مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   رينو كليو Clio (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=163)
-   -   عضو جديد في نادي الكليو - تضبيط عربية كليو 2003 مستعملة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=87232)

dandashx 23-05-2012 05:44 PM

عضو جديد في نادي الكليو - تضبيط عربية كليو 2003 مستعملة

اشتريت كليو 2003 مستعملة عاملة 85 الف كيلو 1200 سي سي وكان عندي كذا استفسار لخبراء الكليو:

1. سمعت عن موضوع تغيير الزيوت والفلاتر والسيور مع أي عربية مستعملة، ومعنديش فكرة عن أي حاجة من دي. عايز أعرف ايه المفروض يتغير، والقصة هتكلف كم، واغيرها فين. وهل لازم كل حاجة تتغير ولا ممكن اكشف على حاجة الاقيها كويسة مش محتاجة؟
  2. عايز أغسل العربية غسلة كويسة من برة وجوة وانضف الكراسي، محتاج أعرف ايه انواع الغسيل الممكنة، واغسلها فين؟
  3. الاكصدام اتحك في عربية تانية، واللون الأسود بتاعه عمل خطوط باينة في اللون الأبيض عندي. عايز انضف الكلام ده. يا ترى فيه حد بيعمل الكلام ده ولا ممكن عامل الغسيل بتاع البنزينة يعملهولي زي ما واحد صاحبي قاللي؟
  4. فكرت أكشف على العربية، اتصلت بالوكيل قلتلهم عايز اعمل شيك اب كامل على العربية بكل حاجتها، قالولي هيكلف 450 جنيه. طبعاً نفضت وفكرت أعمل الفحص ده برة. السؤال بقى، لو عايز افحص العربية فحص شامل، أروح لمين، وايه الحاجات اللي هيفحصها؟
  5. عايز اغير مساحات الإزاز عشان اللي عندي مقطوعين؟ ايه الأنواع الكويسة ويا ترى بتكلف كم؟
  6. عايز اخلي ازاز العربية كهربا واربطه بالسنتر لوك عشان يترفع اوتوماتيك ونا بقفلها، العملية دي بتتعمل فين وبتكلف كم؟
  7. دلوقتي محتاج أسافر بالعربية مشوار طويل شوية حوالي 250 كيلو ودي هتبقى أول سفرية ليا بالعربية، ايه الحاجات اللي المفروض اطمن عليها في العربية قبل ماسافر عشان أبقى خدت بالأسباب وماتعرضش لمشاكل في الطريق؟
  8. الاستهلاك الطبيعي للبنزين في العربية كم كيلو للتانك الكامل 40 لتر؟
واعذروني للأسئلة الكتيرة دي بس مفيش مكان أسأل فيه أحسن من عيلة الكليو في المنتدى

d,mhmd brbry 25-05-2012 06:01 PM

رد: عضو جديد في نادي الكليو - تضبيط عربية كليو 2003 مستعملة

اختيارك للعربية بصراحة كان خاطئ وبكرة هتفهم معنى كلامى ده انا مش بقفلك بس الكلام ده اتقلى وانا ماصدقتوش عالعموم لو عايز اى مساعدة فيها انا حفظتها صم من كتلر اللى عملته فيها انا تحت امرك فى اى استفسار

Toyota Corolla 26-05-2012 03:35 AM

الحاجة الوحيدة اللى هفيدك فيها التكحيت اللى فى الاكصدام حضرتك تقدر تزيله بالبوليش كريم و أنا جربتها كتيير

d,mhmd brbry 27-05-2012 01:42 AM

ياعم تويوتا انت شكلك رايق وداخل تتسلى علينا ياعم ,,الناس بتوع الكليو فيهم اللى مكفيهم ومش ناقصين عمرك ماهتحس بيهم انا مش بحسدك عالكورولا بتاعتك اوعى تفهمنى غلط:shyy:
,,,,,,,,,,انا بحقد عليك بس

Toyota Corolla 28-05-2012 09:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة d,mhmd brbry (المشاركة 679786)
ياعم تويوتا انت شكلك رايق وداخل تتسلى علينا ياعم ,,الناس بتوع الكليو فيهم اللى مكفيهم ومش ناقصين عمرك ماهتحس بيهم انا مش بحسدك عالكورولا بتاعتك اوعى تفهمنى غلط:shyy:
,,,,,,,,,,انا بحقد عليك بس

اذا كان كده ماشى :wave2W21:

الساعة الآن 11:17 AM.