة الآن 05:01 AM.