مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   المرور والشهر العقارى (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=89)
-   -   واقع في مشكلة كبيرة ومليش غير ربنا ثم انتم (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=80170)

أيمن الروبي 19-02-2012 03:23 PM

واقع في مشكلة كبيرة ومليش غير ربنا ثم انتم

بسم الله الرحمن الرحيم
انا مشكلتي بإختصار
1-اشتيرت العربية بتوكيل يوم 12 يوليو 2011 وكانت مركبة النمر الجديدة
2-طلعت شهادة مخالفات في نفس اليوم والعربية مكنش عليها مخالفات خالص يعني صفر
3-انهاردة 19فبراير 2012 الرخصة انتهت روحت مسجل لنفسي عشان انقل ملكية وروحت اطلع شهادة مخالفات لقيت عليها 7000 جنييييييييييييييييييييييي ييه مخالفات:090104~384:
4-المخالفات دي طلعت علي النمر القديمة اللي انا معرفش عنها حاجة يعني مش علي النمر الجديدة وتواريخها بعد مركبت النمر الجديدة يعني المفروض النمر القديمة عند الحكومة مرمية وعمال يتحط عليها مخالفات
5-مش عاوزين يرخصولي الا لما ادفع المخالفات وبعد التظلم اصبحوا 5000 جنييييييييييييه
مع اني والله العظيم من ساعة مشتريتها مش عليها جنيه واحد مخالفات مش حرام الظلم ده
6-اقولهم يعني المخالفات مش علي النمر اللي راكبة ولا انا اللي عاملها يبقي ادفعهم ازاي يقولولي العربية ضامنة يعني انا اللي اروح اجيب للحكومة حقها من واحد عليه 7000جنيه والا ادفعهم انا

بالله عليكو فيدوني اعمل ايه ده انا قدرش استغني عن العربية:fun_36_1_47[1]:

ahmedmomtaz372 19-02-2012 04:13 PM

رد: واقع في مشكلة كبيرة ومليش غير ربنا ثم انتم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aimooo (المشاركة 619193)
بسم الله الرحمن الرحيم
انا مشكلتي بإختصار
1-اشتيرت العربية بتوكيل يوم 12 يوليو 2011 وكانت مركبة النمر الجديدة
2-طلعت شهادة مخالفات في نفس اليوم والعربية مكنش عليها مخالفات خالص يعني صفر
3-انهاردة 19فبراير 2012 الرخصة انتهت روحت مسجل لنفسي عشان انقل ملكية وروحت اطلع شهادة مخالفات لقيت عليها 7000 جنييييييييييييييييييييييي ييه مخالفات:090104~384:
4-المخالفات دي طلعت علي النمر القديمة اللي انا معرفش عنها حاجة يعني مش علي النمر الجديدة وتواريخها بعد مركبت النمر الجديدة يعني المفروض النمر القديمة عند الحكومة مرمية وعمال يتحط عليها مخالفات
5-مش عاوزين يرخصولي الا لما ادفع المخالفات وبعد التظلم اصبحوا 5000 جنييييييييييييه
مع اني والله العظيم من ساعة مشتريتها مش عليها جنيه واحد مخالفات مش حرام الظلم ده
6-اقولهم يعني المخالفات مش علي النمر اللي راكبة ولا انا اللي عاملها يبقي ادفعهم ازاي يقولولي العربية ضامنة يعني انا اللي اروح اجيب للحكومة حقها من واحد عليه 7000جنيه والا ادفعهم انا

بالله عليكو فيدوني اعمل ايه ده انا قدرش استغني عن العربية:fun_36_1_47[1]:

أستاذى العزيز- كان الله فى العون
بس أنا ليا تجربة شخصية حصلت فى شهر أكتوبر 2011 وهى:-
انا كنت ببيع عربيتي وروحت علشان اجيب شهادة مخالفات من الدراسة واثناء ما انا كنت فى انتظارها كنت بدردش مع راجل طيب قاعد جنبى وحكى الآتي:-
أنه اشترى عربيه بتوكيل زى حضرتك وفعلاً ماكنش عليها حاجه ولما جه يرخص كان عليها مبلغ ؟؟؟ ولما عمل تظلم فى النيابة اللى جنب الشباك فا النيابة أمرت بتحويل المخالفات على صاحبها الأول فيكون المبلغ واجب السداد عليه (المالك الأول) وفى رصيد مخالفاته.
ووالله العظيم الراجل مشى يومها وخد شهادة المخالفات من غير واسطة أو كوسه.
ده اللى حصل بالظبط فى شهر أكتوبر اللى فات.

samirayad 19-02-2012 04:13 PM

عليك وعلى البائع

وتفاهم معاه

لو لقيت مفيش إستجابه منه فى التفاهم

يبقى عليك وعلى محامى

يجيبلك حقك الواضح

Muhammad A 19-02-2012 04:26 PM

الله يكون في عونك

trytob 19-02-2012 06:11 PM

اولا اللى حصل بيتكرر كل يوم و للاسف القوانين و الظوابط الموجودة غير كافية او القائمين عليها غير كفء

اولا اتاكد حضرتك ان الرقم القديم ده هو رقم العربية القديم... حصلت معايا و اخدت شهاده مخالفات ب 3000 جنيه على الرقم القديم و لما راجعت الورق اللى كان عندى لاقيت الرقم مختلف.

الحاجة التانية ان حضرتك تجيب عقد الشهر العقارى و ان العربية كانت ملك الغير و تطلع على مدير المرور اللى انت تبعه و يكون معاك المالك الاصلى للعربية او مش معاك "بس ده لمصلحته انه يكون موجود" و يعمل التظلم و يروح على النيابة و يخفض المخالفات و يدفعها او لو مش موجود تتحمل عليها بشهاده انك ما كنتش المالك فى الوقت ده و ساعتها بقى هو حر.

الحاجة التالتة و ده الحل الشعبى تتطلع على النيابة و تقول لوكيل النيابة اللى حصل و ممكن يطلع ابن حلال و يخفضهالك انشاء الله و نبقى قللنا الخساير

ربنا يكون فى العون و يبعد عنك شرها و البلد دى يتظبط حالها

الساعة الآن 08:52 AM.