مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   كيا سيراتو Cerato (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=137)
-   -   ارتفاع الكيا السيراتو 2010 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=13768)

maghnom 04-10-2009 02:51 PM

ارتفاع الكيا السيراتو 2010

يا جماعة انا تقريبا على وشك شراء الكيا السيراتو 2010 بس عندي سؤال بخصوص حاجة محيراني و قلقاني جدا و تقريبا هي السبب في ترددي اشتريها ولا لأ

السؤال بخصوص مدى ارتفاع السيارة عن الأرض و هل هي منخفضة لدرجة تجعلها عرضة للاحتكاك من الأسفل بالمطبات المرتفعة؟ ولا انا موهوم ولا ايه؟ طب هل زيادة حجم الجنط (15 - 16 - 17 ) بيساعد على تقليل احتمال تعرضها للإحتكاك بالمطبات و لا هي نفس الشىء مع اي جنط؟ و هل هي منخفضة نسبيا مقارنة بالسيارات السيدان الأخرى؟

ارجو من الإخوة اللي اشتروا السيارة او جربوها يفيدوني و انا شاكر جدا لأي رد

AHMEDCAR 04-10-2009 02:52 PM

رد: ارتفاع الكيا السيراتو 2010

كل اللى اعرفهم ما حدش اشتكى من ارتفاع العربيه خالص و بيشكروا فيها من النحيه دى

ميدورءوف 05-10-2009 02:17 AM

فيه حته خطيره اقولك عليهاعلشان انا حظيت بشرف الفرجه عليها من تحت هى من حيث ارتفاعها عن الاض فهى لاتختلف عن غيرها كثير بمعنى لو هتطلع مطب شغال المشكله فين فى قنطره المحرك يعنى لو حبيت تتفادى حجر او طوبه او غرفه مجارى وتعدى عليها تخدها فالنص بين العجل يعنى فسسسسسسسسسسسسسسسسسسسامحنى القنطره دى هتحك ولو الخبطه جامده شويه تعيش انت فالقنطره واللى مربوط فيها من مقصات وعفشه وعلبه دريكسيون ويا سلام بقه على اسعار قطع الغيار مفاجاه اسيبك تسال على شويه الحاجات دول وتحكم الغلطه فين اى قنطره بتكون مثبته فالشاسيه من جوه جوه يعنىمستوى انخفاضها عن الشاسيه 1سم او2 على الكثر اما فالجميله السيراتو اكتر من 7سم لذلك بيكون عرضه للخبط هو والاجزا المثبته فيه فكر واستشير تانى واعرض هذا الامر على مختص اخوك المصاب فالقنطره

maghnom 05-10-2009 12:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميدورءوف (المشاركة 82435)
فيه حته خطيره اقولك عليهاعلشان انا حظيت بشرف الفرجه عليها من تحت هى من حيث ارتفاعها عن الاض فهى لاتختلف عن غيرها كثير بمعنى لو هتطلع مطب شغال المشكله فين فى قنطره المحرك يعنى لو حبيت تتفادى حجر او طوبه او غرفه مجارى وتعدى عليها تخدها فالنص بين العجل يعنى فسسسسسسسسسسسسسسسسسسسامحنى القنطره دى هتحك ولو الخبطه جامده شويه تعيش انت فالقنطره واللى مربوط فيها من مقصات وعفشه وعلبه دريكسيون ويا سلام بقه على اسعار قطع الغيار مفاجاه اسيبك تسال على شويه الحاجات دول وتحكم الغلطه فين اى قنطره بتكون مثبته فالشاسيه من جوه جوه يعنىمستوى انخفاضها عن الشاسيه 1سم او2 على الكثر اما فالجميله السيراتو اكتر من 7سم لذلك بيكون عرضه للخبط هو والاجزا المثبته فيه فكر واستشير تانى واعرض هذا الامر على مختص اخوك المصاب فالقنطره

شكرا لك يا أخي
بقية الإخوة مالكي و مجربي السيراتو
موافقين على الكلام ده؟

m_o_sakr 05-10-2009 05:16 PM

salmo 3likm, el cerato ertfa3ha 3n el ard 15 sm, y3ny zyha zy el elantra w kter men el 3rbiat , ama mwdo3 el jonot f m2as el jnt mesh byfr2 f ertfa3 el 3rbia 5als, y3ny fkl el modelat el ertfa3 sabt zy mhwa 15 sm, ama el fr2 bykon, kl mkan el jnt akbr kl mydy sbat ll3rbia 3l sr3at el 3la w shkl a7la tb3n, w kl mkan el jnt as3'r bykon a7sn ll3fsha 5astn f bld shware3ha gmila zy masr ptmnlo123per1127

الساعة الآن 05:33 PM.