مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   كيا KIA (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=38)
-   -   رابطة مالكي الكيا سيفيا فيد واستفد ( صداقة - نقل خبرات ) (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=44743)

midohema 25-05-2012 03:14 AM

رد: رابطة مالكي الكيا سيفيا فيد واستفد ( صداقة - نقل خبرات )

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammed salaheldeen (المشاركة 678160)
السلام عليكم يا سيفاوية..........ارجو منكم الافادة في هذا الموضوع
العربية عندي لما بزود بنزين وانا ماشي بتحصل رجرجة بسيطه فيها ولما بشيل رجلي من على الدواسة بتختفي ...ولما رحت لبتاع الكاوتش قاللي العجل عندك عايز رينجات علما باني جايب طقم كاوتش وجنوط جداد.......فحسيت انه بيشتغلني فهل كلامه صح ولا لأ. ويا ترى ايه ممكن يكون سبب المشكلة دي لأنها بصراحة ما كانتش بتحصل معايا قبل كده

لو انت رصصت الاربع فرد و لسه الرجرجة موجودة يبقى فعلا" محتاج تركب الرينجات ...

mn_m7 26-05-2012 01:36 AM

استفسار ضرورى من ملاك السيفيا انا معايا سيفيا 99 اوتوماتيك. فجأة وانا ماشى على سرعة الغيار الثانى لما جيت ازود بنزين لاقيت العربية مبتزودش سرعه ومابتسحبش بطلت العربية دقيقتين ولما جيت ادور مردتش تدور من اول مرة يا ترى ده فلتر بنزين ولا الطرمبه انتو ايه رايكم؟

sherif77 27-05-2012 12:08 AM

شكرا على فكرتك و يارب الكل يستفاد منها اعرفك بنفسى مع شريف نافع 35 سنة من المعادى اشتريت كيا سيفيا موديل 1996 من شهر 2012/03 و الحمد لله تمام بس فى مشكلة حصلت بسيطة كنت بحس ان الماتور بيعلى و يوطى روحت للكهربائى قال لى كهرباء زيادة و خلع الاوتيش من البطارية و لمسهم لبعض ثم ركبهم تانى فى البطارية و فعلا الماتور بقى طبيعى بس حصل ان الكاسيت مش اشتغل و طلب كود و مش عارف اشغله خالص لانه طلب كود اذا كان عندك حل برجاء الافادة على اميلى sherif_nafea@yahoo.com و جزاك الله كل خير

black_louts2006 28-05-2012 03:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mn_m7 (المشاركة 678759)
استفسار ضرورى من ملاك السيفيا انا معايا سيفيا 99 اوتوماتيك. فجأة وانا ماشى على سرعة الغيار الثانى لما جيت ازود بنزين لاقيت العربية مبتزودش سرعه ومابتسحبش بطلت العربية دقيقتين ولما جيت ادور مردتش تدور من اول مرة يا ترى ده فلتر بنزين ولا الطرمبه انتو ايه رايكم؟

بص يا سيدي هو ممكن يكون السبب حاجات معينه زي مثلا فيه حساس اسمه tps ده لو الفيشه بتاعه معلقه او بايظ العربيه تنقل لحد الغيار التاني بس ومتنقلش اكتر من كده حتي ولو زودت بنزين هاتلاقي الماتور صوته يعلى بس العربيه ما تسحبش انما لو الماتور صوته مش بيعلي يبقي كده بص علي الفلتر بتاع البزين انما حكاية النقل دي من حساس TPS

fedodedo 29-05-2012 12:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.noga (المشاركة 675516)
حضرتك عندك مشكلة كدة في الكهرباء بتاعت العربية بتاكل بطارية ممكن اكشف حضرتك علي العربية الاول

كلام حضرتك فعلا صح واتأكدت من كده لما فصلت الأوطاش الموجب لما جيت اركن ونزلت تانى يوم أدور

العربية دارت الحمد لله .. كدا يبقى عندى تسريب كهربا وشكلى هكشف عليها كمبيوتر لكشف اعطال الكهربا ..

أصل الميكانيكى بتاعى عندوا حوالى 4 او 5 كمبيوتر :120105~352:

الساعة الآن 05:28 AM.