مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   جمارك السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=140)
-   -   كل مايخص سيارات المعاقين (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=84385)

tham1010 10-06-2012 12:19 AM

رد: كل مايخص سيارات المعاقين

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waeltango (المشاركة 690655)
انا خلاص اشتريت العربيه بس انا عايز اعرف معلومات على قضيه استرداد ضريبه المبيعات ؟؟

مبروك يا أخى. أشتريت العربية أمته؟ نوعها أيها والثمن بعد الفصال كان كام؟؟

حكاية إسترداد ضريبة المبيعات بتأخد وقت شوية، يمكن سنتين مثلا. لازم يكون معاك وصل لونة أحمر من الجمارك مفروض أخذته مع العربية من البائع. توكل محامى ويرفع لك القضية أمام القضاء الإدارى فى محكمة القضاء الإدارى فى القاهرة. لازم للاسف تترفع القضية فى القاهرة علشان تمشى. فى ناس كثيرة أستردت قيمة الضريبة التى بتكون مكتوبة فى الوصل الاحمر.

المهم تتفق مع المحامى ويكون حرك وبيتحرك أو عمل الحكاية قبل هذا..........

waeltango 10-06-2012 03:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 (المشاركة 691315)
مبروك يا أخى. أشتريت العربية أمته؟ نوعها أيها والثمن بعد الفصال كان كام؟؟

حكاية إسترداد ضريبة المبيعات بتأخد وقت شوية، يمكن سنتين مثلا. لازم يكون معاك وصل لونة أحمر من الجمارك مفروض أخذته مع العربية من البائع. توكل محامى ويرفع لك القضية أمام القضاء الإدارى فى محكمة القضاء الإدارى فى القاهرة. لازم للاسف تترفع القضية فى القاهرة علشان تمشى. فى ناس كثيرة أستردت قيمة الضريبة التى بتكون مكتوبة فى الوصل الاحمر.

المهم تتفق مع المحامى ويكون حرك وبيتحرك أو عمل الحكاية قبل هذا..........

الله يبارك فى حضرتك ..انا اشتريت الاسبوع اللى فات دايو جولييت أتوماتيك موديل98 حالتها ممتازه بــ 24 ألف ..ايه رأيك فيها مع العلم ان الاسعار كانت شاده شويه ..

الايصال الاحمر اخدوه منى وانا خارج بالعربيه بس معايا ايصالين لونهم أخضر مكتوب فى كل واحد 4 الاف جنيه ..
تقبل تحياتى

dr_mrsh 12-07-2012 03:41 PM

سلام عليكم انا عايز اسال حضرتكم عن شويه استفسارات
1/انا والدي عنه شلل اطفال ف رجله و قصور في ايده و هو دخل الكوميسيون قبل كده و رفضوه فهل من الممكن يدخل تاني و يتقبل و لا لا؟؟؟؟
2/ايه موضوع مرافق مدي الحياه ده و بيتعمل ازاي؟؟؟؟
3/و ياريت اعرف اسعار لانسر كريستاله من 99 ل 2002 و كمان النوبيرا و لانوس ؟؟؟
4/ اخر حاجه و معلش للاطاله ايه اجراءت سياره المعاق

tham1010 14-07-2012 01:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mrsh (المشاركة 715569)
سلام عليكم انا عايز اسال حضرتكم عن شويه استفسارات
1/انا والدي عنه شلل اطفال ف رجله و قصور في ايده و هو دخل الكوميسيون قبل كده و رفضوه فهل من الممكن يدخل تاني و يتقبل و لا لا؟؟؟؟
2/ايه موضوع مرافق مدي الحياه ده و بيتعمل ازاي؟؟؟؟
3/و ياريت اعرف اسعار لانسر كريستاله من 99 ل 2002 و كمان النوبيرا و لانوس ؟؟؟
4/ اخر حاجه و معلش للاطاله ايه اجراءت سياره المعاق

هو الظاهر من الحالة أن والد حضرتك عنده إعاقة مزدوجة بما يصعب معه أن يقوم بالقيادة بنفسة ويحتاج إلى من يقود له السيارة.. والحقيقة هذا النوع من الإعاقات بيرفض فى الكومسيون لان شرط الحصول على سيارة معاقيين هو ان المعاق يقود سياراته بنفسة لهذا فحالات الشلل الربعى وكف البصر والإعاقة فى القدمين وفى احد اليدين بتمنع المعاق من قيادة السيارة بنفسة

ممكن تجرب تانى محدش يعرف الظروف يعنى جايز الحال يتغير والدكتور اللى بيفحص يعدك وإن كان هذا صعب..

تقبل تحياتى

dr_mrsh 15-07-2012 04:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 (المشاركة 716744)
هو الظاهر من الحالة أن والد حضرتك عنده إعاقة مزدوجة بما يصعب معه أن يقوم بالقيادة بنفسة ويحتاج إلى من يقود له السيارة.. والحقيقة هذا النوع من الإعاقات بيرفض فى الكومسيون لان شرط الحصول على سيارة معاقيين هو ان المعاق يقود سياراته بنفسة لهذا فحالات الشلل الربعى وكف البصر والإعاقة فى القدمين وفى احد اليدين بتمنع المعاق من قيادة السيارة بنفسة

ممكن تجرب تانى محدش يعرف الظروف يعنى جايز الحال يتغير والدكتور اللى بيفحص يعدك وإن كان هذا صعب..

تقبل تحياتى

شكرررررررررررررا علي الاهتمام و الرد

الساعة الآن 11:00 PM.