مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Accent Verna RB اكسنت فيرنا (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=237)
-   -   عاااااااااااااااااااااااا جل محتاج نصيحه من اهل الخبره (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=73627)

seleem3 10-12-2011 06:38 PM

عاااااااااااااااااااااااا جل محتاج نصيحه من اهل الخبره

يا اخوانا انا ادامى فرنا 2006 كامله فبريكا بره وجوه ونضيفه جدا وعامله 85000 كيلو وهى 1500 سى سى صاحبها طالب فيها 45000 جنيه ومش راضى ينزل جنيه المشكله هل ده سعرها ولا ايه ثانيا فى ناس خوفتنى منها وقالتلى ان النوع ده مكنته بتاكل زيت وهى لما تبقى معايا واشد عليها فى الشغل هتعمل كده وان الافضل اجيب فيفا او 1600 او لانوس او حتى كريستاله يا جماعه انا فعلا محتااااااااار العربيه حالتها حلوه بس خايف تاكل زيت وحكاية كمان انها واطيه وبتحك فى المطبات بجد انصحونى لوجه الله صاحبكم واقع فى حيره ومش عارف اقرر ماذا تفعل لو كنت مكانى ؟؟؟؟
خاصة ان انا هنزل من 504 واركبها وخلو بالكم 504 ارتفاع وعزم وكمان مجنطه كنت بجيب بيها 130 ولا اكنى بجرى طبعا اكيد هتفرق فى الفرنا ايه القرار

rabet007 10-12-2011 06:50 PM

رد: عاااااااااااااااااااااااا جل محتاج نصيحه من اهل الخبره

بص يا باشا انا معايا الفيرنا 1500 لسه داخله في شهر اهوه الهم ما صلي على النبي زي الفل انا كنت شاريها عامل 64000 الف ب 48 فابريكا برا وجوه زي الفل والله بسم الله ما شاء الله عليها
انت تروح بنزينه وتكشف وتشوف الماتور حالته كام % عن طريق كبس الماتور وترفع السيارة
وتشوف الدنيا فيها ايه
وصدقني الفيرنا والله عربيه محترمه وربنا يبارك ليك فيها
نصيحه
روح بنزينه وشوف فيها كل حاجه
حاله الشاسيه
حالة الماتور
حالف العشفة
وتشوف هو اخر مره كان عامل صيانه امتي
يعني السيور والكلام ده كلها
وبجد لا بتأكل زيت ولا حاجة العربية كويسه وهي فيرنا فيرنا وليست فيفا
ومبارك عليك
واقولك على نصيحه كمان
لما تشتري
اهم حاجه
شهاده المخالفات
تكون معاه وهو بيجيبها
ماشي
وشهاده البيانات علشان لما تروح الشهر العقاري وتعمل العقد بتاع البيع وده اجسن من التوكيل والله واريح ليك شوف انا عملت كل الليله ب 845 بس اريح ليك يافندم وانا تحت امرك في حاجة ومبروووك عليك فيرنتك ودخول عالم الفيرنا
البنزين اقتصادي والله وزي الفل
الثبات ل 120 انا مبسوط وراضي بيها
ناعمه انا كنت طالع من 127
عربيه زي الفل والله
موضوع الحك ده تغير علبه الشكمان وتركب بتاعت موديل 2010
وده رقمي
01018406777
خدامك في اى طلب

M.TONSY 11-12-2011 01:31 AM

عموما موتور الفيرنا 1500 هوهو موتور الاكسنت 1500 هو اقتصادى فى استهلاك البنزين عن 1600 علشان بيبقى كامة واحدة

corsair 11-12-2011 02:14 AM

بص يا غالي بلاش تسمع من ناس لا جربت ولا شافت بس سمعت وعماله بتنقل كلام ومش معني ان عربية مثلا كان فيها مشكلة يبقي كل العربيات زيها والا مكنتش الفيرنا قعدت في السوق 9 سنين لحد دلوقتي

العربية محترمة جدا واقتصادية في البنزين وسعرها هو فعلا السعر السوقي للفيرنا وربنا يوفقك لما فيه الخير

ونصيحة اخوية

امسك رخصة العربية وقارن رقم الشاسيه والماتور اللي في الرخصة بالعربية ومتدفعش جنيه الا لما تعمل عقد مسجل بأسمك وتنقل ملكية يعني تدفع جزء وتبقي جزء

rabet007 11-12-2011 09:39 AM

وكمان يا باشا اهم حاجة انك تشوف الدوسية بتاع العربية يعني ورقه الفصح لما جابها زيرو وكده ده اهم شي وربنا يبارك ليك يارب العالمين وياريت لو عنده بقه المبايعة بتاعت غبور والكلام ده وربنا يبارك ليك ان شاء الله

الساعة الآن 08:58 PM.