مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   ميكانيكا السيارة (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=148)
-   -   زيت المحركات المانى الصنع LIQUI MOLY (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=64941)

night-rider 04-01-2012 01:43 AM

رد: زيت المحركات المانى الصنع LIQUI MOLY

اة سؤال مهم يا د/ مناهري هو كويلي مولي بتعمل فلاتر زيت وهوا كمان وياتري تنفع معايا وياتري بكام لان انا متاكد انها مدام حاجة الماني تبقي ممتازة فلو السعر معقول بالنسبة ليا مدام بخطط اني اجيب الزيت الالماني يبقي لو الفتر تمنة معقول بالنسبة ليا يبقي هو كمان الماني منتظر نصيحتك وشكرا

sameh55 04-01-2012 01:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليكوى مولى (المشاركة 585973)
يرجى إرسال سعة المحرك لتحديد الزيت المناسب

و أقرب مركز لحضرتك مركز أوتوسكان الدقى

العنوان : 47 ش الكشافه -خلف المركز القومى للبحوث

تليفون : 01093359994 -33359994

الف شكر على الرد العربية 1600 سى سى نوبيرا 2005 مانيوال عاملة 153000 كيلو

elmanahry 04-01-2012 10:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة night-rider (المشاركة 588905)
اة سؤال مهم يا د/ مناهري هو كويلي مولي بتعمل فلاتر زيت وهوا كمان وياتري تنفع معايا وياتري بكام لان انا متاكد انها مدام حاجة الماني تبقي ممتازة فلو السعر معقول بالنسبة ليا مدام بخطط اني اجيب الزيت الالماني يبقي لو الفتر تمنة معقول بالنسبة ليا يبقي هو كمان الماني منتظر نصيحتك وشكرا

عزيزى الفاضل الجركن الازرق هو افضل شئ وافضل عدم استعمال ال engine flush لاسباب كثيرة قراتها على النت وهى مقنعة جدا اما السيراتيك ممكن تشتريه وتضع نصف عبوة وليس عبوة كاملة مع كل غيار بحيث السيراتيك يكفى غيارين للزيت

elmanahry 04-01-2012 10:58 AM

بالمناسبة اشترى فلتر لان الشركة الالمانية لم تنتج فلاتر

ليكوى مولى 04-01-2012 03:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة night-rider (المشاركة 588547)
كفاية انة زيت الماني مية في المية عاوز اسئل سؤال بس من غير ماحد يضربني اويرميني برا :shyy:
انا عندي عربية بس قديمة حبتين ومش هاقولكم علشان ماحدش يريمين برا انما هي ن فئة عربية الشعب زيي تقدير الشعب كدا :shyy:
وانا الحقيقية بحاول اهتم بيها جدا
وطبعا الزيت ممتاز انا طبعا بتكلم عن الزيت المعدني مش التخليقي
انا عاوز اعرف انهوا زيت معدني بالظبط من الكولي مولي انا الحقيقية اتكلمت مع مهندس من الموزعيين وعرفت ان فية زيت معدني بيعمل 5000 كيلو ب 120 جنية
وبما انا بجيب زيت بيعمل 3000 كيلو ب 80 جنية قولنا من غير ضرب
:fun_10_1_124[1]:
فممكن اوي اجيب الزيت دا نتيجة ودا انا متاكد منة للجودة العالية وموانع الاحتكاك الموجودة بالزيت ولا المعدني بتاع ال 5000 مافوش موانع الاحتكاك
عاوز نصيحة انا مستمر في قرائة صفحات الموضوع ال 90 وتحية للدكتور مناهري وفية حدد تاني من الاعضاء بس نسيت الاسم معلش وطبعا تحية للكل
وياريت يبقي الكلام كمان عن العربيات القديمة حبة انا عاوز نصيحة دكتور مناهري
لاني مؤمن طبعا ان كل ما العربية قدمت كل ما احتاجت عناية اكتر والزيت من اهم الحاجت
منتظر ردكم الكريم وشكرا علي المنتدي الجميل دا جدا

أولاً : شكراً لثقتكم بمنتجاتنا

ثانياً : زيت super formula 20W50 هو زيت مصنع من أجود أنواع الزيوت الأساسيه ,يحتوى على إضافات متطوره مضاده للأكسده و تحافظ على اللزوجه مستقره ويقلل الإحتكاك ويحافظ على المحرك

الساعة الآن 06:42 AM.