مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   جيب Jeep (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=51)
-   -   أي مشكلة في السيارات الجيب Jeep ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=119520)

Mohamed Abd El kader 11-11-2013 10:28 AM

رد: أي مشكلة في السيارات الفورد FORD ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

<hr style="color:#F6F6F6; background-color:#F6F6F6" size="1"> ارجو من الاخوه الاعضاء المساعده انا جديد مع الفورد وعايز اي حد يكون بيفهم ويبص علي العربية
العربية فورد فيستا موديل 95ولسه متغير فيها طقم دبرياج كامل بس العربية بتنطر مع الغيارات والمكانيكي قالي اني الديسك بيبطبع هل الكلام ده صح وفي مشكله تانية
المشكلة ان العربية بتيجى فى المطالع و تموت خالص و تقعد تنزل فى الغيارات لحد ماتجيب 30 او 40 و خلاص على كده ... و مفيش اى استجابة لدواسة البنزين .. بزود لحد ما ال ار بى ام يوصل 3 و يعدى و برده السرعة مش بتزيد و صوت المكنة بيعلى اوى... واخر سرعه بتكون 100 او 110
كده العيب من الفتيس و لا الموتور كبسه قل و بيودع .. ولا الاتنين ؟؟ ولا حاجة تالتة خالص

ابو جودة 14-11-2013 02:14 AM

رد: أي مشكلة في السيارات الجيب Jeep ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

انا عربيتى96 6سلندر عملت طقم شنبر فى رمضان والعربيه كانت زى الفل والايام دى بسمع صوت زى صوت التكيهات رحت للميكانيكى قال ده بنز عاوز تعمله لازم نفك تانى فهل امشى بيه ولا اعمل ايه علما بانى محول العربيه غاز وشاكر لحضرتك

romeoalmansour 16-11-2013 06:38 AM

انا طبعا مش سامع الصوت - لكن اقترح علي حضرتك تفحص العربية عند ميكانيكي تاني وبلغني النتيجة
وطبعا لو فعلا بنز يبقي لازم تفك

ahmedraafat00 16-11-2013 02:22 PM

شكرا يا فندم عالموضوع المميز ده
انا عربيتى جيب شيروكى اربعه سلندر 93 اليومين اللى فاتوا كنت سايبها عند الميكانيكى اسبوع وعلمت صيانه كويسه غيرت حاجات كتير تالفه وحاجات مكنتش موجوده اصلا زى مصامير وطبات وكده بس انا من النوع اللى مش بجيب الحاجه بنفسى بسيب الميكانيكى يشترى وبحاسبه فى الاخر فكنت عايز حد بيفهم فى اسعار قطع الغيار يقولى الاسعار دى مظبوطه ولا انا بيضحك عليا
الحاجات اللى غيرناها واسعارها كالتالى :
طرمبه ميه =300 جنيه
اسبراتير = 450 جنيه
3طبات ميه =75 جنيه
2 رشاش = 100 جنيه
كتاوت دنمو = 120 جنيه
2 مساعدين شنطه = 280 جنيه
فلتر بنزين = 50 جنيه
فيش وكتاوت كتير أتغيرت اخد عليها = 200 جنيه
مسمارين كبس شكمان = 50 جنيه
عشر مسامير فرن = 100 جنيه
بلية شداد = 25 جنيه
مصنعيه الكهربائى اللى رمم الضفيره اللى فوق جنب الموتور = 300 جنيه !

mostbader 18-11-2013 08:35 PM

السلام عليكم
انا كنت بفكر اشترى شيروكى فى حدود 65000 جنيه و عاوز حاله ممتازه ادور على ايه 6 سلندر
السؤال الثانى :
ايه تاثير تحويل العربيه للغاز الطبيعى ياريت حد يقولى حتزود فى استهلاك قطع الغيار بنسبه اد ايه و تقلل عمر الموتور بنسبه اد ايه و حتقلل فى العزم او قوه العربيه بنسبه اد ايه
شكرا

الساعة الآن 02:10 PM.