مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   كيا سيراتو Cerato (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=137)
-   -   إلغاء جمارك السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=50373)

adel_520305 23-03-2011 02:20 PM

إلغاء جمارك السيارات

أرسل لصديق له عليك حق وتحب له حق المواطنة قرار مهم وان كنت وبجدية كرهت الصمت وبتخدم بلدك دون مقابل وتسأل نفسك الدولة إلي أين ولحساب من ومن يستحق

استفتاء
إنشاء حزب معارضه للتوعية ومحاربة أو معالجة المفسدين لممتلكات الغير وأنشطة أخري سياسية واستثمارية لتحقيق أهداف اجتماعية لحياة مناسبة ومستقبل ناجح لأبنائنا مثل إلغاء جمارك السيارات علي الاقل سيارة مناسبة ومكافئة لنهاية الخدمة العسكرية 25000 جنيه ومرتب شهري مقابل الخدمة حد أدنى 2000 جنيه لحماية الدولة وتحديدا الجيش الثالث دون ذلك إلغاء التجنيد الإجباري والثورة لحساب من وما التغيير ام بلاه سوسا خد سوس علما أن الدولة لا تحتاج لجيش يحميها ما دمت أنا قادر على حماية الجار وبدون سلاح

استفتاء وأضف رد

- نعم لإلغاء الجمارك والتجنيد الإجباري والدولة لا تحتاج لجيش يحميها ما دمت أنا قادر على حماية الجار وبدون سلاح

- لا مع ذكر السبب

.

TeGo 23-03-2011 03:09 PM

رد: إلغاء جمارك السيارات

مع احترامى لحضرتك، ممكن اوافقك على موضوع الجمارك
لكن موضوع الغاء التجنيد الاجبارى دى لا اوافق عليها، لو حبوا يعملوا جيش اختيارى محدش حيروح - ولا انا غلطان !!!
البلد تتحمى اذاى اذا مكنتش انا وانت كل واحد فينا بيدخل الجيش وبيدافع عن البلد
ثم لو قامت حرب او البلد فى تهديد حيقؤل لحضرتك تعالى والنبى ساعدنا وانت حتقؤلهم ايه ؟؟ لا انا مش معاكم انا بحمى جارى وبدون سلاح !!!
بتحمية بايه بالمشاركه الوجدانية !!!!

!!!!

HaMaDa-ToUBaR 23-03-2011 03:22 PM

معاااااااك فى الجمارك اكيد
لكن التجنيد دة شىء اساسى والى يهرب منة يبقى مش راجل وميستاهلش غير الموت
احنا لية دايما عايزين غيرنا هو الى يعمل واحنا منعملش حاجة نعد نتفرج وخلاص
شعب ××××××××× على راى عمرو اديب والله (منهم لله )

SHERIF MARLBORO 23-03-2011 03:52 PM

أنا ولا معاك فى الجمارك ولا فى التجنيد الأجبارى و جزء التجنيد الأجبارى لانقاش فيه.
بخصوص الجمارك أنت لاتدرى مدى تأثير قرار كهذا على السوق ان حدث هذا فأنه يحدث بالتدريج حتى لا ينهار السوق.
+اذا ذاد عدد السيارات لأى سبب أخر دون الاعداد لهذه الضيادة التى سوف تكون ضخمة ستحدث كارثة مرورية بكل الأشكال+انى المواطن المصرى بيحب يعيش بالتعود مش فى المكان الأفضل .أنما يمكن ربط الجمارك كانوع من البرامج التحفيزيرة لشىء ما فى الدولة مثلا مدينة جديدة فى الصحراء يتم تخفيض جمارك سيارات من سيقيم هناك و تقسيطها بدون فوائد بحيث تكون كمساعدة ليه على استغلال الصحراء .لكن بلاد مثل القاهرة الكبرى و الأسكندرية لو لو جعلت الحكومة منهم فى يوم من الأيام ملاذ لعدد اكبر من السيارات...............لن تتمكن من قيادتها بسرعة اكبر من 10كم/س.
و لا تنسى اتفاقية الجات اعلم ان الموردين يتلاعبون بالمستهلك كعادتهم و لكن أتوقع من عام 2015-2019 ستنهار هذه اللاعيب إلى الأبد لأنى و ببساطة سأشترى السيارة من الخارج بنفسى طالما سيكون هناك جمارك قليلة.

TeGo 23-03-2011 04:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif ride (المشاركة 380681)
أنا ولا معاك فى الجمارك ولا فى التجنيد الأجبارى و جزء التجنيد الأجبارى لانقاش فيه.
بخصوص الجمارك أنت لاتدرى مدى تأثير قرار كهذا على السوق ان حدث هذا فأنه يحدث بالتدريج حتى لا ينهار السوق.
+اذا ذاد عدد السيارات لأى سبب أخر دون الاعداد لهذه الضيادة التى سوف تكون ضخمة ستحدث كارثة مرورية بكل الأشكال+انى المواطن المصرى بيحب يعيش بالتعود مش فى المكان الأفضل .أنما يمكن ربط الجمارك كانوع من البرامج التحفيزيرة لشىء ما فى الدولة مثلا مدينة جديدة فى الصحراء يتم تخفيض جمارك سيارات من سيقيم هناك و تقسيطها بدون فوائد بحيث تكون كمساعدة ليه على استغلال الصحراء .لكن بلاد مثل القاهرة الكبرى و الأسكندرية لو لو جعلت الحكومة منهم فى يوم من الأيام ملاذ لعدد اكبر من السيارات...............لن تتمكن من قيادتها بسرعة اكبر من 10كم/س.
و لا تنسى اتفاقية الجات اعلم ان الموردين يتلاعبون بالمستهلك كعادتهم و لكن أتوقع من عام 2015-2019 ستنهار هذه اللاعيب إلى الأبد لأنى و ببساطة سأشترى السيارة من الخارج بنفسى طالما سيكون هناك جمارك قليلة.

كلامك كويس بس هو ممكن يعملوا احلال للسيارات القديمة - لما توصل موديل معين
والسيارات القديمة تكهن و تباع لمصانع الحديد والصلب

الساعة الآن 08:32 AM.