مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   BYD (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=129)
-   -   تعبت خلال من الاكصدام الخلفى (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=135197)

Ahmed_Esmail 18-12-2014 07:35 PM

تعبت خلال من الاكصدام الخلفى

بسم الله الرحمن الرحيم

اخوانى اعضاء المنتدى الكرام

من عنوان الموضوع اقدر اشرحلكوا مشكلتى ان العربيات اللى بتمشى ورايا بتيجى مسرعة قوى وتفرمل قريب جدا من عربيتى ودايما بيخبطوها

وده حصل لحد دلوقتى 3 مرات من ساعة مشتريت عربيتى BYD F0 وكل مرة اوديها للسمكرى ادفع مبلغ وقدره

يعنى المرة الاولنية مكروباص ريح على الاكصدام فطبقه وجرحه فاروحت للسمكرى وعدله وخد حوالى 80 جنيه مش فاكر قوى

والمرة التانية عربية دبابة جت من بعيد ومسرعة والطريق وقف وانا وقفت براحة ولكن العربية الدبابة فرملت قريب جدا منى وخبطت الاكصدام واتقطع كمان حتى قد 50سم وبان الرفرف اللى وراه وودتها للسمكرى وعدلها ولحمها وخد بالعافية 150جنيه

والمرة التالتة ودى اخر مرة كنت ماشى على الدائرى والطريق وقف برده والعربية اللى ورايا ريحت على الاكصدام وخلاه يخش جوه شوية

خلاص انا تعتبت من الاكصدام ده كل محد يلمسه يطبق ويخش لجوه وانا سيبه على حالته الاخيرة

قلولى بالله عليكوا اعمل ايه اغيره بجديد فى التوكيل واشترى الصداده اللى بيسموها ديفينس اللى بتتركب فى الرفرف اللى ورا الاكصدام وهل لو ركبته التوكيل حيعترض لان العربية لسة فى الضمان وهل الموضوع ده يخرجها من الضمان

عشان انا زهقت من كده يعنى اركبه وحيحمى العربية ولا لأ

معلش اعذرونى لو تالت عليكوا واعذرونى لو انا كتبت مصطلحات غلط فى موضوعى ده ولو فيه غلط يا ريت تصححهولى

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته :fun_36_1_4[1]:

ahmed_eng2001 18-12-2014 08:25 PM

رد: تعبت خلال من الاكصدام الخلفى

متابع معاك

محمد فيصل 19-12-2014 11:57 AM

ممكن ان تذهب اخى الكريم لمتخصص فبر متميز ويقوم بحل الاكصدام وعمل تقوية داخليه
بورق الياف الكربون بالحرارة مع مئل الفراخ بين الاكصدام والسيارة بفل مضغوط
تجربة نجحت فى لانسر 2013/كورولا2010

Ahmed_Esmail 21-12-2014 11:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فيصل (المشاركة 992430)
ممكن ان تذهب اخى الكريم لمتخصص فبر متميز ويقوم بحل الاكصدام وعمل تقوية داخليه
بورق الياف الكربون بالحرارة مع مئل الفراخ بين الاكصدام والسيارة بفل مضغوط
تجربة نجحت فى لانسر 2013/كورولا2010

شكرا اخى العزيز على الرد المفيد جدا ده
ان شاء الله ححاول اعمله
بس سؤالى هل لو انا عملت كده يخرج العربية من الضمان
FLASHCar

وائل احمد السيد 22-12-2014 11:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed_Esmail (المشاركة 992719)

شكرا اخى العزيز على الرد المفيد جدا ده
ان شاء الله ححاول اعمله
بس سؤالى هل لو انا عملت كده يخرج العربية من الضمان
FLASHCar

[SIZE="6"]
السلام عليكم
اعتقد ان اللى يخرج العربية من الضمان هو انك تلعب فى ضفيرة الكهرباء او تفك الموتور لاى سبب خارج التوكيل او تفك العفشة دة ممكن واحتمال كبير جدا انها تخرج العربية من الضمان وممكن لو التوكيل كويس يقولك ان لو عملت حاجة فى الكهرباء برة التوكيل فتخرج العربية من الضمان كهرباء فقط .... ولو عملت حاجة بالموتور فكيتة مثلا لاى سبب خارج التوكيل فتخرج العربية من الضمان موتور .. فهمت قصدى عموما
شغل الاكصدام مالوش دعوة بالضمان لانها قطع مستهلكة يعنى مالهاش عمر واهم حاجة فى العربية الكهرباء والموتور فا ماتخافش وعموما انت اسأل التوكيل الاول لان فية بعض التوكيلات بيتلككو فاهم قصدى
تحياتى

الساعة الآن 12:18 PM.