مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   شاهين ، ريجاتا ، دوجان (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=195)
-   -   عيوب الشاهين السيئه حبيبه الملايين (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=24012)

MmFFoR 24-12-2010 12:07 PM

رد: عيوب الشاهين السيئه حبيبه الملايين

الجزء اللي انا مفهمتهوش من استاذ فدي موضوع متعة القيادة! الشاهين ممتعة في قيادتها و اكثر راحة من الفيرنا ؟ انا مبحبش الانوس لأن موتورها ادائة ضعيف مقارنة بالفيرنا! بس الفيرنا و اللانوس اكثر متعة و راحة و اداءا و عزل صوت و تكييف بمراحل من الشاهين!!!! ميزة الشاهين الوحيدة هي ان اي حد بيفهم فيها و انها كورونا

MOTORULE 24-12-2010 06:53 PM

نسبة كبيرة من كلام صاحب الموضوع سليم
الصالون الواسع يكون لما اللي قاعدين ورا و قدام مرتاحين لأن كل العربيات تقريبا اللي قاعدين قدام مرتاحين و عربية الشغل اللي كانت بتودينا و ترجعنا أنا و زماليلي من العاشر من رمضان كانت شاهين و كان مكاني ورا و بكل أمانة ضيق ضيق ضيق
بالنسبة للتابلوة أو الصالون ككل محدش يقدر يقول أن دي خامات ربع نضيفة حتي
بالنسبة للصاج فصعب يكون أضعف صاج غالبا هيكون صاج متوسط السمك لا ورق ولا جامد بس القوايم فعلا صغيرة جدا
السحب و الموتور و الكلام ده بالنسبة للمواتير الSOHC فدي مواتير قريبة من مواتير التمبرا و مواتير معقولة أنما المواتير الOHV فدي مواتير مينفعش حد يشكر فيها أصلا

فادى 26-12-2010 11:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor (المشاركة 322646)
الجزء اللي انا مفهمتهوش من استاذ فدي موضوع متعة القيادة! الشاهين ممتعة في قيادتها و اكثر راحة من الفيرنا ؟ انا مبحبش الانوس لأن موتورها ادائة ضعيف مقارنة بالفيرنا! بس الفيرنا و اللانوس اكثر متعة و راحة و اداءا و عزل صوت و تكييف بمراحل من الشاهين!!!! ميزة الشاهين الوحيدة هي ان اي حد بيفهم فيها و انها كورونا

متعة القيادة لا علاقة لها بالراحة و مستوى المكيف,
متعة القيادة تعتمد على شعورك بالسيارة و الطريق و صوت المحرك المرتفع و استجابته و عصبيته و و وضعية القيادة و تحسسك لحالة السيارة فى الخارج و انزلاقاتها, و احساسك بالسرعة.
و هى لا تعنى بأى حال من الأحوال الاستمتاع بالتكييف و صوت الكاسيت و المقاعد الوثيرة, فهذه الاخيرة تصنف ضمن عوامل الراحة فى السيارة, و التى انا قلت انها ليست مكتملة فى الشاهين.

Limoway 26-12-2010 02:22 PM

يا جماعة والله إنتم ظالمين الشاهين

أولا الشاهين هي نسخة معدلة شكليا (فقط) للفيات 131

والفيات 131 هي سيارة تم تصميمها وإنتاجها بسبعينيات القرن الماضي

والشخص المنتقد أو المؤيد يجب أن يراعي أن تصميم هذه السيارة عمره أكثر من 40 عاما وبالتالي يجب أن يعقد المقارنه شخص عاش وقاد سيارات بهذه الحقبه ليتمكن من الحكم بشكل جيد علي هذه السيارة بالمقارنه ببنات جيلها.

أنا شخصيا أعشق الفيات 131 والشاهين بالتبعية وأري أنها سيارات سبقت عصرها وتميزت في هذا الزمن الجميل (السبعينيات) وسط منافسيها.

sam ram 26-12-2010 07:36 PM

وانا بحب ال 128 و ال 127 مقارنه بسيارات ( الثمانينات ) HUUM

الساعة الآن 01:14 PM.