مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   تأجير السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=92)
-   -   عايز تدخل مشروع ايجار السيارت (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=5750)

aymangalal 29-10-2009 09:45 AM

رد: عايز تدخل مشروع ايجار السيارت

فينك يا استاذ سيف ؟؟؟؟
انا ايدى وجعتنى من كتر دعك المصباح ههههههههههههههههههه
بقالى 3ايام منتظر ردك
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!

moslem2 29-10-2009 10:45 AM

السلام عليكم
اولا بشكر على طرح الموضوع ده لان فيه ناس كتير بتفكر فيه لانه انتشر فى الفتره الاخيره والاخوه الاعضاء اثاروا اسئله متنوعه وشملت كل جوانب الموضوع من الربحيه ودرجة المخاطره والضمانات فلو الاخ العزيز سيف الدين جاوب على كل شخص وطرح الاجابه عالمنتدى كده الافاده هتعم الجميع والموضوع هيبقى متكامل,,وربنا يوفق الجميع وانا كنت قريت اكتر من اعلان على مواقع مختلفه لشركات توريدات طالبه سيارات بعقود شروطها كويسه بس الله اعلم بالمصداقيه ولو حد عنده عقد محترم بشرط السيارة مع سائق متفرغ ومحترف ياريت يقولى عليه مع الاحتفاظ طبعا بعمولته لان ده حقه وربنا يوفق الجميع
ايميلى moslem_2_5@hotmail.com

Saif eldien 30-10-2009 05:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymangalal (المشاركة 92668)
فينك يا استاذ سيف ؟؟؟؟
انا ايدى وجعتنى من كتر دعك المصباح ههههههههههههههههههه
بقالى 3ايام منتظر ردك
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!

عزيزى
اقوم بالاتصال بك ولكن لا رد
تم الاتصال بك يوم الخميس والجمعة
للاستفسار السريع
0125485222

aymangalal 01-11-2009 09:50 AM

استاذ سيف
لك رسالة شكر وتقدير وعرفان بالجميل على اهتمامك وحرصك على الافادة
واعتذر عن عدم الرد عن اتصالك لظروف خارجة عن ارادتى
اشكر لك تعاونك ومصداقيتك
نفع الله بك كل سائل او مستفسر
وجزك خير الجزاء الى يوم الدين اللهم آمين

Walid Samy 30-11-2009 04:00 PM

أستاذ سيف
شكرا على مجهودك
وأنا ليا مجموعة أسئلة أرجو الرد عليها لو تسمح؟؟
أنا لى أخ يعمل فى إحدى الشركات الكبرى والتى تقوم بتأجير سيارات من المعارض وتسليمها للعاملين والمهندسين لديها للقيام بمأموريات خارج القاهرة بجميع المحافظات طبقا لجدول العمل.. وعرض على أخى أن أقوم بشراء سيارتين لتأجيرهما: كيا سيراتو 2010 أوتوماتيك فول أوبشن بدون سائق لأحد المديرين بالشركة وبإيجار شهرى 4000 جنيه وغالبا داخل القاهرة فقط وخاصة بتحركات المدير ، والثانية فيرنا 2009 مانيوال فول أوبشن بالسائق للسفر خارج القاهرة للعمال والفنيين وبإيجار 3000 جنيه.
طريقة الدفع: تم الإتفاق مع أحد المعارض كى يقدم لنا فاتورة باسمه ليها سجل تجارى وبطاقة ضريبية عشان نقدمها للشركة وتطلع لينا شيك بالمستحقات باسم المعرض ده. وده نظير مبلغ بيستقطعه المعرض وناخد احنا بقيت فلوسنا.
أسئلتى: أولا هل هذه الأسعار مناسبة حيث أنهم لايدفعون سوى البنزين لتحركاتهم فقط وانا أتحمل كل شئ مثل السائق والصيانة والتأمين؟؟؟؟
ثانيا لاتوجد أية عقود بينى وبين الشركة لضمان حقوقى خاصة السيراتو حيث سلمتها بدون أية محاضر تسليم وليس معها سائق مثل الفيرنا لأطمأن عليها وغالبا كل العربيات اللى شغالة فى الشركة بدون عقود أو ورق.
لما جيت أعمل عقد قابلتنى مشكلة مين المالك أنا ولا المعرض اللى بيطلع منه الفاتورة ولو عملته باسم المعرض هيطلب منى فلوس تانى وحينها فين حقى أنا؟؟ فما هو التصرف المضبوط فى هذه الحالة؟؟؟؟
وشكرا

الساعة الآن 12:38 PM.