مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   كهرباء السيارة (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=149)
-   -   كنت في التوكيل فحصت سيارتي ال تيجو 2010 الأتوماتك (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=117564)

tarek_sayed 04-08-2013 12:49 PM

ارجوا الأفادة العاجلة........؟؟؟

الحمد لله....................اش تريت تيجو 2010 اتوماتك 2000 سي سي
وكدة بقيت تيجاوي جديد بعد ما كنت شيريهاوي قديم (شيري A11)
بس عندي استفسار محيرني لذا ارجوا الأفادة
1- وجود ترتيلة خفيفة كدة او تسكيعة علي السلانسية لكن لما ازود العربية بتبقي تمام والأر بي ام علي 900 اقل من ال 1 بشرطة هل فيها حساس سلانسية ولا التسكيعة دي سلك بوجيهات لأني بحس ان العربية عايزة تبطل لكن ما بتبطلش.....ارجوا الأفادة
2-لما اشغل التكييف الاقي سرعة المراوح بتاعة الرادياتير تبقي علي السرعة العالية لكن بلاحظ انها بتشتغل 30 ثانية وتقصل وترجع تشتغل تاني علما اني اعرف ان طالما الكمبرسور بتاع التكييف شغال يبقي المراوح ما تبطلش والسرعة البطيئة العادية بتاعة التبريد العادي احيانا ما بتشتغلش علما اني اخدت هوا لدورة المية بتاعة الرادياتير ....... ارجوا الأفادة
3-هل علبة الفيوز ليها تأثير علي الكلام كلة دة اللي انا قلتة لأن واحد في التوكيل قالي علبة الفيوز شكلها ملعوب فيها او فيها خط قاطع او مملحة والله اعلم ولو بتتباع الأقيها فين خارج التوكيل.... وهل بتاعة ال 1600 هي هي ال 2000 سي سي.....ارجوا الأفادة
شكرا
طارق اسيوط

sayif 04-08-2013 07:24 PM

رد: ارجوا الأفادة العاجلة........؟؟؟

مبروك

كم كيلو مشت سيارتك؟

حركة المراوح طبيعية جدا

نظف بوابة الثروتيل وغير جميع الفلاتر

اعرف من صاحب السيارة هل تم تغيير زيت الفيتس؟

لان يوجد لة زيت خاص بة

مع التقدير

tarek_sayed 06-08-2013 02:45 PM

مشكلة في السحب.............؟؟؟ تيجو 2010

اخواني الأعزاء اعضاء الجروب المحترمين ....كل عام وانتم بخير بمناسبة قرب حلول عيد الفطر المبارك
اتوجة بالشكر للكثير من اعصاء المنتدي علي نصائحهم لي المتتالية بخصوص سيارتي التيجو 2000 سي سي
لكن عندي استفسار
لمبة التشك شغالة علي طول ورحت التوكيل قالولي ان دي مش لمبة اعطال الموتور لأن لمبة اعطال الموتور بتبقي(EPC) اما التانية دي عطل في حساس عمة الهوا
لكن.......؟؟؟
هل حساس العمة مسؤل عن سحب العربية ..؟؟؟
لأني بعد سرعة 50 بحس برجة في العربية ورخامة في السحب وقلة استجابة لغاية سرعة ال 80 لدرجة اني علشان اشد بالعربية باقوم بنقل الفتيس من ال D الي ال ايزيترونك وانقل من 4 ال 3 علشان احس بالأستجابة وتنتهي الرجة
هل دة عيب في اية
1-حساس عمة الهواء
2-حساس في الفتيس
3-حساس الكامة
4-كبالن او طنابير
5-بوابة ال THROTTLE علما باني قمت بتنظيفها
6-بوجيهات او سلك بوجيهات علما اني مغير بوجيهات وزيت وفلتر بنزين وفلتر هوا
7-طرمبة البنزين
......................... ......................... ...
ارجوا افادتي
علما اني ذهبت للتوكيل في اسيوط والحمد لله (ماحدش فاهم اي اي اي حاجة) حتي انهم ما بيعرفوش يقروا الأعطال علي جهاز الفحص
شكرا
طارق اسيوط

tarek_sayed 06-08-2013 02:59 PM

مشكلة في السحب.............؟؟؟ تيجو 2010

اخواني الأعزاء اعضاء الجروب المحترمين ....كل عام وانتم بخير بمناسبة قرب حلول عيد الفطر المبارك
اتوجة بالشكر للكثير من اعصاء المنتدي علي نصائحهم لي المتتالية بخصوص سيارتي التيجو 2000 سي سي
لكن عندي استفسار
لمبة التشك شغالة علي طول ورحت التوكيل قالولي ان دي مش لمبة اعطال الموتور لأن لمبة اعطال الموتور بتبقي(EPC) اما التانية دي عطل في حساس عمة الهوا
لكن.......؟؟؟
هل حساس العمة مسؤل عن سحب العربية ..؟؟؟
لأني بعد سرعة 50 بحس برجة في العربية ورخامة في السحب وقلة استجابة لغاية سرعة ال 80 لدرجة اني علشان اشد بالعربية باقوم بنقل الفتيس من ال D الي ال ايزيترونك وانقل من 4 ال 3 علشان احس بالأستجابة وتنتهي الرجة
هل دة عيب في اية
1-حساس عمة الهواء
2-حساس في الفتيس
3-حساس الكامة
4-كبالن او طنابير
5-بوابة ال THROTTLE علما باني قمت بتنظيفها
6-بوجيهات او سلك بوجيهات علما اني مغير بوجيهات وزيت وفلتر بنزين وفلتر هوا
7-طرمبة البنزين
......................... ......................... ...
ارجوا افادتي
علما اني ذهبت للتوكيل في اسيوط والحمد لله (ماحدش فاهم اي اي اي حاجة) حتي انهم ما بيعرفوش يقروا الأعطال علي جهاز الفحص
شكرا
طارق اسيوط

احمد على 1999 06-08-2013 09:27 PM

رد: مشكلة في السحب.............؟؟؟ تيجو 2010

سيبك من التوكيل اللى ميعرفوش يقروا الجهاز
حاول تقراه عندهم او عند حد تانى و اكتبلنا رقم الكود و الكلام المكتوب على الجهاز و ان شاء الله هنا كتير حيفيدوك

الساعة الآن 04:58 AM.